"Liten storhäst"

Nalasmatte

Trådstartare
Har en liten fråga

Är mindre stora hästar värda mindre än "normal" stora hästar?
Har hittat ett sto jag tycker är väldigt trevlig. Mycket fin stam och hoppar bra. Men hon är bara ca 155. Mig gör det inget men den kostar en hel del och jag vill inte köpa den och sen inte kunna sälja om jag nu skulle vilja/behöva det.
Hon är bara 4år ännu och jag har tänkt tävla osv så värdet bör ju öka med meriter.
 
Det korta svaret är ja.

Många tycker att hästar i den storleken är för små, gäller det SWB så är det under rasstandard (får avdrag på typpoäng vid treårs och kvalitet). Avlar man på henne kan avkommorna bli mindre intressantare på marknaden om de säljs innan de vuxit färdigt för att många är rädda för att avkommorna blir för små.
Som ridhäst är marknaden för henne mindre än om hon varit en decimeter högre.
 
Det korta svaret är ja.

Många tycker att hästar i den storleken är för små, gäller det SWB så är det under rasstandard (får avdrag på typpoäng vid treårs och kvalitet). Avlar man på henne kan avkommorna bli mindre intressantare på marknaden om de säljs innan de vuxit färdigt för att många är rädda för att avkommorna blir för små.
Som ridhäst är marknaden för henne mindre än om hon varit en decimeter högre.

Det var det jag misstänkte.
Hade det räckt med 160 i mkh?
 
Som Görel säger är det nog i mångas ögon för litet. Däremot, med tanke på att hon bara är 4 år, kan hon säkert växa en del också. Utan att veta något närmare skulle jag gissa att hon blir kring 157-159 cm som "vuxen". Så det är väl alltid något, så att säga...
 
I marknadens ögon, ja. Min är ännu "värre", han var 152 när vi köpte honom som 4 åring. För mig spelar det dock ingen roll, men vill man tävla och hålla på så bör man nog satsa på en större häst (och om man vill att hästen ska ha högt marknadsvärde). Det blir ju generellt svårare för mindre hästar att prestera på samma nivå som de större, iaf främst i hoppning.
 
Har en liten fråga

Är mindre stora hästar värda mindre än "normal" stora hästar?
Har hittat ett sto jag tycker är väldigt trevlig. Mycket fin stam och hoppar bra. Men hon är bara ca 155. Mig gör det inget men den kostar en hel del och jag vill inte köpa den och sen inte kunna sälja om jag nu skulle vilja/behöva det.
Hon är bara 4år ännu och jag har tänkt tävla osv så värdet bör ju öka med meriter.
Ja, nog är det så. Jag hade gärna haft en mindre häst men jag är 1,72 och tycker jag det är svårt att rida en så liten häst med mina långa ben.
Ska man hoppa så är det klart att en 1,55-häst har svårt att hävda sig i högre klasser. Rent fysiskt måste den ju hoppa högre.
 
Jag som rider dressyr vill gärna ha en större häst. Större brukar generellt ge högre poäng än mindre...

Skulle jag hitta en häst som jag verkligen gillar hade jag köpt den oavsett höjd. Ska hästen sedan säljas brukar jag alltid tänka att det finns en köpare till varje häst.
 
Skulle jag hitta en häst som jag verkligen gillar hade jag köpt den oavsett höjd. Ska hästen sedan säljas brukar jag alltid tänka att det finns en köpare till varje häst.

Lite så tänker jag.. har provat ganska många nu och med denna sa det klick direkt. Men den kostar strax under 100 så jag blir ändå lite nojig liksom. Men röntgad ua och fin stam för framtida avel.
 
Jag som rider dressyr vill gärna ha en större häst. Större brukar generellt ge högre poäng än mindre...

Skulle jag hitta en häst som jag verkligen gillar hade jag köpt den oavsett höjd. Ska hästen sedan säljas brukar jag alltid tänka att det finns en köpare till varje häst.
Är det verkligen så att små hästar får sämre poäng?

Att om två hästar rör sig exakt lika bra, så får den större högre poäng än den mindre?

Är det på det sättet, så är hästdressyren på väg ner i samma bottenlösa träsk som hundutställningar.

Vinnie (ATG:s reklamhäst, mini) bör bedömas på samma sätt, efter samma måttstock, som ett SWB.
Annars är det fel på sporten.
 
Är det verkligen så att små hästar får sämre poäng?

Att om två hästar rör sig exakt lika bra, så får den större högre poäng än den mindre?

Är det på det sättet, så är hästdressyren på väg ner i samma bottenlösa träsk som hundutställningar.

Vinnie (ATG:s reklamhäst, mini) bör bedömas på samma sätt, efter samma måttstock, som ett SWB.
Annars är det fel på sporten.

De får lägre poäng på visningar som treårstest och kvalitet eftersom storleken gör att de avviker från rasstandarden. Hur det är med tävlingar känner jag inte till.
 
Lite så tänker jag.. har provat ganska många nu och med denna sa det klick direkt. Men den kostar strax under 100 så jag blir ändå lite nojig liksom. Men röntgad ua och fin stam för framtida avel.

Inom SWB är det tyvärr pyttelitet idag. Har hon normalstora föräldrar och syskon? Hur ser pappans storleksblup ut? Med normalstor menas över 165 i de här sammanhangen.
 
Är det verkligen så att små hästar får sämre poäng?

Att om två hästar rör sig exakt lika bra, så får den större högre poäng än den mindre?

Är det på det sättet, så är hästdressyren på väg ner i samma bottenlösa träsk som hundutställningar.

Vinnie (ATG:s reklamhäst, mini) bör bedömas på samma sätt, efter samma måttstock, som ett SWB.
Annars är det fel på sporten.

Så tycker inte jsg det är, alls, man får de poäng man förtjänar!
Sen finns det ju de som skyller på domarna före sin prestation, men det händer nog i alla häststorlekar :grin:

En mindre häst som rör sej väl genom kroppen i en form ändamålsenlig för klassen ihop med allt annat som bedöms får självklart poäng därefter. Jag har iaf aldrig varit med om annat.

Har själv en liten häst 153-154cm som aldrig blivit bedömd annorlunda för att den är liten. Tävlat dressyr lc2 tom msvb4.
 
Inom SWB är det tyvärr pyttelitet idag. Har hon normalstora föräldrar och syskon? Hur ser pappans storleksblup ut? Med normalstor menas över 165 i de här sammanhangen.
Jag försökte hitta "rasstandarden" på SWB:s hemsida.

Där finns massor med information. Välskrivna handböcker om visning och registrering, och mycket mera.

UTOM en beskrivning av "vad är ett SWB", såsom historia, storlek, färger m.m.

Var hittar man "rasstandarden" för SWB? Det borde ju var asvh som ger ut denna?
 
Jag som rider Quarter, men har ägt SWB tidigare, undrar varför stora hästar är så poppis? Dom tar mer plats, kostar mer att föda, är svårare att rida ihop om man själv är liten och spenslig osv. Jag hade min 146 cm QH i ett stall där det stod en valack på 182 cm. Jag dog lite varje gång det var min tur att ha insläppet. Bara att få på grimman när han höjde huvudet var ett projekt. När han sedan kom på att gå in genom stalldörren var för mesar och reste huvud/hals så mycket att det var ovanför stalldörren så kände jag mig helt hjälplös. "Snälla Herr Häst, kan du tänka dig att gå in? .............. Nope". :D Han var väldigt snäll, annars hade jag nog vägrat att ta in just honom. Jag är riktigt rädd för sådana där jättehästar...
 
Jag försökte hitta "rasstandarden" på SWB:s hemsida.

Där finns massor med information. Välskrivna handböcker om visning och registrering, och mycket mera.

UTOM en beskrivning av "vad är ett SWB", såsom historia, storlek, färger m.m.

Var hittar man "rasstandarden" för SWB? Det borde ju var asvh som ger ut denna?

Tror att du kan hitta det i reglementerna.
 
Tror att du kan hitta det i reglementerna.
Jag har tittat i reglementena!

Jag satt en hel kväll i veckan som var, och letade efter "definitionen" av vad SWB egentligen är.

Du kanske vet var man hittar rasbeskrivningen, länka i så fall.

Om man verkligen vill att både uppfödare och köpare/säljare, ska veta "vad SWB är", så är det för mig mycket märkligt att avelsföreningen har en hemsida där det i stort sett är omöjligt att får reda på något om "rasen".
Däremot så får man reda på det mesta om hur man avelsvärderar eller genomför t.ex. 3-årstest, men väldigt lite om VAD det är som ska värderas/testas.

Ska man vara väldigt petimetrig, så är ju SWB egentligen inte vare sig en renavlad ras (t.ex. Lipizzaner), eller en "naturlig" ras (t.ex. Nordlandshäst), utan en korsningsras (likt svensk ridponny), med en stambok (i flera avdelningar) där man följa härstamningen, och se resultat av gjorda parningar/avel. Det finns ett regelverk för vilka (varmblodiga) kontinentala raser som kan tas in i stamboken på vilka nivåer.

En rasstandard brukar innehålla olika sorters målsättningar, t.ex. att rasen ska vara lämpad för vissa sorters hästsport, hur en god kroppsbyggnad ser ut (finns att hitta med visst besvär på SWB:s hemsida), att den av olika skäl måste ha vissa färger, visst storleksintervall, utbildningsnivå för olika ålder (finns på SWB:s hemsida) med mycket mera.

En sak definitivt inte finns är en enkel, sammanställning som beskriver rasen och hur styrelsen tänker sig att rasen ska utvecklas.

Om det inte finns en definition hos avelsföreningen, så betyder det nog egentligen, att var och en, är fri att själv definiera vad som konstituerar ett SWB.
Om då starka krafter vill att hästarna ska vara stora, ja, då blir de det, om samma krafter tycker att de borde vara skimlar, ja då blir det det.

Jag kan se hur "balla klicken" inom rasen snabbt och lätt ser till att en ensidig avel på för stunden populära egenskaper uppstår...
 
Inom SWB är det tyvärr pyttelitet idag. Har hon normalstora föräldrar och syskon? Hur ser pappans storleksblup ut? Med normalstor menas över 165 i de här sammanhangen.
Har kollat lite och dom är mellan 163-167..
Jag inga ambitioner att tävla jätte högt. Blir höjdrädd när det är 120 haha
Så jag tror hon duger gott till mig :D
Jag är inte så stor själv heller så det kommer bli toppen!
Kan ju vara lite kul att ha en liten smidig rosettplockare också ;)
 
@skogaliten
"Exteriör:
”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, välproportionerlig, gärna högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 165-172 cm och på ston 164-170 cm” (avser fullvuxna hästar)."

http://www.swb.org/avel/avelsplan-2015
(och sen då ladda ner filen till höger)
Står massor där
 
@skogaliten
"Exteriör:
”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, välproportionerlig, gärna högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 165-172 cm och på ston 164-170 cm” (avser fullvuxna hästar)."

http://www.swb.org/avel/avelsplan-2015
(och sen då ladda ner filen till höger)
Står massor där
Tack!

Dock står min kritik kvar runt varför rasbeskrivningen av SWB ska behöva vara svårhittad, som en del av ett tjockt och fylligt dokument? Hur många, som tänker köpa ett SWB som inte är tänkt för tävling i höga klasser (tänk hobbyhäst), läser hela det (tillämpliga delar) av detta?

Varför finns inte någon "trevlig och lättläst" sammanfattning under en lätthittad rubrik på hemsidan? Som sedan i sin tur kan länka till den kompletta "avelsplanen", för att ge tydlighet.

Varje gång jag råkat intressera mig för att veta lite mer om någon hästras, så känns det självklart att gå in på rasföreningens hemsida för att ta reda på mera.
Så vitt jag minns, så har då varje ras en flik som handlar om rasens historia (längre tillbaka än de senaste decenniernas avel), och lite om nuvarande och historiska användningsområden, samt en populärt hållen beskrivning om vad som karakteriserar respektive ras. Ibland nämns också särskilt framgångsrika eller viktiga hästar eller uppfödare vid namn.

Men inte den prestigefyllda rasen SWB? Varför då?

Jag får lite av en känsla av att rasansvariga ser en hel del som självklarheter, med ett inifrån perspektiv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 588
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 558
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp