Liten lägenhet?

K

kremelin

Hej!
Jag är jättesugen på att köpa hund och har varit det en längre tid. Har dock bott hemma, som kombo och i korridor så det har aldrig varit läge. Nu ska jag flytta till en egen lägenhet och tankarna på hund blir starkare. Problemet är att det är en liten lägenhet, 27kvm bara. Och det är ingen liten hund jag vill ha. De jag funderar på är boxer, grand danois, amstaff eller någon slags blandras av liknande hundar.

Min fråga är alltså om det är djurplågeri att ha hund i en sån liten lägenhet, eller om någon av ovanstående hundar klarar sig med lite utrymme? Vill även höra om vilken av dem som lämpar sig bäst som förstagångshund?

Sv: Liten lägenhet?

Det låter i mina öron som ett för litet utrymme för en så stor hund... Har dock inga egna erfarenheter av att bo med hund på så lite yta.
Huruvida det kan fungera eller inte beror väl även på hur pass mycket du planerar att vara ute med hunden, mental aktivitet, med mera.

Med tanke på att det är en väldigt liten lägenhet så är jag inställd på att ge hunden mycket motion och aktivitet utomhus som kompensation, så att den inte ska bli rastlös.

Jag har haft 2 hundar i en etta på 45 kvadrat, och det va inga som helst problem. (en samojed och min nuvarande hund). Inomhus ska dom ju eg inte göra mkt annat än äta och sova. Leka, motioneras osv gör man ju utomhus.

Jag har haft två stora på 30m2. Men inte vet jag om de klagade. När jag bodde på 100m så gick de iaf bara bara efter mig och låg under bordet så...

Ja bor med min Grand Danois i en 2:a och jag tycker det fungerar bra.

Jag skulle dock inte ( av personliga skäl ) välja en mindre lägenhet så länge jag har bjässen.
Men att hunden skulle lida tror jag inte ett endaste dugg på !

Lycka till

Jag anser inte att det är lagom stort utrymme för en sån stor hund. Eftersom det är väldigt viktigt för hunden att gå iväg och få vila utan att ha dig inpå. Tycker iaf att man skall överväga att skaffa en tvåa så hunden får möjlighet att vara ifred.

Jag och min sambo bor i en tvåa på 59 kvadratmeter. Vi passaer en hund nu...ska han honom i 10 månader(blandning rottis schäfer) och vi anser att vår lägenhet är för liten för honom.

man får väl ge hunden en fristad där man ger den vila då :p som ett "bo"..

min hund petas absolut ALDRIG på om han ligger under min säng, det är en fristad för honom där han vet att han får vara ifred..

så det är bara att fixa ett hörn eller något (ex under datorbordet och där ska hunden få vara ifred..

Jag anser inte att det är lagom stort utrymme för en sån stor hund. Eftersom det är väldigt viktigt för hunden att gå iväg och få vila utan att ha dig inpå. Tycker iaf att man skall överväga att skaffa en tvåa så hunden får möjlighet att vara ifred.

Hunden är ett flockdjur och inte i sådant stort behov av ensamhet att den kräver ett "eget rum" för att vila.
Jag anser att det är viktigare att ex ha råd med veterinär,kurser,bra hundmat m.m än att köpa en större lägenhet åt hunden!

Oj då.

Vi bodde 2 vuxna 1 Schnauzer och Grand Danois på 54 kvadrat, det gick då ingen nöd på våra hundar !

Jag håller med flera av dom ovanstående. Tror inte hunden tar skada av att bo i en etta. Tänk på alla hundar som bor i hundgårdar. Dom har ju ännu mindre plats..

Calazirya skrev:
Hunden är ett flockdjur och inte i sådant stort behov av ensamhet att den kräver ett "eget rum" för att vila.
Jag anser att det är viktigare att ex ha råd med veterinär,kurser,bra hundmat m.m än att köpa en större lägenhet åt hunden!

Ja vi har både stor lägenhet och råd att köpa dyrt foder...vet kostnader , kurser mm. Att ha råd är ju ett krav för att ha hund tycker jag. Visst hunden är flockdjur men behöver sin ensamhet ibland.

Jo men det är att överdriva om man ska köpa en större lägenhet bara för att hunden ska "ha" ett rum !

Hunden behöver INTE ett eget rum, det står jag fast vid !

Vi har hall, toalett, kök och v-rum i vår 1:a :) Alla får varsitt rum :D

Håller med dig här!

En hund behöver inte ha stora utrymmen, vad dom behöver är EN egen säng/liggplats/privat ställe.
Min GD hade, på alla ställen vi bott på, alltid olika platser och rum där hon kunde gå undan. Kruxet var bara att hon aldrig gjorde det, hon ville alltid vara nära flocken och hålla koll på vad som hände. Sova gjorde hon helst PÅ någon, för att få närhet och mys.

en Amstaff e väl inte så stor? så en sådan får lätt plats.
Min hund går aldrig och lägger sig i något annat rum, han är alltid där vi är, och helst på en oxå! vill han vara ensam ligger han i sin lilla korg.

Calazirya skrev:
Jo men det är att överdriva om man ska köpa en större lägenhet bara för att hunden ska "ha" ett rum !

Hunden behöver INTE ett eget rum, det står jag fast vid !

Och jag har min åsikt!! :bump:

Hi, hi, ska berätta det för mina flatisar att de egentligen vill ha ett eget rum! :idea: De ligger ständigt och jämt under mina fötter och aldrig i annat rum om jag inte tvingar dem dit av någon anledning.

Hundar är flockdjur och inte i någon etologibok/föreläsning jag varit på har de förklarat om ett behov för hunden att ha ett eget rum.

En del hundar vill vara i fred men ligger gärna i samma rum ändå.

javan

Liknande trådar

Hundträning Hej alla I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år. Hur gör ni andra när ni...
Svar
13
· Visningar
3 009
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 765
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Hej alla! Det är inte riktigt aktuellt att köpa hund just nu men kanske framöver. Har ni förslag och tankar kring vilken mellanstor ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 238
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar