Livförsäkring?

Philosophia

Trådstartare
Jag har alltid haft livförsäkring på mina hundar, men efter Agrias chockhöjning av försäkringspremien (Från 3000 kr/hund till 4000 kr/hund) så funderar jag på att skippa livförsäkringen för att spara lite pengar.

Även om de tävlar så är de framförallt sällskapshundar och skulle de avlida så är det ju en emotionell förlust och inte en ekonomisk dito för mig. Så egentligen, varför ska jag ha en livförsäkring till hundarna?

Hur resonerar ni andra med sällskapshundar (alltså inte avelshundar eller hundar som man är beroende av att använda i sitt arbete)?

Sv: Livförsäkring?

Jag tänker väl mer att det är som ett ekonomiskt plåster på såren om något skulle hända, inte på något sätt avgörande. Som tex student är det ju inte alltid man har över tiotusen att plocka fram för att köpa ny hund. Men å andra sidan sparar man snabbt ihop pengarna om inget händer.

Precis så har jag resonerat tidigare. Nu har vi ju hyfsat god ekonomi och har inga problem att köpa ny hund om det skulle vilja sig illa. Så frågan är om det är värt att betala 1000 kr/år i livförsäkringar?

Med 8000 kr/år i försäkringspremier så har jag nästan övervägt om det är värt att överhuvudtaget ha hundarna försäkrade. Jag har funderat på att ta 60000-80000 kr från sparpengarna och sätta in på ett konto med ränta och sedan sätta in 8000 kr/år där istället för att betala till försäkringsbolaget.

Jag har tidigare aldrig höjt på ögonbrynen över försäkringspremierna, men 8000 kr per år (med 10% klubbrabatt avdragen :yuck:) så känner jag att - inte den ekonomiska, men väl den rationella - smärtgränsen är nådd.

Jag har funderat i samma banor. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Första året med valpen känner jag att jag vill ha en bra försäkring, så mycket kan hända i tillväxt- och unghundsperioden. Jag tecknade samma bolag som du för valpen och tänkte att jag skulle byta över med andra hunden också eftersom försäkringen är mera heltäckande. Men hade nog inte tänkt mig att prisskillnaden skulle vara fullt så stor. Livbeloppet är ju inte det viktiga utan att ha en bra veterinärvårdsförsäkring OM det händer något. Men å andra sidan har man snabbt veterinärvårdsförsäkringens maxbelopp på kontot om man lägger undan samma summa som två försäkringar kostar. Och man har pengarna kvar om inget händer. En sak som spelade in när jag valde bolag är den "mängdrabatt" man får på försäkringarna när man har hem, bil mm i samma koncern. Men vi fick ett brev att dessa regler nu ska ändras, det var också en sak som gör att jag är mera skeptisk.

Men det är klart, när hundarna har blivit sjuka eller skadade, som nu med Z:s ormbett tidigare i år och när R bröt benet och måste opereras, då är man ju jätteglad över att ha försäkring som lever upp till förväntningarna.

Byt bolag. Jag betalar strax över 600:-/år för Frittes livvärde på 25000:-

Frodo med livvärde 10 000 och fullt veterinär/rehab kostar bara 1100:-/år totalt.

Optimal

Byt bolag. Jag betalar strax över 600:-/år för Frittes livvärde på 25000:-

Frodo med livvärde 10 000 och fullt veterinär/rehab kostar bara 1100:-/år totalt.

Optimal

Tummen upp för att byta bolag.

Jag blev också chockad när jag fick Agrias höjning för någon månad sen. Från ca 3000 kr om året till 5300 ( eller vad det nu var). Jag bytte till Folksam ( som jag hade på min förra hund och var nöjd med), med samma livvärde och vetrinär som Agria och betalar nu runt 1500 om året istället. De ca 4000 kr jag "sparar" genom att ha bytt, kan jag mer än gärna använda om det skulle vara någon skillnad på att Folksams försäkring inte tar någon skada som Agrias gör.

Och som svar till TS, angående livförsäkringens vara eller icke vara. Jag har livvärde på min och vill gärna ha. Visst blir det den känslomässiga förlusten som blir värst om hunden avlider, men samtidigt, om man vill skaffa en ny hund, så kan det kännas bra att veta att pengarna finns. Åtminstonde för mig, så vill jag vara hemma med valpen en bra tid i början( det är dyrt att ta ledigt från jobbet) och mycket kostar första året, så jo, för mig är det värt det om det inte är dyrare än vad jag ger nu med den nya försäkringen.

Hutlöst av Agria!!

Senast ändrad:

+makarontanten.

Jag har funderat på om det är värt att byta, men hur kinkigt är det? Den ena hunden har aldrig nyttjat försäkringen medan den andra hade problem med långrandiga magproblem som unghund. Kan det finnas någon risk att hon får reservation på en nytecknad försäkring?

Jag funderar på Sveland där jag får rabatt via rasklubben. Optimal lät ju annars vettigt med en självriskperiod om hela 365 dagar.

Jag har bytt på de hundar som inte nyttjat sin försäkring, men fegar med Boss och låter honom stå kvar hos de något dyrare Sveland, eftersom han har en (felaktig!!) artrosdiagnos som skulle leda till reservationer.

Jag får ändå inte mängdrabatt på mitt antal hundar, så spelar ingen roll om de ligger i samma bolag, och man sparar ju tusenlappar även om man bara byter till den ena.

+makarontanten.

Jag har funderat på om det är värt att byta, men hur kinkigt är det? Den ena hunden har aldrig nyttjat försäkringen medan den andra hade problem med långrandiga magproblem som unghund. Kan det finnas någon risk att hon får reservation på en nytecknad försäkring?

Jag funderar på Sveland där jag får rabatt via rasklubben. Optimal lät ju annars vettigt med en självriskperiod om hela 365 dagar.

Kan tyvärr inte ge dig ett korrekt svar på det, men enligt vad jag TROR, borde det inte vara ett problem om det inte finns några problem med magen nu?

Mitt råd är att kolla upp försäkringar, det finns så mycket pengar att spara i djurförsäkringar. Som ytterligare ett + på Folksam, kan jag bara säga att min förra hund var allergihund och jag fick utnyttja försäkringen ofta. Aldrig några problem med dem.

Jag skulle inte byta försäkring på en hund med tidigare magproblem. Det kan bli väldigt stora/breda reservationer, speciellt om man inte kom fram till nån slutgiltig diagnos. Då kan det ju vara "vad som helst" som har funnits där innan försäkringen tecknades (hos det nya bolaget). Tyvärr.

Även jag säger byt bolag;)

Har sparat in 1500 kr per år och hund efter byte från Agria till Optimal, vilket för min del med råge täcker den något lite höjda självrisken om något skulle hända:)

Jag har tagit bort livförsäkringen på lagotton, gjorde det när hon blev äldre och den redan kostat lika mycket som hon kostade i inköp. Labben är dock livförsäkrad och lär så vara ett tag till.

Vi har tidigare "vandrat runt" bland bolagen allt eftersom vi tyckt premier etc ändrats. Vi hade årligen översyn av ändringar relaterat till kostnader och bytte ibland - allt beroende på vad som var bäst för stunden. Vi upphörde snabbt med det den dag vi fick anledning att nyttja försäkringen.

Följande hände.

Vi bytte till annat bolag på förfallodagen okt/nov.
23 dec insjuknar en tik i pyo.
In till djursjukhus. Operation dagen efter.
Hämta efter ytterligare 2 dagar.
Vi förväntade oss direktreglering av allt (utom självrisken givetvis)
Nix - det skulle utredas.
Vad gör man på kvällen när banken stängt och tillgängliga konton inte innehåller 25 000 kr??
Det blev till att först jaga anhöriga om det fanns någon som kunde bistå och till sist blev det så men då hade vi även haft kontakt med ett telelån.

Slutligen gällde inte försäkringen. Hunden hade enligt bolaget haft pyo när vi bytte bolag så det var det gamla bolaget etc. Vi överklagade och undrade om de på fullt allvar trodde att hunden skulle överlevt att ha en obehandlad pyo i en månad men det hjälpte inte.

Idag har vi beslutat att inte byta på de hundar som försäkrats in i ett bolag. Den dag en ny hund ska försäkras in kollar vi vad som är bäst då och tar försäkring på den hunden där. Vi vill inte stå där en gång till och tro att det här var ju tur att vi hade en fösäkring och inte få använda den.

Jag har min hund livförsäkrad av en blandning av dålig ekonomi (skulle inte ha råd med en ny, min är så extremt billig i drift att det skulle ta tid att spara ihop;)) och så äger jag inte avelsrätten och då vid eventuellt dödsfall inom viss ålder så ska hon som äger avelsrätten sitt.

Slutligen gällde inte försäkringen. Hunden hade enligt bolaget haft pyo när vi bytte bolag så det var det gamla bolaget etc.

Ja, jag har ju genom åren sett en del liknande exempel från hästvärlden där det är vanligt att det blir tjafs med försäkringsbolaget t ex vid ägarbyte när nya ägaren inte tar över försäkringen. Jag har faktiskt aldrig bytt försäkringsbolag med ett levande djur.

En gång hände det att dottern, som prompt skulle ha med sig familjehunden när hon flyttade hemifrån, missade att betala försäkringspremien på det bolag han haft sedan han var valp. Försäkringen upphörde att gälla. När vi upptäckte det och ville försäkra in honom igen ville inte bolaget ha oss. Han ansågs vara en för hög risk. Vår andra hund ville de inte heller ha eftersom han var importerad. Behöver jag säga att det bolaget väljer vi inte igen :devil:

KL

Jag har inte mina livförsäkrade. Dels har jag "billiga" hundar så får som mest tillbaka 5.000, dels känns det onödigt att betala pengar för att kanske/kanske inte få en slant när hunden avlider.

Blandrasen är inte livförsäkrad för att få lägre premie, plus att han enligt försäkringsbolaget bara är värd 3000kr nu som 7åring.
Flatten är livförsäkrad i 16 000kr, och precis som för Kethes äger jag inte avelsrätten så dör han innan 5 (Eller 7, kommer inte ihåg) års ålder ska uppfödaren ha delar av livvärdet. Därför höjde jag det några tusenlappar för att få lite kvar emellan.
Valpen är livförsäkrad i inköpspris.

Jag valde bort livförsäkringen, la dom pengarna på en högre ersättningsnivå i veterinärförsäkringen istället

Ska lägga till att vi har optimal och hundens liv är i 15000, hälften skulle vid dödsfall gå till importören.
Jag bytte bolag, höjde allt och fick ändå betala mindre än os agria.

Livförsäkringens kostnad är ju typ ingenting av hela premien. Jag tycker inte det finns någon anledning att ta bort det skyddet när det rör sig om så lite pengar i faktiskt kostnad..

Jag betalar 800 kr/hund och år i livförsäkring. Men då har båda ett livvärde på 20 000 kr vilket jag tycker känns tryggt.
Jag vet att jag var glad över livförsäkringen när Alice dog. Hjälpte mig dels att betala självrisk och kremering osv som inte täcktes fullt ut av veterinärvårdsdelen samt att det blev ett kapital som jag sen använde för att köpa Ila.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 794
Senast: Enya
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·
Övr. Hund Då saker och ting ändrats kraftigt för mig senaste året har jag varit tvungen att försöka spara in lite ekonomiskt. Jag ser alltid till...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Jenka
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar