Liten lägenhet?

Sv: Liten lägenhet?

Den frågan har jag fått förrut och mitt standardsvar i det läget brukar vara: Har du tänkt motionera hunden inomhus? Det har ingen hitintills tänkt sig och då anser jag att det går bra.

Inomhus ska mina hundar vara lugna och inte rusa omkring och eller aktivera sig så ytan på lägenhet är i mina ögon oväsentlig. Det som är intressant är vad man har tänkt göra UTANFÖR lägenheten och hur OFTA och länge man tänkt aktivera sin nya vän!

javan

Vi har nyköpt hus - två personer och två hundar med två våningshus på landet. Så nu har faktiskt Oliver ett eget rum!!!! Han har valt att lägga sig under trappan (den är överbyggd och i vinkel så där är det en vrå). Där ligger han på natten då han inte får sova i vårt sovrum vilket han annars skulle gjort. Annars är det rent makalöst hur dåligt vi nyttjar vårt stora hus. Alla är nästan alltid i samma rum. TV-rummet alla i soffan, köket, alla under spisen, datorn alla på mattes fötter (utom husse), gästrummet för att spela TV-spel alla i sängen....

Javan

Min ena ligger ofta i ett annat rum. Men det är för att hon somnar där och inte märker att jag går bort. Om jag går på toa så följer hon efter och lägger sig i duschen. Sen blir hon kvar när jag går ut och vaknar en timma senare. Den andra har alltid ena ögat öppet och hon märker om jag så bara fladdrar med ögonlocken klockan 3 på natten. Hon skulle aldrig låta mig gå iväg 2 meter utan att gå efter. Jag har aldrig tänkt att det är djurplågeri för att jag bor litet. På sommaren bor jag kollektivt och då bor vi ändå mindre. Då har vi bara ett stort rum som vi är mesta av tiden i. Sen har vi gemensamt kök som hundarna är i när vi lagar mat och äter. Men vi sover och är den mesta av innomhustiden i samma rum. (Det är iofs ett av de största rummen, men ändå) Jag skulle kunna bo hur litet som helst bara jag hade en stor gård!!!

Calazirya skrev:
Oj då.

Vi bodde 2 vuxna 1 Schnauzer och Grand Danois på 54 kvadrat, det gick då ingen nöd på våra hundar !

Ne det är nog olika på olika hundar. Våran hund är inte så gammal och det blir bättre när han har lekt mycket med andra hundar ute. Jag tror inte det går någon nöd på hundar som bor i en liten lägenhet ... det är olika från individ till individ.

Jag bor i en tvåa på 48 kvm med två hundar av modell mellan och större. Hur stor ytan är inomhus tycker inte jag spelar nån roll, inomhus vilar man ju ;) . Jag har dessutom två katter på den ytan + sambo :D . Vi stortrivs!
Man får ju se till att aktivera hunden ordentligt utomhus.

Absolut, men detta är väl ett diskussionsforum?

Kommer du på ett enda BRA skäl till att hunden skulle vantrivas i en mindre lägenhet så ger jag mig ..

Antar du utmaningen ?

Bor 2 pers, en GD och en Lancashire Heeler i ett hus på 50kvm.
Hall, tvrum/kök, toa och sovrum.

Inomhus sover och äter mina hundar. Busa är förbjudet, då får de gå ut.
Jag tycker att utrymmet är lagom.
Däremot blir det ju skitigare ju mindre det är! För varje kvadrat centimeter utnyttjas fullt! Smuts och hår överallt.
Det får man ta när man har hund, men ibland tänker jag längtansfullt på människor som inte har hunden i alla rum i huset.

Våra hundar kan alltid gå undan om de vill det.
Sedan är det upp till oss människor att respektera det. Gör vi inte det så kvittar det om de har 100 sängar i olika rum eller ingen alls...

De har iaf sina sängar och platser både i sovrummet och tvrummet.
Men oftast väljer de att vara där vi är.
Ibland väljer den lilla att vara i tvrummet för det är för varmt i sovrummet.

Om du tänker träna och motionera din hund inomhus är det alldeles för litet.

Men om du ändå ska ägna dig åt sånt utomhus spelar det ju ingen roll hur stort du bor. Det går alldeles utmärkt att ha hund i lägenhet och de har inte samma behov av yta inomhus som vi människor. Det är liksom ingen "hundgrej" att vara trångbodd. Hundar i stora lägenheter eller hus mår inte bättre av den anledningen.

Calazirya skrev:
Absolut, men detta är väl ett diskussionsforum?

Kommer du på ett enda BRA skäl till att hunden skulle vantrivas i en mindre lägenhet så ger jag mig ..

Antar du utmaningen ?

Jag säger bara att jag tycker hunden har rätt till att gå iväg från dig och få vara ifred. Jag vill ha utrymme eftersom jag lydnadstränar både inne och ute och det skulle aldrig fungera i en liten 1:a. Jag tränar grunden inne så den sitter och går sedan ut för störningar.

Men om man bor på litet utrymme så tränar man som regel aldrig inne ( och det stör knappast hunden ) sedan så finns det toalett och hall i en 1:a så om hunden mot förmodan vill slippa sin matte/husse så finns det utrymme..

Hunden bryr sig knappast att där står en toalett ;)

Jag har aldrig sett min vovve gå och lägga sig i sovrummet när jag inte är där, han vill vara nära sin flock!

Flinisen skrev:
Jag säger bara att jag tycker hunden har rätt till att gå iväg från dig och få vara ifred. Jag vill ha utrymme eftersom jag lydnadstränar både inne och ute och det skulle aldrig fungera i en liten 1:a. Jag tränar grunden inne så den sitter och går sedan ut för störningar.

Jag skulle aldrig träna inne. Inne är det lugn o ro som gäller för det blir nog jobbigt i mina hundars liv ändå med alla resor o träningar/tävlingar så nånstans vill jag att de ska känna lugn o ro o veta att hemma är det aldrig träning. men det är min filosofi bara.

Min hund går ofta till rum som jag inte är i när han vill vara ifred. Jag gör som jag vill och ni gör som ni vill. Vi har definitivt lugn och ro hemma men vissa moment anser jag behöver tränas hemma innan man går ut med störningar!!

Jag har 2 hundar i en lägenhet på ca 37 kvm.
Och ibland även 5 st. Men jag tror inte det räknas som djurplågeri.
Alla hundar har ju plats att ligga raklånga lite här och där.
Men förhoppningsvis blir det snart en flytt till ett litet hus istället :)

Men visste ni föresten att EU har en ny regel, Man måste ha ngt tillstånd för att få frakta hunden i bil mer än 40min...
Helt sjukt!

Men visste ni föresten att EU har en ny regel, Man måste ha ngt tillstånd för att få frakta hunden i bil mer än 40min...
Helt sjukt!

Va?
Har det trätt i kraft också?
Var kan man läsa om det?

ChristinA skrev:
Helt sjukt!

Va?
Har det trätt i kraft också?
Var kan man läsa om det?

Du får max ha hunden i bilen i 1 timme den regeln är totalt o möjlig o följa för oss som tränar/tävlar det kan jag säga direkt.

Så sjuka regler så det är inte sant...

Det funkar ju inte ju....Hur ska det gå om man ska till tävlingar osv??? Det låter ju helt sanslöst

Flinisen skrev:
Det funkar ju inte ju....Hur ska det gå om man ska till tävlingar osv??? Det låter ju helt sanslöst

Det går inte nej, o genomföra lagligt längre me dom nya reglerna
kommer åter när jag letat upp dom igen.

Men det är ju ditt val att träna inne eller hur ?

För dom som väljer att enbart träna ut tycker jag att du är lite hård som skriver att deras hund i princip skulle må dåligt av att bo lite trängre samt att säga till någon som vill skaffa hund att den måste byta till en större lägenhet !

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år. Hur gör ni andra när ni...
Svar
13
· Visningar
3 009
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 765
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Hej alla! Det är inte riktigt aktuellt att köpa hund just nu men kanske framöver. Har ni förslag och tankar kring vilken mellanstor ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 238
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet