Liten snabbfråga

E

Express_Pearl

Hur mkt hö behöver denna hästen nu?
Bra i hullet, kanske lite kraftig men inget som behöver bantas bort, ca 165cm hög, väger väl 560kg typ.. Går i en hage (dygnet runt inne på natten vid regn) Som är mkt klöver i ca en dm högt grönt kraftigt gräs, lite mittimellan stor.. 15 år, muskleuppbyggning, går ca fem dagar i veckan i ungefär 45min- en timme. Just nu käkar hon:
1l korn
½l krafft Groov
½l Lusern hack
1dl mineraler
2dl havre
3dl betfor (torrt mätt)
Och ca ett kilo hö..Lagom med hö/ mer? Mindre?

Sv: Liten snabbfråga

Hästen går på bete, inne vid undantagsfall. Jag tror inte det blir för lite grovfoder.

Faller hästen ur om hon går på enbart gräs/klöver? Annars är det ju en bra lösning att inte ge kraftfoder ö h t.

Lovisaleonora_ skrev:
Hästen går på bete, inne vid undantagsfall. Jag tror inte det blir för lite grovfoder.

Faller hästen ur om hon går på enbart gräs/klöver? Annars är det ju en bra lösning att inte ge kraftfoder ö h t.

Min häst går på bete inne (på natten)vid undantags fall, går på ung. samma foder, men har 6kg hö om dagen.

Herregud! Det får min häst mitt i vintern nejdå men aca 10 kg då. Väldigt svårfödd häst lr lite bete?

Har bara utan kraftfoder när jag inte rider (två veckor mitt under sommaren) Tror hon behöver lite extra kraft för att kunna muskla sig och behålla dom muskler hon får..(fd travare) Hon är som sagt fin i hullet och har gått på detta hela sommaren ( höet började jag med för ca en och en halv vecka sen dock)

Han är varken svårfödd eller lite bete.
Men vi rider, så gott som varje dag, och eftersom vi vill att han ska musklas ordentligt så får han det som han ska ha.
Dock äter han inte allt hö, vilket är bevis på att han är "nöjd". Vi testade dock att dra ner på fodret, trots betet, men det gick inte, då föll han ur, trots att han faktisk tinte är svårgödd.
Så nu har vi funnit en foderstat som verkar passa, så vi vill inte exprimentera för mycket med den.

De e klart att dom ska ha vad dom behöver, men min har ju problem med att peta i sig ett kilo, finns alltid lite kvar..Matvrak till häst kanske? Nä, men anledningen te att ja började fundera var för de i stallet me små ponnyer ger mer än mej. :o :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Cut3Leo
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 081
Senast: Leroy Udsen
·
Foder & Strö Sitter i en liten jobbig situation... Min lilla systers kompis har en häst eller snarare hennes familj har "alldeles för många" hästar...
Svar
14
· Visningar
1 934
Senast: Zab
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 706
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar