Litet dilemma...

Sv: Litet dilemma...

Men jag skrev till totola:

Så missförståndet kanske låg hos dej:confused:

Totola klargjorde inte om det gällde alla hästar, totolas nuvarande hästar eller travare som just ska skolas om.....därav min fråga till totola.
Jag ville bara ha ett klargörande om totola menade generellt eller aktiva eller nyblivna fd travare. Det kanske totola själv kan svara på.

Som jag också sa...

Så här har jag gjort, när jag skolat om ridtravare och så här läser i alla fall jag Totolas inlägg...

och

Jag ber om ursäkt om jag missförstått ditt inlägg och har varit för övertydlig.

Och självklart tycker även jag att vi ska vänta in Totolas tydliggörande, så får vi se om jag för ovanlighetens skull kan ha rätt.

Jag ber om ursäkt om mitt föregående inlägg lät sarkastiskt, för det var inte meningen i så fall.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Det kanske är en typisk travargrej eller nåt för alla mina hästar har blivit "knäppare" på vintern (den ena brukade t ex vara stencool/lat på sommaren men blev pigg/skvätten på vintern) och ändå har jag aldrig gett någon häste nämnvärt med kraftfoder.

Nej det finns inte i särskilda rasers gener att bli piggare/hetare/stissiga på vintern.
däremot blir de flesta hästar piggare av klart kallt klimat och luft.

skulle aldrig falla mig in att skritta/trava/galoppera enbart i 3 år för att detaljerna inte sitter. Man måste tänja på gränserna konstant för att komma vidare i sin ridning, så enkelt är det. Det man inte exponeras för, lär man sig inte. Med det menar jag inte att man ska skita i allt vad grunder heter, tvärtom. dock måste man våga gå vidare innan allt, i ens egen mentala måttstocks värld, sitter 100% - det gör det aldrig, så fungerar inte livet.

Jag tycker du har ett bra tänk där att trava korta stunder ute och få avsanningar utan dragkamp. När du jobbar den i rundkorall lär den ditt ord för "sakta av" Använd det på dressyrbanan och ute så att du slipper dra i hästens mun för att få en avsaktning. Den största nackdelen med att dra är att vi är för långsamma så vi hinner ALDRIG ge eftergiften när hästen ger efter utan det blir alltid för sent... Träna på att aldrig låta din hand verka bakåt...

För din egen skull trava bara bortåt när du travar, ha mycket tid så om den blir olydig ska du ha tillräckligt med tid att ta en kort trav snutt till- avslappnad och sedan avbrott för att sedan vända hemåt.

När allt sitter bortåt kan du börja prova att trava hemåt också men gör lika dant det viktiga är att lyckas så gör det lätt att lyckas. Får du bara stopp på hästen med dragkamp- ja då är det ju det ni har tränat på den gången... gör serpentiner över vägen, gör volter om det går, halt igångsättningar osv...

Men jag skrev till totola:

Så missförståndet kanske låg hos dej:confused:

Totola klargjorde inte om det gällde alla hästar, totolas nuvarande hästar eller travare som just ska skolas om.....därav min fråga till totola.
Jag ville bara ha ett klargörande om totola menade generellt eller aktiva eller nyblivna fd travare. Det kanske totola själv kan svara på.

Detta gäller travare som är oskolade.
Sen borde jag nog förtydliga det som IngelaH skriver att självklart skulle jag inte "ställa av" en häst direkt från travet, men ridningen i sig + lite annat på sidan av skulle jag inte kalla "ställa av" snarare aktiv vila! :angel: Jämfört med travträningen blir det ju vila men med rörelse vilket motverkar problem man kan få vid plötslig avställning.

Det jag tänker är alltså att hästen ska lära sig tydlig skillnad mellan ridningen och travträningen. Framför vagnen är hästarna ofta väldigt fokuserade... men på fel sak :crazy: springa springa! Under ryttare måste hästen på ett helt annat sätt vara fokuserad på ryttaren. Den kan inte förutsätta att vi gör som vi alltid har gjort, var och varannan signal betyder framåt. Måste lära om rutiner och knappar! :p
Då vill jag göra det extra tydligt för hästen att under ryttare springer vi inte.
Sen är det säkert lite olika mellan olika individer. Vissa har väldigt lätt för av och på, att det inte gör något om man brassar på lite för att hästen har väldigt lätt för att coola ner efteråt. Då kan det vara fördelaktigt att galoppera i backar med mera. Andra stänger av och går på autopilot och blir då bara stressade för att de inte förstår/ inte är mottagliga för nytt.
Jag brukar satsa på att göra hästen trött genom dressyrarbete och klättring/skog (lagom, inte någon megaträning inte! :p ) men i första hand trött i skallen av att lära sig nytt och vara koncentrerad. OM det blir snabbare ridning så är det absolut inte för att träna eller behålla kondis utan för att det är roligt att springa lite. Och det förutsatt att det är en kuse som håller sig cool.

Man skulle nog kunna säga att jag menar generellt - vid ny travare som man upplever bristande kommunikation på och iom det bristande lydnad.

Senast ändrad:

Ja jag tror att jag förstår mer vad du menade.

Men det gäller ju galopphästar också, dvs fd, som jag känner väl till. Det är nog samma på många sätt, just ur den aspekten. Men som du skriver är det också oerhört individuellt, en del är det inga som helst bekymmer med att fortsätta träna, bara, de är som vilken ridhäst som helst ang det.

Det är dessutom ofta de som har ett bra huvud och som blir bra ridhästar men det är min åsikt.

Jag förstår din tanke ang vissa travare från banan, men vet inte om det är helt rätt, det kan jag inte uttala mej om. Själv skulle jag med fd galopphästar inte tänka riktigt så, och inte tänka så mycket på att få ner konditionen utan mer hur träningen bäst läggs upp i det läge som är. Men vi tänker nog olika, det är helt ok.

Nej det finns inte i särskilda rasers gener att bli piggare/hetare/stissiga på vintern.
däremot blir de flesta hästar piggare av klart kallt klimat och luft.

skulle aldrig falla mig in att skritta/trava/galoppera enbart i 3 år för att detaljerna inte sitter. Man måste tänja på gränserna konstant för att komma vidare i sin ridning, så enkelt är det. Det man inte exponeras för, lär man sig inte. Med det menar jag inte att man ska skita i allt vad grunder heter, tvärtom. dock måste man våga gå vidare innan allt, i ens egen mentala måttstocks värld, sitter 100% - det gör det aldrig, så fungerar inte livet.

Nej så är det säkert. Alltså icke-rasbetingat. Årstidsbetingat! :)

Nu är det ju lite skillnad på egna mentala spärrar som man måste övervinna och utbildningstrappa att klättra på. Alltså vad man av strategiska skäl väntar med och vad man av sina egna mentala skäl väntar med.
Jag har mycket mentala spärrar som inte blir bättre av att jag har väldigt perfektionistiska krav/mål (som såklart sällan uppfylls och då föds frustration) men jag tror jag skulle bli besviken på mig själv om jag inte följde de petiga principerna och på så vis skapar problem/större brister som hade gått att undvika. Precis som jag förmodligen skulle bli mer negativ och skapa en större spärr om man tvingar sig till att göra det man egentligen inte vill/vågar och det i samband med det skulle hända något (därför jag istället vill jobba med det mentala först, att övertyga sig själv istället för att lura sig själv! :p ).

Ja jag tror att jag förstår mer vad du menade.

Men det gäller ju galopphästar också, dvs fd, som jag känner väl till. Det är nog samma på många sätt, just ur den aspekten. Men som du skriver är det också oerhört individuellt, en del är det inga som helst bekymmer med att fortsätta träna, bara, de är som vilken ridhäst som helst ang det.

Det är dessutom ofta de som har ett bra huvud och som blir bra ridhästar men det är min åsikt.

Jag förstår din tanke ang vissa travare från banan, men vet inte om det är helt rätt, det kan jag inte uttala mej om. Själv skulle jag med fd galopphästar inte tänka riktigt så, och inte tänka så mycket på att få ner konditionen utan mer hur träningen bäst läggs upp i det läge som är. Men vi tänker nog olika, det är helt ok.

Jag -tror- att det är lite annorlunda med en travare för att det blir så mycket nytt och för att formen som den är van att gå i är väldigt ofördelaktig för ridning, obalanserat och sänkt rygg... Dessutom höfter som förs fram väldigt tydligt i varje steg i traven så hela hästen i princip vrider sig för varje steg. DET kan man få problem med i galoppen om man inte lyckas lära bort det! Men det är säkert många likheter också!
Angående skallen så vete sjutton faktiskt! :p Jag har inte varit med om några supertravare på så vis, men det känns inte riktigt som att kriterierna är desamma som för ridning. Arbetsviljan är nog den gemensamma positiva nämnaren jag kan komma på, och att de ofta är hållbara - men vid det laget de blir pensionerade kan de ju ha börjat bli slitna (blir de pensionerade i förtid kanske de inte var så hållbara ändå...).

Det är intressant att läsa om olika upplägg och olika typer av hästar, även om vi kanske inte alltid tänker likadant! :)

Nej så är det säkert. Alltså icke-rasbetingat. Årstidsbetingat! :)

Nu är det ju lite skillnad på egna mentala spärrar som man måste övervinna och utbildningstrappa att klättra på. Alltså vad man av strategiska skäl väntar med och vad man av sina egna mentala skäl väntar med.
Jag har mycket mentala spärrar som inte blir bättre av att jag har väldigt perfektionistiska krav/mål (som såklart sällan uppfylls och då föds frustration) men jag tror jag skulle bli besviken på mig själv om jag inte följde de petiga principerna och på så vis skapar problem/större brister som hade gått att undvika. Precis som jag förmodligen skulle bli mer negativ och skapa en större spärr om man tvingar sig till att göra det man egentligen inte vill/vågar och det i samband med det skulle hända något (därför jag istället vill jobba med det mentala först, att övertyga sig själv istället för att lura sig själv! :p ).

Ja det har du rätt i , det är en mycket stor skillnad på utbildningstrappa att klättra på och vad ens egna mentala spärrar består av, som kommer in i bilden.
Jag tror dina mentala spärrar skulle må bra av att strechas lite, chansen är mycket god att du upptäcker att du faktiskt kommer vidare av att tänja på träningsprinciperna du själv lagt upp för dig.

Ja det har du rätt i , det är en mycket stor skillnad på utbildningstrappa att klättra på och vad ens egna mentala spärrar består av, som kommer in i bilden.
Jag tror dina mentala spärrar skulle må bra av att strechas lite, chansen är mycket god att du upptäcker att du faktiskt kommer vidare av att tänja på träningsprinciperna du själv lagt upp för dig.

Pratar du om något specifikt nu?
För om vi tänker på galoppen t ex så NÄR jag tänjde på min gräns så hade jag förberett mig mentalt för det under ett par veckors tid för att vara tillräckligt peppad och positivt inställd. Har man inställningen "Det här kommer gå åt skogen! Vad lääskigt!!" så är ju risken att det faktiskt går åt skogen pga det eller att man tolkar saker och ting åt fel håll - negativt.
Hursomhelst så fick jag då bekräftat på en mer neutral nivå att ja, jag borde göra en hel del grundjobb för att vara bussig mot hästen. Alternativt göra om strategin för att hjälpa hästen. Nästa gång det då är dags så vet jag vad man har att utgå ifrån.

Alla mår bra av att tänja på sina mentala gränser. Men jag tror inte man i längden mår bra av att helt enkelt skita i sina egna reaktioner. Inte heller sina principer och det man tror på sas. Det är det jag vill komma fram till.

Nej jag pratar bara om det du själv skrivit, ang dina mentala spärrar och ditt detalj tänk.
Självklart funkar det inte om man är regelrätt RÄDD. Men om det handlar om att man vill att alla detaljer ska sitta till 102% innan man kan gå vidare till nästa steg, ja då blir det svååååårt att komma ngnstans. "Nästa steg" bidrar nämligen inte sällan till att steget innan kan bli bättre rentav.

Jag är nog mest som Totola, jag vill att saker och ting ska sitta innan jag går vidare. Jag har x antal envisa mentala spärrar. Men, samtidigt är jag ganska nyfiken och vill prova mig fram.
Det kan bli ett och annat bakslag, javisst, men då är det ju bara att backa och fortsätta jobba med den detaljen som fattades.

Nej jag pratar bara om det du själv skrivit, ang dina mentala spärrar och ditt detalj tänk.
Självklart funkar det inte om man är regelrätt RÄDD. Men om det handlar om att man vill att alla detaljer ska sitta till 102% innan man kan gå vidare till nästa steg, ja då blir det svååååårt att komma ngnstans. "Nästa steg" bidrar nämligen inte sällan till att steget innan kan bli bättre rentav.

Absolut!
Försöker lägga såna "tänja på gränserna" till bra dagar då man känner sig positiv till uppgiften. För då känns bakslagen inte som något stort överväldigande utan man kan ta det på rätt sätt och vara glad för att man testat helt enkelt.
Jag är inte sån som tycker att allt ska vara 100% bra innan man gå vidare, då har du nog missförstått! :p Jag tycker t ex att man ska känna att man kan hålla sig kvar på hästen (behålla hyfsad kroppskontroll), hålla mental kontakt med kusen (undvika att den låser sig/stänger av) och behålla styrseln någorlunda, annars är det inte särskilt konstruktivt! ;) Har man åtminstone dom här bitarna kan man gynnas i form av det vi varit inne på - att man iaf märker tydligt vad som inte funkar - även om det egentligen var lite överkurs med just det momentet.

Om vi nu pratar om galoppen, så kan jag tycka att den måste få lära sig hur den ska göra- trial and errror- för att kunna bli bättre.

Om vi nu pratar om galoppen, så kan jag tycka att den måste få lära sig hur den ska göra- trial and errror- för att kunna bli bättre.

Så är det ju med allt. Likaså måste kanske vi ryttare gå igenom "trial and error" innan vi hittar rätt knappar för att få det bra.
Å andra sidan så "ska" galoppen vara rätt så naturligt, så märker man att den är dålig redan från marken eller att man provar och provar och det ändå inte blir något vettigt, då kan man ju börja fundera om "trial and error" för hästen verkligen ger mer i det läget.

Men man måste ju börja någonstans o sen inte bara låta den klara sig själv, utan att hjälpa den. Även om det handlar om styrka, så är det oxå en teknik- för den som inte har det gratis.
Jag tror att du skulle ha nytta av det även i övrigt arbete, även om det känns knöligt i början.

Men man måste ju börja någonstans o sen inte bara låta den klara sig själv, utan att hjälpa den. Även om det handlar om styrka, så är det oxå en teknik- för den som inte har det gratis.
Jag tror att du skulle ha nytta av det även i övrigt arbete, även om det känns knöligt i början.

Haha, jag som är sån "tekniknörd" när det gäller travare och deras rörelsemönster! :p Känns lustigt att få det påpekat för sig när man själv brukar predika om hur mycket det teoretiskt bör gå att "hjälpa" travare med tekniken i galoppen! :rofl:
Jag håller med. Tror också att det skulle ge mycket i övrigt arbete, eller framförallt för hästen tror jag det skulle vara nyttigt att få en till gångart att spela på eftersom det redan skiljer så mycket i fysikanvändningen (eller hur man uttrycker det! :angel: ) bara mellan skritten och traven.
Man får väga för- och nackdelar och känna efter vilket som är viktigast "just nu".

Det är faktiskt inget som kommer med Posten. Alla måste träna mer eller mindre. Tror inte att Kallur skulle bli bra av att bara träna fart;)

Löshoppa studs mm så att han kommer på hur han ska gå tillväga o blir starkare av sig själv.

Man måste hitta ett optimalt tempo, men sen heller inte bli fast där. öka minska inom ramen för vad den klarar av- då. DÅ kan man börja få en bättre grundgalopp- att den nästan hela tiden är aktiverad.

Det är faktiskt inget som kommer med Posten. Alla måste träna mer eller mindre. Tror inte att Kallur skulle bli bra av att bara träna fart;)

Löshoppa studs mm så att han kommer på hur han ska gå tillväga o blir starkare av sig själv.

Man måste hitta ett optimalt tempo, men sen heller inte bli fast där. öka minska inom ramen för vad den klarar av- då. DÅ kan man börja få en bättre grundgalopp- att den nästan hela tiden är aktiverad.

Fast då kommer ju motargumenten:
1. Satsar AR-ryttare på att bli en Kallur? Nu kan jag inte svara för alla, men jag gör då inte det! :p Fast jag är med på poängen, man måste träna och öva på olika delar för att bli bra. Bara det att "man måste" är ett uttryck jag försöker sudda bort mer och mer eftersom det har sån negativ klang och min huvudprio med ridningen är att det ska vara roligt.
2. Att nöta tror jag inte på. Och studs har kuse gjort mycket i sina dagar utan att ens lära sig ett galoppkommando. Tror mer på andra metoder, åtminstone till att börja med. Fast poängen är väl att det är olika från fall till fall. Jag skulle inte vilja sitta uppsuttet och bara nöta i en kass galopp oavsett vilket stadie man är i.

Många vägar bär till rom.. Jag tror nog dina metoder är bra på sitt sätt men inte att det är rätt för alla.

Det var bara ett ex. om än långt från verkligheten:angel:

Oavsett så måste även Korpenmotionärer öva för att bli NÅGOT bättre.:grin:

Jag la även fram ett exempel på hur man KAN träna.
Givetvis gör man det som passar bäst, men som jag fattar det försöker du inte ens- för att det inte är perfekt:confused::p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama