Liten varning/tips - munsår och mjölkstockning...

Cyllene

Trådstartare
Sitter här med en liten 2-månaders plutt med feber och vill bara ge två mindre "varningar" till er som har små eller väntar smått.

1. Om ni har mjölkstockning så låt inte bebis äta från det bröstet. Släpper mjölkstockningen ska bebis inte äta det, kan orsaka sjukdom. Pumpa istället tills det är helt okej!

2. Om ni eller någon ni umgås med has munsår ska man ha så lite med bebis som möjligt att göra. Kan vid smitta orsaka hjärnhinneinflammation och vara dödligt.

Nu vet vi inte varför min lilla har feber men det kan vara pga den mjöksktockning jag har/haft nu i veckan. (Varit hos läkare och alla värden på bebis ok, avvaktar och ser. Inte så hög temp.) Jag är dock tämligen säker på att jag fått direktiven att han ska tutta så mkt som möjligt från det onda bröstet, vilket alltså är helt fel.

Postar det här för att det är två saker som jag inte visste innan jag blev gravid och som kan vara bra att veta!

Sv: Liten varning/tips - munsår och mjölkstockning...

Vem har sagt att man inte ska amma från det stockade bröstet? Läkaren? För all info är ju faktiskt att man tom ska börja amma från det stockade bröstet för att tömma det ordentligt.

Japp, läkare. Två stycken oberoende av varandra.

Fast till mig sa de att jag skulle amma vidare, hade mjölkstockning tre ggr med penicillin som följd. Ingen sjuk bebis fick jag i vart fall.

Har också fått råd från både BB och BVC att amma bort mjölkstockning. Vad i mjölkstockningen sa läkarna skulle göra barnet sjukt?

Om det blivit en infektion så det bildats var - tror jag. Med risk för att inte ha lyssnat så noga. Men jag fick stränga order om att nästa gång jag får mjölkstockning ska jag enbart pumpa och låta honom äta från andra bröstet.

Det här är femte gången jag får mjölkstockning plus att jag hade en bröstböld innan förlosningen.

Det jag kan tänka är ju att det är bra att amma för att få loss det i tidigt stadie, men jag har inte under de tidigare gångerna kunnat säga "hur långt gången" mjölkstockningen är. Jag var ju mer sjuk sist än de tidigare gångerna men har haft olika ont i bröstet och olika hög feber varje gång...

Om det har blivit var så är jag helt med på noterna, då låter det fullt rimligt att barnet inte ska amma från det bröstet :) Lider med dig som haft 5 (!) stockningar, jag har bara haft en lindrig och det var nog jobbigt!

Har nog haft sex när jag tänker efter. Hade fem under de första sex veckorna, plus den nu i vecka elva. Att det varit så varmt ute har helt klart hjälpt till! Men det är bara under den första och sista jag haft över 39 graders feber. I måndags var jag så dålig att jag spydde av smärtan/febern. Då överväger man att sluta amma men sen funkar det ju igen!

Det här är femte gången jag får mjölkstockning plus att jag hade en bröstböld innan förlosningen.

Det jag kan tänka är ju att det är bra att amma för att få loss det i tidigt stadie, men jag har inte under de tidigare gångerna kunnat säga "hur långt gången" mjölkstockningen är. Jag var ju mer sjuk sist än de tidigare gångerna men har haft olika ont i bröstet och olika hög feber varje gång...

Det är nog därför du inte skall amma vidare eftersom du fått var, det är inte så jätte ofta det går så långt :(

Men stackars människa, så många stockningar och bröstböld på det!

En god vän hade också problem med bröstbölder men det gick lite bättre med amningen av hennes andra barn. Men det var tufft för hela familjen under amningsperioden och en befrielse då bebin fick börja med ersättning.

Här har nr 2 kickat in, knappt 12 h sedan nr 1 släppte :cool: Denna är nog ännu lindrigare tack och lov, men lagom kul ändå.

Jag vill också ge två tips angående mjölkstockning. Själv har jag bara haft en rejäl stockning med feber och frossa och ett par mindre som har varit så lätta att de inte räknas. Mina tips är:

1) Pumpa ur lite mjölk i ett glas innan amning på det stockade bröstet. Kontrollera att mjölken ser okej ut. Min mjölk var röd/rosa av blod. Då masserade jag stockningen fjäderlätt i riktning mot bröstvårtan medan jag pumpade tills mjölken såg okej ut. Innan jag hade pumpat ut blodmjölken vägrade mitt barn att ta det stockade bröstet. Vad jag har läst så är blod inget farlig för barnet, men mitt barn tyckte uppenbarligen att det smakade illa.

2) Kosseamning. Det står ju alltid att man ska barnets haka åt det håll som stockningen är. Det är lite svårt om stockningen sitter så att man måste ha barnet stående på huvudet under amningen :) Lösningen är att lägga barnet på rygg i din säng och ställ dig på alla fyra som en kossa över barnet med barnets haka åt "rätt" håll.

KL

Då tipsar jag om att äta spc-flakes kan förebygga mjölkstockning.

Säkert bra tips, men för mig fungerade inget dera.

1) Pumpa ur lite mjölk i ett glas innan amning på det stockade bröstet. Kontrollera att mjölken ser okej ut. Min mjölk var röd/rosa av blod. Då masserade jag stockningen fjäderlätt i riktning mot bröstvårtan medan jag pumpade tills mjölken såg okej ut. Innan jag hade pumpat ut blodmjölken vägrade mitt barn att ta det stockade bröstet. Vad jag har läst så är blod inget farlig för barnet, men mitt barn tyckte uppenbarligen att det smakade illa.

Jag kunde absolut inte få ut något med en pump de gånger jag fick stockning, det var bara amning som gällde som tur var kom det bara mjölk i mitt fall...

2) Kosseamning. Det står ju alltid att man ska barnets haka åt det håll som stockningen är. Det är lite svårt om stockningen sitter så att man måste ha barnet stående på huvudet under amningen :) Lösningen är att lägga barnet på rygg i din säng och ställ dig på alla fyra som en kossa över barnet med barnets haka åt "rätt" håll.

Jag testade faktiskt detta när en stockning satt svårt till, men herregud, hur ska man få till det? Antagligen har jag fattat nada eller så måste man ha bröst stora (långa ;) ) som jag vet inte vad - jag ställde mig på underarmarna och på tå (typ som man kan träna stå statiskt vid träning). Men i den ställningen orkade jag inte mer än några sekunder. Har bröststorlek B ca vid mjölkstinna bröst... Hade jag stått på alla fyra så hade det varit ca 45-50 cm mellan bröst och bebis. Vad har jag missförstått?

källa tack isf!!

det vore ju konstigt att man inte skulle amma vid mjölkstockning när både bb- bvc-amningsmott, vårdguiden m.m rek det, blod i mjölken är inte farligt för barnet, sen om barnet inte tycker om smaken eller mår illa av det är en annan sak.

sen kommer de vidare stadierna under samma benämning: mjölkstockning... bröstinflammation och bröstinfektion som man kan få till följd av att en mjölkstockning inte behandlas på rätt sätt och i tid. som till slut övergår i bröstböld.

bara en tanke såhär när jag läste att du är inne på din 6e.. har barnet fått rätt tag? ligger det rätt? mjölkstockning orsakas ju av att inte bröstet töms ordentligt, kyla, eller fel storlek på amningsbh.
hade en stockning med första barnet som berodde på hans sugteknik inte var utvecklad ordentlig (född v 37) och det var bland de värsta jag varit med om. men där fungerade amningen inte alls bra.
nu med andra har jag tack var att jag läst på mkt lyckats häva den som var på väg och sluppit massa problem:)

Jag kunde absolut inte få ut något med en pump de gånger jag fick stockning, det var bara amning som gällde som tur var kom det bara mjölk i mitt fall...

Det var den fjäderlätta massagen som gjorde att jag kunde handpumpa ut blodmjölken ur stockningen. Ingen massage, inget blod, bebis vägrade amma bröstet. Mitt stora problem var att barnet vägrade ta det stockade bröstet, vilket han gjorde när mjölken var ren.

Jag testade faktiskt detta när en stockning satt svårt till, men herregud, hur ska man få till det? Antagligen har jag fattat nada eller så måste man ha bröst stora (långa ;) ) som jag vet inte vad - jag ställde mig på underarmarna och på tå (typ som man kan träna stå statiskt vid träning). Men i den ställningen orkade jag inte mer än några sekunder. Har bröststorlek B ca vid mjölkstinna bröst... Hade jag stått på alla fyra så hade det varit ca 45-50 cm mellan bröst och bebis. Vad har jag missförstått?

Du har säkert rätt teknik. Man kanske behöver ett "juver" för att kunna "kosseamma" :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 413
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 720
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka