Litet hundbett på hand - stelkrampsspruta?

__sofia__

Trådstartare
Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på den ena och sedan hålla isär dem). Jag har hittills inte hittat några skador på hundarna, men jag fick själv tre små hål på ena fingret. Ett på ovansidan av fingret vid yttersta leden, som jag tänkte var mer ytligt (mer blod och skrapad hud), och två som jag egentligen trodde var mer "stickhål" typ. Jag gjorde rent det hemma med klorhexidin, och sedan pratade i telefon en stund med två personer (då jag behövde lugna ner mig och börja fundera över hur jag ska göra med hundarna). Efter rengörning och omlindning en stund med klorhexidin var det ena som jag tänkte var "stickhål" i princip osynligt, och det andra "stickhålet" minimalt.

Båda personerna jag pratade med rekommenderade att jag ringde 1177, och när jag ringde 1177 rekommenderade de mig att åka in med det ganska direkt (alltså inte vänta tills idag) eftersom det är dels på handen fingret, och eftersom ena lilla såret är nära leden på fingret (vilket av vad jag förstod det var lite mer känsligt). Vi diskuterade lite angående stelkramp - jag fick det senast när jag var 11 år (utifrån när man brukar få det som barn, och jag har inte fått någon stelkrampsspruta efter det), och jag är 32 år nu. Personen jag pratade med sa att vaccinationerna funkar i ca 20 år.

Eftersom det började bli lite senare på kvällen när jag kom fram till sjukhuset, så var det akuten snarare än jourcentralen. Det var dock lugnt på akuten, så jag satt nog bara där i kanske 20-30 minuter och väntade. I alla fall - jag kom in till läkaren, förklarade att jag blivit hundbiten, att jag rengjort det själv med klorhexidin, att jag pratat med 1177 som rekommenderade mig att åka in i och med placeringen, men att jag inte tyckte det såg så farligt ut, att det inte gjorde särskilt ont och liknande. Hon kollade på det i några sekunder - kollade så att det gick att böja på leden som det skulle, men kollade inte noggrannare på något av såren (dvs försökte aldrig kolla om något var djupare eller liknande), utan skrev upp i journalen vilket finger det handlade om och sa till mig att fortsätta se till så att det är rent och hålla uppkik på det. Stelkrampsspruta nämndes inte alls. Dvs jag var in och ut på nog mindre än en minut, och jag var egentligen ganska nöjd med att det inte var något krångel. Det är ju minisår, som inte precis är särskilt allvarliga - jag har ändå hyfsat ofta småsår på händerna från olika saker.

Idag när jag pratade med en vän, så blev vännen förvånad över att jag inte fick någon stelkrampsspruta - hon blev själv hundbiten i en hand för ett tag sedan (dock allvarliga sår än mina), och fick då en ny spruta (hon är några år yngre än mig, så det har gått längre för mig sedan jag fick min senaste stelkrampsvaccinspruta), och att hon fick höra att det var i princip så fort det gått hål i handen (dvs borde inte göra någon skillnad att det bara är småsår). Min mamma, som googlar mer på sjukdomar än jag gör, hittade någonstans nu där det stod att "hand, fot och huvud, skulle man ha stelkrampssprutan akut, fick inte vänta, speciellt nära leden".

Visst går det att lita på att läkaren jag träffade igår gjorde rätt bedömning och att det inte är något att bry sig om mer än att hålla rent och hålla uppsikt på det?



Bild på såret som är närmast leden idag, det känns inte så djupt utan mer som en avskrapad skinnflik där det kommer lite blod då och då från den djupaste platsen (tvättat händerna precis innan, var ute och sprang innan och då hade det kommit lite blod som smetats runt såret)

IMG_20241027_121355550.webp
 
Var samma sak när sambon förra sommaren satte en bågfil i fingret rejält av misstag, inne på akuten gav de ingen stelkrampsspruta, dåligt ansåg jag. Blev att sambon bad om påfyllning på vc då det hade gått över 20 år sedan.

Jag blev biten av min häst av misstag så det gick hål och läkaren på vc sa att jag absolut skulle ha då jag inte hade fyllt på på över 20 år. Att det var brått. Tycker du borde fått en boosterdos.
 
Någonstans borde det finnas riktlinjer för när man ska ge (få) booster. (Tänker att det står öppet på nätet. Kanske på Internetmedicin eller liknande.) Vi ger sällan/aldrig påfyllnad men mina patienter är mellan 0-18 och är i och med det ofta vaccinerade i "närtid".
 
Man kan ju gå till vaccinatör och ta spruta där om det gått 20 år. Jag ska fylla på hade jag tänkt. Då blir det difteri+stelkramp och ev kikhosta eftersom det är kombinationsvacciner.
Vet inte om akutsjukvården har enbart stelkrampsvaccin?
Är ju bra att fylla på fler samtidigt.
 
Jag tror inte att just det här såret blir orsak till stelkramp, det verkar inte djupt nog och stelkrampsbakterien behöver väl syrefri tillvaro?

Men ändå kan man ta en booster när det gått så pass lång tid sen sist. Jag klippte mig genom tumnageln med sekatören när jag klippte ner fuchsiorna, och rekommenderades absolut att ta en spruta.
 
Stelkrampsbakterien finns lite överallt i jord mm och gillar syrefri miljö. Dvs det är ffa djupa stick/bitsår som ger dem en gynnsam miljö, ytliga skrapsår och flikar borde inte vara farligare för att de orsakats av hundtänder än av något annat. Men har man inte en uppdaterad stelkrampsvaccination är det ju alltid bra att fylla på.
 
Senast ändrad:
Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på den ena och sedan hålla isär dem). Jag har hittills inte hittat några skador på hundarna, men jag fick själv tre små hål på ena fingret. Ett på ovansidan av fingret vid yttersta leden, som jag tänkte var mer ytligt (mer blod och skrapad hud), och två som jag egentligen trodde var mer "stickhål" typ. Jag gjorde rent det hemma med klorhexidin, och sedan pratade i telefon en stund med två personer (då jag behövde lugna ner mig och börja fundera över hur jag ska göra med hundarna). Efter rengörning och omlindning en stund med klorhexidin var det ena som jag tänkte var "stickhål" i princip osynligt, och det andra "stickhålet" minimalt.

Båda personerna jag pratade med rekommenderade att jag ringde 1177, och när jag ringde 1177 rekommenderade de mig att åka in med det ganska direkt (alltså inte vänta tills idag) eftersom det är dels på handen fingret, och eftersom ena lilla såret är nära leden på fingret (vilket av vad jag förstod det var lite mer känsligt). Vi diskuterade lite angående stelkramp - jag fick det senast när jag var 11 år (utifrån när man brukar få det som barn, och jag har inte fått någon stelkrampsspruta efter det), och jag är 32 år nu. Personen jag pratade med sa att vaccinationerna funkar i ca 20 år.

Eftersom det började bli lite senare på kvällen när jag kom fram till sjukhuset, så var det akuten snarare än jourcentralen. Det var dock lugnt på akuten, så jag satt nog bara där i kanske 20-30 minuter och väntade. I alla fall - jag kom in till läkaren, förklarade att jag blivit hundbiten, att jag rengjort det själv med klorhexidin, att jag pratat med 1177 som rekommenderade mig att åka in i och med placeringen, men att jag inte tyckte det såg så farligt ut, att det inte gjorde särskilt ont och liknande. Hon kollade på det i några sekunder - kollade så att det gick att böja på leden som det skulle, men kollade inte noggrannare på något av såren (dvs försökte aldrig kolla om något var djupare eller liknande), utan skrev upp i journalen vilket finger det handlade om och sa till mig att fortsätta se till så att det är rent och hålla uppkik på det. Stelkrampsspruta nämndes inte alls. Dvs jag var in och ut på nog mindre än en minut, och jag var egentligen ganska nöjd med att det inte var något krångel. Det är ju minisår, som inte precis är särskilt allvarliga - jag har ändå hyfsat ofta småsår på händerna från olika saker.

Idag när jag pratade med en vän, så blev vännen förvånad över att jag inte fick någon stelkrampsspruta - hon blev själv hundbiten i en hand för ett tag sedan (dock allvarliga sår än mina), och fick då en ny spruta (hon är några år yngre än mig, så det har gått längre för mig sedan jag fick min senaste stelkrampsvaccinspruta), och att hon fick höra att det var i princip så fort det gått hål i handen (dvs borde inte göra någon skillnad att det bara är småsår). Min mamma, som googlar mer på sjukdomar än jag gör, hittade någonstans nu där det stod att "hand, fot och huvud, skulle man ha stelkrampssprutan akut, fick inte vänta, speciellt nära leden".

Visst går det att lita på att läkaren jag träffade igår gjorde rätt bedömning och att det inte är något att bry sig om mer än att hålla rent och hålla uppsikt på det?



Bild på såret som är närmast leden idag, det känns inte så djupt utan mer som en avskrapad skinnflik där det kommer lite blod då och då från den djupaste platsen (tvättat händerna precis innan, var ute och sprang innan och då hade det kommit lite blod som smetats runt såret)

Visa bifogad fil 155749
Jag har blivit både hund- och kattbiten i händer och fingrar och aldrig fått stelkrampsspruta.
Däremot rätt ofta antibiotika.
 
Jag fick ett rejält hundbett i benet när jag var i din ålder. De kollade på såret, som inte var infekterat så ingen åtgärd på det och rekommenderade mig att gå till vc och ta en stelkrampsspruta då det var dags att fylla på men att det inte var pga bettet utan pga tiden.
På 1177 står det följande: Djurbett som inte är förorenade med jord innebär ingen ökad risk för stelkramp jämfört med andra sårskador.
 
Jag fick ett hundbett i fingret på ungefär samma ställe som dig när jag var kanske 28, något djupare än ditt men på inget sätt ett rejält sår. Besökte vårdcentralen, fick ingen stelkrampsspruta.
 
Jag har läst igenom rekommendationerna nu, och då verkar det ju allmänt som om det är.dags för påfyllningsdos eftersom det gått 20+ år.
Jag kan tillägga att jag menar att det enligt rekommendationerna verkar vara allmänt bra med en påfyllning ungefär nu tidsmässigt (alltså typ det här året) (jag har ju en tendens att få en del småsår på bland annat händerna :p ), inte att jag kommer göra det just nu för det här såret
 
Jag blev biten rejält i handen av en katt. Blev en pöl av blod och handen svullnade till det dubbla på 20 min. Åkte till akuten. Fick penicillin men ingen stelkrampspruta.
 
Jag hade inte brytt mig om det där mer än hålla rent.
Kattbett är lite ner lurigt.
Jag trampade in en rostig spik 4 cm in i foten, då fick jag stelkrampspruta 😅
 
Och har sager man att man behover en booster shot vart 10 ar. Om man inte har fatt en booster innom 5 ar och far ett sar som ar djupt, smutsigt, och/eller gjort av metall behover man fa ett shot innom 48 timmar. Om man ar gravid ska man ha en booster i thredje trimester vare sig man behover det eller inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 850
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 813
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp