Liten lägenhet?

Sv: Liten lägenhet?

*kl*

Vi bor 2 personer och 2 hundar (amstaff och sheltie) i en lägenhet på 68 kvm, så nog har vi plats- men våra hundar är alltid kring oss även om det finns plats för dom att gå iväg.

Jag ser absolut inga problem att bo i en mindre lägenhet med hund- och vill man ha någonstans vart hunden kan gå undan kan man ju alltid ha en bur som den får ha son sin fristad...

*kL*
Har man det inte lyhört går det utmärkt att träna/leka med både en och två hundar i en etta:-)

Calazirya skrev:
Men det är ju ditt val att träna inne eller hur ?

För dom som väljer att enbart träna ut tycker jag att du är lite hård som skriver att deras hund i princip skulle må dåligt av att bo lite trängre samt att säga till någon som vill skaffa hund att den måste byta till en större lägenhet !

Jag har ALDRIG sagt att hunden mår dåligt av att bo i liten lägenhet...Det är fult att ljuga ;)

Nimbus skrev:
*kl*

Vi bor 2 personer och 2 hundar (amstaff och sheltie) i en lägenhet på 68 kvm, så nog har vi plats- men våra hundar är alltid kring oss även om det finns plats för dom att gå iväg.

Jag ser absolut inga problem att bo i en mindre lägenhet med hund- och vill man ha någonstans vart hunden kan gå undan kan man ju alltid ha en bur som den får ha son sin fristad...

Själv är jag inte för burar inomhus för hundar...Men det är ju upp till var och en

men nu får du ge dig... ok att vissa hundar kan vilja gå undan när de ska sova, men då behöver inte platsen vara större än att hunden får plats att ligga bekvämt. en bur är en utmärkt sovplats och naturligtvis öppen så att hunden kan gå ut när den vilat färdigt. jag antar att jag inte behöver påminna dig om att det är förbjudet att regelbundet hålla hundar i bur? detta förbud gäller naturligtvis inte om buren är öppen. det finns dessutom en miljon skäl till att ha en bur inne, t ex att det blir en trygg plats som känns hemma och det gör det lättare för hunden att slappna av även om buren befinner sig på en annan plats.

jag klår ändå er alla med att ha bott på 12,5 kvm korridorsrum med sambo, schäfer och labbe. hundarna tyckte det var toppen, men jag och sambon tyckte att vi inte fick vara ifred från varandra.

till trådskaparen: frågan är hur trångt DU kan tänka dig att bo. hunden behöver inte mer än en privat plats som är så stor att den kan ligga bekvämt. en GD behöver alltså ett något större utrymme än en amstaff. av de raser du räknat upp tror jag att boxern är lättast som förstahund, men de kräver att du har lite humor och har tid att aktivera den ordentligt.

cillamuffins skrev:
men nu får du ge dig... ok att vissa hundar kan vilja gå undan när de ska sova, men då behöver inte platsen vara större än att hunden får plats att ligga bekvämt. en bur är en utmärkt sovplats och naturligtvis öppen så att hunden kan gå ut när den vilat färdigt. jag antar att jag inte behöver påminna dig om att det är förbjudet att regelbundet hålla hundar i bur? detta förbud gäller naturligtvis inte om buren är öppen. det finns dessutom en miljon skäl till att ha en bur inne, t ex att det blir en trygg plats som känns hemma och det gör det lättare för hunden att slappna av även om buren befinner sig på en annan plats.

jag klår ändå er alla med att ha bott på 12,5 kvm korridorsrum med sambo, schäfer och labbe. hundarna tyckte det var toppen, men jag och sambon tyckte att vi inte fick vara ifred från varandra.

till trådskaparen: frågan är hur trångt DU kan tänka dig att bo. hunden behöver inte mer än en privat plats som är så stor att den kan ligga bekvämt. en GD behöver alltså ett något större utrymme än en amstaff. av de raser du räknat upp tror jag att boxern är lättast som förstahund, men de kräver att du har lite humor och har tid att aktivera den ordentligt.

Men ge dig själv...Har ALDRIG sagt att det är förbjudet..jag sa att jag inte skulle ha min hund i bur. Jag skriver bara mina åsikter och du behöver inte bli förbannad...Du får ha dina åsikter och jag mina..

TS frågade ju bara om vad vi alla skulle gjort om vi var i samma sits och jag sa min åsikt..Sen finns det ju vissa här som blir sura och tar illa vid sig och det är ju deras problem. Jag accepterar allas åsikter och står för min egen. Skriver inte här för att tjafsa med folk utan är ärlig och uppriktig i mina svar. :)

men hur tusan gör du på utställning eller tävling? släpar hunden fram och tillbaka till bilen (där den väl också sitter i bur...)? har med den överallt? om det är det sista, tror du verkligen på en toppprestation efter 6-7 timmar utan ordentlig vila?

cillamuffins skrev:
men hur tusan gör du på utställning eller tävling? släpar hunden fram och tillbaka till bilen (där den väl också sitter i bur...)? har med den överallt? om det är det sista, tror du verkligen på en toppprestation efter 6-7 timmar utan ordentlig vila?

Har kompostgaller ca 8 st som han får sitta i men då är det utomhus och inte inomhus..Skulle inte låta min bäbis vara i bur inne. Han skulle aldrig trivas där..men vissa hundar tycker kanske att det är jätteskönt med bur men det är ju olika individer som sagt. Jag har alltid med Farin överallt :) Han får vila när han vill men jag bara förklarade att han gärna vill ligga i ett rum och vila där inte vi är. Och han skulle bli knasig i en liten 1:a medan vissa hunar säkert stormtrivs. Sen har vi grindar i bilen och inte bur ;) *busig*
Jag försöker bara komma med åsikter och vad jag tycker...och andra som har olika uppfattningar får ju skriva utifrån deras synsätt :)

kompostgaller är också en bur, fast utan tak. och tror du verkligen hunden bryr sig om du sätter upp buren inne eller ute? tävlar/ställer du aldrig hunden inomhus?

får jag också vara "busig" så är en hund en hund, ingen bäbis och de har helt olika behov. lär du hunden (obs LÄR, inte tvingar, du verkar ha svårt att förstå det) att buren är en mysig plats att vara på så kommer den trivas där. så enkelt är det. att DU sedan inte gillar burar (förmänskligandesyndromet?) är en helt annan femma, men påstå inte att det finns hundar som aldrig kan tycka det är trevligt med burar.

cillamuffins skrev:
k men påstå inte att det finns hundar som aldrig kan tycka det är trevligt med burar.
Nja det förekommer, har stött på 2 (av flera HUNDRA) som hade EXTREM seperationsångest.
Dessa hundar skulel gott trivas på 1½kvm med sina resp ägare - men de klarade ine av att vara ensama ett par sekunder ensama.
Nu snackar vi inte vanlig "ensamhetångest" utan hundar som kastade sig ut genom fönster, högg sig GENOM gallergrindar och genom väggar i blind panik....
I det ena fallet vet jag at det var ett trauma som orsakade det, i det andra fallet vet jag inte.
Ena hunden är avlivad, och jag tror den andra åxså är det.
Men som sagt - de här två var extrema undantag...

99% av hundarna trivs utmärkt i bur, om de vänjs vid den.
(har dock aldig haft bur själv till mina hundar)

det låter inte som en trevlig historia, men hur buren kom med där hängde jag inte riktigt med på...?

cillamuffins skrev:
det låter inte som en trevlig historia, men hur buren kom med där hängde jag inte riktigt med på...?

Jag vill inte och tänker inte ha min hund i bur,,,så är det bara.

i praktiken så har du ju redan det, hr du galler i bilen blir det ju som en bur, likadant med komposthagen (även om den inte ha tak)

escodobe skrev:
i praktiken så har du ju redan det, hr du galler i bilen blir det ju som en bur, likadant med komposthagen (även om den inte ha tak)

Läs mina inlägg!! Orkar inte skriva om allt

Liten lägenhet? Du rastar väl inte hunden i lägenheten? Lägenheten är ju "kojjan" lixom... inne vilar man - ute rastas och leker man...

vad står det som förklarar dina motstridiga åsikter? ena stunden bör man inte ha hunden i trånga utrymmen, nästa är det ok och någon annan förklaring än "jag bla bla bla" ges inte trots att bu bestämt avråder från att ha det på något annat sätt.

Jag säger bara vad jag skulle göra..Och att jag accepterar andras åsikter. Jag själv skulle aldrog bo så trångt med hund och inte ha min hund i bur inne...Men vissa här verkar vara lite långsamma....Nu tänker jag inte skriva mer för det är personer som ni som får trådar att spåra ur. Låt folk ha sina åsikter utan att börja tjafsa..

Colombia_Girl skrev:
Liten lägenhet? Du rastar väl inte hunden i lägenheten? Lägenheten är ju "kojjan" lixom... inne vilar man - ute rastas och leker man...

Jo självklart..Han både kissar och bajsar inne...vi går aldrig ut med hunden....:smirk:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år. Hur gör ni andra när ni...
Svar
13
· Visningar
3 009
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 765
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Hej alla! Det är inte riktigt aktuellt att köpa hund just nu men kanske framöver. Har ni förslag och tankar kring vilken mellanstor ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 238
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar