"Liten storhäst"

@skogaliten
"Exteriör:
”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, välproportionerlig, gärna högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 165-172 cm och på ston 164-170 cm” (avser fullvuxna hästar)."

http://www.swb.org/avel/avelsplan-2015
(och sen då ladda ner filen till höger)
Står massor där
Låter ju fantastiskt men hur många SWB ser egentligen ut sådär :D
 
@skogaliten
Jag gissar på att det kan vara för att målen kanske ändras lite från år till år, det jag hittade var för 2015.Och det skiljer sig även åt mellan dressyr, hopp och fälttävlanshästar.
Men jag vet inte för jag har aldrig haft ett "halvblod" och kommer troligen aldrig ha ett heller.
Gick in på den ras jag äger nu och där hittar jag inte heller någon rasbeskrivning så det är nog flera som inte har någon beskrivning för hur rasen "ska" se ut...
 
Tack!

Dock står min kritik kvar runt varför rasbeskrivningen av SWB ska behöva vara svårhittad, som en del av ett tjockt och fylligt dokument? Hur många, som tänker köpa ett SWB som inte är tänkt för tävling i höga klasser (tänk hobbyhäst), läser hela det (tillämpliga delar) av detta?

Varför finns inte någon "trevlig och lättläst" sammanfattning under en lätthittad rubrik på hemsidan? Som sedan i sin tur kan länka till den kompletta "avelsplanen", för att ge tydlighet.

Varje gång jag råkat intressera mig för att veta lite mer om någon hästras, så känns det självklart att gå in på rasföreningens hemsida för att ta reda på mera.
Så vitt jag minns, så har då varje ras en flik som handlar om rasens historia (längre tillbaka än de senaste decenniernas avel), och lite om nuvarande och historiska användningsområden, samt en populärt hållen beskrivning om vad som karakteriserar respektive ras. Ibland nämns också särskilt framgångsrika eller viktiga hästar eller uppfödare vid namn.

Men inte den prestigefyllda rasen SWB? Varför då?

Jag får lite av en känsla av att rasansvariga ser en hel del som självklarheter, med ett inifrån perspektiv.

Det är inte en ras, det är ett avelsförbund för varmblodiga ridhästar födda i Sverige. Idag innehåller många av de europeiska varmblodiga ridhästarna samma blod men är grundregistrerade i olika förbund. Helsyskon kan vara grundregistrerade i olika förbund, t ex en som hannoveranare, en annan som Dansk Varmblod och en tredje som SWB.

Din kritik tycker jag att du kan framföra till den som gör hemsidan du är kritisk mot så att de får veta vad du tycker är dåligt.
 
När jag hörde mig för med uppfödare angående eventuell anmälan till kvalitén med min unghäst så fick jag beskedet att mkh under 160 cm gav ett poängs avdrag på typ (min häst var 158 cm som fyraåring). Men det kanske inte stämmer? Jag menar, det exakta cm-antalet. I så fall borde det ju gå att läsa sig till, tänker jag?
 
När jag hörde mig för med uppfödare angående eventuell anmälan till kvalitén med min unghäst så fick jag beskedet att mkh under 160 cm gav ett poängs avdrag på typ (min häst var 158 cm som fyraåring). Men det kanske inte stämmer? Jag menar, det exakta cm-antalet. I så fall borde det ju gå att läsa sig till, tänker jag?

Jag vet att det står om poängavdrag för typ i unghästreglementet men kommer inte ihåg hur det står. Gränsen är inte 160 utan 156-158 ungefär. Men jag har varit med som funktionär när hästar på 156 och mindre har fått poängavdrag för storleken, vilket domaren också har sagt i sin kritik. Jag har även varit med om att extremt stora unghästar fått samma poängavdrag.
 
Jag vet att det står om poängavdrag för typ i unghästreglementet men kommer inte ihåg hur det står. Gränsen är inte 160 utan 156-158 ungefär. Men jag har varit med som funktionär när hästar på 156 och mindre har fått poängavdrag för storleken, vilket domaren också har sagt i sin kritik. Jag har även varit med om att extremt stora unghästar fått samma poängavdrag.
Tack för svar. Det var lite det jag trodde, att det inte fanns någon magisk gräns. Det är ju mycket som spelar in när det gäller typen. Ja, det kan jag tänka mig att de riktigt stora fyraåringarna fått samma poängavdrag. Det verkar logiskt.
Jag är nöjd med beslutet att inte visa min, då hon var väldigt outvecklad som fyraåring. Hon börjar se lite mer hästlik ut nu som sexåring, men har inte riktigt växt klart ännu. Nyligen hemmamätt till 163 cm.
 
Det är inte en ras, det är ett avelsförbund för varmblodiga ridhästar födda i Sverige. Idag innehåller många av de europeiska varmblodiga ridhästarna samma blod men är grundregistrerade i olika förbund. Helsyskon kan vara grundregistrerade i olika förbund, t ex en som hannoveranare, en annan som Dansk Varmblod och en tredje som SWB.

Din kritik tycker jag att du kan framföra till den som gör hemsidan du är kritisk mot så att de får veta vad du tycker är dåligt.

Ja, det ska jag göra.

Och jag vet att SWB inte är en ras, skrev så här i ett tidigare inlägg:

"Ska man vara väldigt petimetrig, så är ju SWB egentligen inte vare sig en renavlad ras (t.ex. Lipizzaner), eller en "naturlig" ras (t.ex. Nordlandshäst), utan en korsningsras (likt svensk ridponny), med en stambok (i flera avdelningar) där man följa härstamningen, och se resultat av gjorda parningar/avel. Det finns ett regelverk för vilka (varmblodiga) kontinentala raser som kan tas in i stamboken på vilka nivåer."

Men väldigt många "där ute", förstår inte skillnaden mellan raser, och avelsprodukter.

Att eventuell heterosiseffekt "går ur" är ju en risk i andra-tredje generation för avelsprodukter, som man slipper när man avlar renrasigt.
 
När man säljer häst till hobbyryttare snarare än satsande tävlingsryttare så har jag fått känslan att de små storhästar inte skiljer i värde eller popularitet direkt. Finns ju trots allt ganska många ryttare av modell kortare som hellre väljer en mindre, mer lagom häst än en som är lite attraktivare till tävling enbart pga större storlek. För en seriöst satsande ryttare drar det väl däremot ner priset, såvida hästen inte redan har meriter.

Personligen skulle jag utan tvekan rentav kunna betala mer för en häst på 160 än om den var 170 cm. Och skulle öht aldrig överväga en häst över 170-175 cm... Främst för att det är så himla osmidigt med skötseln från marken :eek:
 
När man säljer häst till hobbyryttare snarare än satsande tävlingsryttare så har jag fått känslan att de små storhästar inte skiljer i värde eller popularitet direkt. Finns ju trots allt ganska många ryttare av modell kortare som hellre väljer en mindre, mer lagom häst än en som är lite attraktivare till tävling enbart pga större storlek. För en seriöst satsande ryttare drar det väl däremot ner priset, såvida hästen inte redan har meriter.

Personligen skulle jag utan tvekan rentav kunna betala mer för en häst på 160 än om den var 170 cm. Och skulle öht aldrig överväga en häst över 170-175 cm... Främst för att det är så himla osmidigt med skötseln från marken :eek:

Samma sak upplever jag, som är en sån där som vill ha liten storhäst, dvs max 165. Förr så de som var under 160 var oftast billigare, märkbart billigare, pga sin storlek. Den skillnaden tycker jag nu har försvunnit helt och de ligger jämförbart i pris med sina större kusiner. Dvs priset styrs av ålder, utbildning och kapacitet och storleken är inte särskilt relevant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 588
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 558
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp