Litteratur inför valpens ankomst

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej, och tusen tack för era svar på mina tidigare inlägg. Roligt att få läsa så många olika åsikter och sansade diskussioner. Det känns som om jag kommer att vara här ofta och fråga om hjälp!

Igår fick vi bilder på valparna, och jisses... 3 veckor gamla... behöver jag säga mer? Får knappt något gjort på arbetet, sitter mest och ler och tittar på bilderna som sitter på väggen bakom datorn. Och alla som kommer in och pratar med mig kommer av sig när de ser bilderna. Hehe.. kanske något att ta med till mötena med min dumma chef.

Hur som helst...

Vi vill hinna lära oss så mycket som möjligt innan valpen kommer. Dels läser jag ju här regelbundet, men det måste ju finnas en djungel av litteratur att läsa??!

Kan ni erfarna seniorer rekommendera böcker med allt från vad man ska tänka på när valpen kommer till uppfostran, möte med andra hundar osv osv osv...

Tack på förhand!!
Pinglan

Sv: Litteratur inför valpens ankomst

Beteendeboken av Lars Fält är väldigt bra. Sen har du även Turid Rugaas bok.

Lycka till med valpen!

Hej!
Tack för ditt svar.

Ska pallra mig iväg till biblioteket idag och försöka hitta lite böcker. Antar att man inte kan läsa för mycket....

Pinglan

Själv gillar jag Memea Molins böcker, "Inkallning är så mycket mera" och "Aktivitetsboken" kan jag rekommendera.

Jan Fennel har jag läst en bok av, som jag tyvärr inte kommer ihåg titeln på. Om man kan bortse lite från hallelujastämplen och den allmänna inställningen att "eureka! jag har skådat ljuset!!", så gillar jag den också.

Glömde - en bok som väl inte direkt har med hunduppfostran att göra, fast lite ändå, men som är väldigt läsvärd är "Hundgodis" av Bitte Sundin. Man skrattar och gråter om vartannat - och lär sig en hel del också!

Det finns en bok ni ska köpa!
"Din hund-som valp som unghund" av Sven Järverud, Gunvor af Klinteberg-Järverud utgiven av Studentlitteratur.
Den används som studielitteratur vid Brukshundsklubbens valpkurser.
Det är en helt suverän bok tar upp utvecklingen från scratch och förklarar alla saker man funderar på när man skaffat jycke. Enkel och lättfattlig går läsa som skönlitteratur.
Köp den!
Finns även en fortsättning som tar upp dressyr av den lite äldre hunden.

Kolla också "Mina djur och jag" av Bodil Malmsten(?) Handlar mycket om hundar, men om andra djur också. Den är rolig, dråplig och skojig (skönlitterär), men ger många bra tips om fostran av hund, gris, katt, fågel och allt däremellan.

Kan man våga hoppas på några bra tips på fostran av svärmor? Eller man man tänka sig att man byter ut "gris" mot "svärmor" och applicerar samma teknik? Fast det kanske är orättvist mot grisen... (att jämföras med svärmor, menar jag)

Jag väntar också på valp vi ska hämta honom i morgon. Jag köpte en bok som heter Valpen av Mickie gustafson den tyckte jag var väldigt bra hon är hundpsykolog och tar upp riktiga händelser i boken så den blir inte så tradig med en massa så och så skall man göra utan riktiga händelser + en massa olika alternativ som kan passa in på ens egen valphållning. Köpt på adlibris för en ganska billig penning.

Jag har läst de flestas av de böcker som rekommenderats till dig men ingen är tillnärmelsevis lika bra som Bengt Rödseth´s bok Fågelhundsträning på naturens villkor.
Glöm att det står ordet "fågelhund" i texten. Den tar upp den grundläggande dressyren på ett suveränt sätt. Sedan kommer några avsnitt med specialträning av fågelhundsraser men den delen kan du läsa och ta tillvara den dressyr dessa hundar kräver.
Grunden för uppfostran är dock lika för alla hundraser. Tex får du lära hur du lär den lilla valpen att inte dra i koppel, om den inte har försökt det förut. Att inte gå in i olika rum, avstressning mm.
Det är skrivet mer om boken i en annan tråd om apporter.

Valpskolan av Barbro Börjesson.
Lättsmält, liten bok som introduktion.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 064
Hundträning Kommandot "stanna" för att stanna kvar i bilen innan hunden hoppar ut, innanför dörren tills det är okej att gå ut genom den, framför...
Svar
14
· Visningar
4 417
Senast: Lejonelle
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 758
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar