Liten körenkät!

Sofiplopp

Trådstartare
Frivilligt att svara, och anledningen till enkäten är enbart min egen nyfikenhet på vilka ni andra är! :)

1. Vilken häst/vilka hästar kör du?
2. Hur länge har du hållit på?
3. Har du kört in din häst själv?
4. Vad har du för sele och vagn?
5. Har du tävlat? I vad i så fall?
6. Vad har du för planer inför nästa år när det gäller träningen/körningen hemma etc?
7. Vad har du för tävlingsplaner inför nästa säsong?
8. Vad drömmer du om inför framtiden?
9. Vilken klubb tillhör du?

Här är mina egna svar:
Jag kör mest med mitt russ Frö (val f:92 e: Fridhems Jonatan - Rebus). Jag har också ett 2-årig russto som heter Hjördis (e: Jupard - Jesper). Samt en connemara som är utlånad eftersom han inte vill vara körhäst.

2. Hur länge ungefär har du hållit på?
Sedan hösten 1990, då jag gick med i Upplandskuskarna.

3. Har du kört in din häst själv? Hur många hästar har du kört in?
Jag har kört in Frö själv, och håller på att köra in Hjördis.
Jag körde också in connemaran själv, och allt gick bra tills en dag när han slog balut framför vagnen och satte ner bakbenet mellan draglinan och skakeln och fick ett frispel ... *hrrm* Nu ska han bli hopponny i stället - han har otroligt bra hoppstam och klipper vad som helst!

4. Vad har du för sele ...
Jag har en Zilco Debut syntetsele, det är en bröstsele med snabbkopplingar.

5. ... och vagn/vagnar?
Jag har en ombyggd ofjädrad rockard från Börjes i Tingsryd, en äldre motionsvagn för travare (full storlek) och en maratonvagn från Tidaholm som är för D-ponny. Den sistnämnda ska byggas om till en parvagn för B-ponny, och så hoppas jag på sikt ha råd med en gigg eller liknande, helst också från Tidaholmsvagnar.

6. Har du tävlat? I vad i så fall?
Brukskörning (för många år sedan ...) samt lätt klass i körning. Nu senast serietävlingarna i somras.

6. Vad har du för planer inför nästa år när det gäller träningen/körningen hemma etc?
Mitt då 3-åriga russto ska förhoppningsvis kunna gå i par med en kompis dartmoorsto, som är 7 år och duktig körponny. Båda är svarta och cirka 118 cm i mankhöjd. Dessutom ska jag köra par med Frö (som är lite större och ljusbrun) och dartmoorstoet, för att lära mig själv lite mer.
Ska också förhoppiningsvis fortsätta att köra för en tränare jag hittat som är jätteduktig.

Lätt klass på våren. KANSKE en medelsvår på höstkanten, men det är väldigt väldigt VÄLDIGT kanske det! :)

Jag ska köra fyrspann! *s* Nu är det bara en ponny till som saknas, ju! :)

:banana:

Sv: Liten körenkät!

1: 1 nsv.bruks, 2 ardenner
2: 15 år
3: Ja, nordisen och en av ardennrarna. Har kört in ytterligare 2 nordisar och en fjording som inte var mina.
4: Alltid loksele med baksele.
Vagnar: Rockard, Skånsk åkvagn, Korgsläde,Timmersläden i skogen och div andra jordbr.redskap som används rätt sällan.
5: Nej
6: Tänker fortsätta som förut
7: Inga
8: Att få råd med en Shire

Senast ändrad av en moderator:

1. Vilken häst/vilka hästar kör du? min femåriga shettishingst frosty
2. Hur länge har du hållit på? 6-7 år
3. Har du kört in din häst själv? japps, men med medhjälpare så klart
4. Vad har du för sele och vagn? ideal harness sele o tidaholsrockard
5. Har du tävlat? I vad i så fall? vi debuterade i år i lätt klass i alla tre delmomenten, mycket nöjd över våra resultat!
6. Vad har du för planer inför nästa år när det gäller träningen/körningen hemma etc? träna ungefär som i år (fem dagar i veckan, 2-3 i vagn) men dock förbättra styrkan på honom, mera tempoväxlingar. träna för instruktör ca varannan vecka, men bli bättre på att åka in o träna i ridhus själv.
7. Vad har du för tävlingsplaner inför nästa säsong? lätt klass, ev. en regional, vi behöver forfarande erfarenhet. blir ca 3-4 tävlingar. kanske nån i par!?
8. Vad drömmer du om inför framtiden? bli bäst! eller iaf komma upp i svår klass med ett shettis par ev. enbet.
9. Vilken klubb tillhör du? Vännäs ryttarförening (västerbotten)

1. Vilken häst/vilka hästar kör du? En 14-årig shettiskille vid namn Ekot's Click
2. Hur länge har du hållit på? vart med på körtävlingar i 4 år kanske, tävlat för andra året i år själv.
3. Har du kört in din häst själv? Nepp, inte denna...
4. Vad har du för sele och vagn? Har en tärnsjö bröstsele och en bullet rockard tror jag det är...satt nåt klistermärke där det stod bullet på den iaf! =) hehe...
5. Har du tävlat? I vad i så fall? Har tävlat i körning, lätt klass än så länge.
6. Vad har du för planer inför nästa år när det gäller träningen/körningen hemma etc? Mot sommaren ska vi sätta igång med hårdträning, mycket kondis och styrka. Han lyssnar redan så bra på dressyrbanan för det mesta så för att gå vidare nu krävs nog lite mer muskler. Även lite parträning med Frosty kan komma på tapeten kanske??
7. Vad har du för tävlingsplaner inför nästa säsong? Nästa säsong börjar vi med lätt klass och fortsätter i msv när dom drar igång! Har en tanke på att starta SM också om det går bra för oss...Men det blir verkligen att vänta och se!!
8. Vad drömmer du om inför framtiden? Ett shettispar, eller fyrspann(!) med lika fina hästar som Clicken (ekot's click). Att ha ett projekt och börja från noll och ta mig upp från egen ansträngning! Det största skulle ju va att köra typ svår klass med alla dessa shettisar. För shettisar ska de va!
9. Vilken klubb tillhör du? kör för Umeå Ryttarförening

1. Vilken häst/vilka hästar kör du? Geshira (fullblodsarab) och Sparris (Gotlandsruss)
2. Hur länge har du hållit på? Körde förs första gången -91, en veckokurs för Anders Eriksson, med min första egna häst som var en gammal travare. Då tävlade jag inte. Första körtävlingen som kusk 2000, som groom -92.
3. Har du kört in din häst själv? Geshira ja, Sparris nej.
4. Vad har du för sele och vagn? Geshira: Förstärkt och ombyggd Börjessele, vagn: hemmabyggd gigg och Tidaholm maratonvagn modell Extreme. Sparris: Zilco classic (snart, eller hur?!) och en rockard med höjd kuskbock.
5. Har du tävlat? I vad i så fall? Ja, upp till regional lätt med Geshira, en serietävling med Sparris.
6. Vad har du för planer inför nästa år när det gäller träningen/körningen hemma etc? Att ta mig i kragen och träna ordentligt!
7. Vad har du för tävlingsplaner inför nästa säsong? Vill åka till Gotland och tävla igen - jätteroligt, rekommenderas! Och att genomföra en medelsvår tävling med Geshira. Sparris ska förhoppningsvis köras på lagserien av min dotter.
8. Vad drömmer du om inför framtiden? Att jag slutar fega i körningen halva säsongen och vågar lita på att jag och hästen kan!
9. Vilken klubb tillhör du? Roslagens Rid- & Körklubb

Sofiplopp skrev:

Jag kör mest in känns det som, har ingen egen häst, utan är fodervärd, det är ett varmblod som tävlat lite innan som ska bli min läromästare.

i snart 4 år, men mest har jag kört in eller kört hästar som inte lämpar sig som tävlingskörhästar *s*

ja/nej, inte den jag har som foderhäst nu.

en amerikansk travsele, en finsele, en bröstsele, och en ponnymaratonvagn, och två hudikrockarder.

hoppning *smile* jag vill tävla, men först måste jag seriöst börja träna!

att jag ska komma igång och träna regelbundet för instruktör, samt bygga muskler o kondis då hon har haft föl förra året.

köra det lättaste som finns :)

att bli bra på körningen och få ingå i det trevliga köretablissemanget

ska bli medlem i Umeå RF

utfyllnad* utfyllnad* utfyllnad* utfyllnad* utfyllnad*

1 Kör min egna shettisar. Men ska även få köra STOOOORA pållar oxå, när tillfälle ges!

1 Kör min egna shettisar. Men ska även få köra STOOOORA pållar oxå, när tillfälle ges!

2 Mja det beror på hur man räknar. Med egan pållar i tre år, lite sporadiskt i 10 år.

3 Japp.

4 Börjes sele (kompleterat med baksele) när jag kör min flakvagn. Equilex sele annars. Lånar rockard i väntan på att min rockard ska få längre skacklar.....

5 Inte mer än i RKS.

6 Komma igång med träningen på allvar. Förhoppningsvis få ihop ett remmalag med mina två pållar.

7 Skaffa mig lite tävlingsrutiner, hitta en klubb att tävla för. Lyckas på min första tävling!!

8 Min dröm och min plan är att bli en duktig körinstruktör.

9 Ingen än så länge.......

Jag svarar som "blåblär"!

En vbl-travare, 23 år gammal.

Vi har varit ute tre gånger. ;) Tömkörde en del innan dess.

Nix.

Travsele och speedcar

Inte i körning.

Mest att han ska få komma ut lite regelbundet. Det vore roligt att köra lite mer ordentligt med en anan häst, men det saknas så väl häst som tid och resurser. Min andra häst vill jag inte ha någon vagn bakom! :eek:

Inga.

Se ovan.

Ingen körklubb.

Min egen shetlandsponny

ca 2år på "heltid"

Ja, men med hjälp av kunnigt folk.

Standard sele ifrån Equilex och en vanlig rockard från Globus

Nej, inte än

Fortsätta som jag gör nu!

Inga

Kanske att få komma ut och tävla lite när vi båda känns redo för det

Torns ryttar förening i Lund / Lunds civila ryttarförening

1. Kör just nu mitt ena cobsto Ida, Mountainstona Olivia och Dolly samt ridponnyn Bella.
2. Första gången jag körde var nog -84 då jag körde lite sporadiska lektioner för den tränaren som jag kör för än idag.
3. jag har kört in de flesta av mina hästar som vi haft till körning med hjälp av min tränare.
4.Gigg/maratonselar från Willab och från Tärnsjö, lokselar från Hööks. Gigg från Bennington, 2 maratonvagnar från Tidaholm för A-B ponny samt C-D ponny, Har parstång till båda vagnarna. I vinter ska vi köra par är det tänkt!
5. Har tävlat precision med placering samt lagserien och så klubbtävling där vi vann moment brukskörning.
6.Det blir bara hemmakörning nästa år med då stona ska föla i sommarn.
7.Inga.
8.Att bli bättre på dressyrkörningen och ha råd att gå på mer kurser.
9. Upplandskuskarna (när jag kommer ihåg att lösa medlemskap)

3. Har du kört in din häst själv? Nepp, inte denna...

Nej för det har jag gjort!!!!!!
/miamiamia

1. Vilken häst/vilka hästar kör du? Har just nu en ny holländare & min andra Vestfahler som är 10 resp 7år båda tävlat i svårklass i år

2. Hur länge har du hållit på? Humm få se nu det blir 14 år och har tävlat svårklass i 12år. (börjar nog bli gammal)

3. Har du kört in din häst själv? Mina nuvarande har jag inte kört in men det har blivit ett 10tal andra i år.

4. Vad har du för sele och vagn? Selar: Till vardags så tränar jag i en tärnsjö Novis Vagn hemma blir det oftast troed hansson Giggen eller inkörningsvagnen. På tävling så har jag en tärnsjö dressyrsele i mahogny färg vagn en TH gigg i svart och mahongny trä.I maraton en sele från Heenk Van der viel i holland och en TH maratonvagn.

5. Har du tävlat? I vad i så fall? Har tävlat i svårklass SM,NM och internationellt med enbet häst och tidigare med ponny par.

6. Vad har du för planer inför nästa år när det gäller träningen/körningen hemma etc? Mitt mål är att lära känna min nya häst under vintern. Stärka honom så han är i bra form till sista helgen i april då första tävlingen går.

7. Vad har du för tävlingsplaner inför nästa säsong? Målet under tävlings säsongen är att placera mig bra och ge hästen en bra säsong som gör att den utvecklas så vi kan sikta in oss på VM 2006.

8. Vad drömmer du om inför framtiden? Att vinna VM (Vem vill inte det?)
9. Vilken klubb tillhör du? Johannesbergskuskarna

1. Vilken häst/vilka hästar kör du? Shetlandsponnyerna Frida & Lyktans Karamell
2. Hur länge har du hållit på? i ca tre år kanske ?
3. Har du kört in din häst själv? Japp båda två
4. Vad har du för sele och vagn? En sele med lös brösta och så ifrån equilex och en roslagsvagn, en globusvagn och en gammal rockard
5. Har du tävlat? I vad i så fall? Bara i precision änsålänge
6. Vad har du för planer inför nästa år när det gäller träningen/körningen hemma etc? Nästa år blir det lungt, för båda stona ska få föl
7. Vad har du för tävlingsplaner inför nästa säsong? Inga tävlingar alls
8. Vad drömmer du om inför framtiden? Ojoj, stora drömmar. Ett shettisfyrspann ska jag ha och vinna sm och så ;)
9. Vilken klubb tillhör du? Rid och körklubben shetland

miamiamia skrev:
1. Vilken häst/vilka hästar kör du? Har just nu en ny holländare & min andra Vestfahler som är 10 resp 7år båda tävlat i svårklass i år

ny häst! grattis får man säga o hoppas att han e bra nu :)

Senast ändrad av en moderator:

-----------------------------
1:Mina shettisar 2 just nu och på gång med den 3:dje.
2:Allt som allt,10-12år
3:Nej men gjort grovjobbet dock.
4:Jag har bröstselar till alla och rockard.
5:Nej
6:Att det ska bli mer ordning på mitt körande o alla hästarna ska vara i bra kondition inför vår/sommaren.
7: Inga
8:Att kunna få köra par,samt ev ha en större körhäst.Och att få ha inhandlat min dröm rockard :D
9:Min egen(ingen) :d

Nordvensk bruksvalack f.95. e. Hajmon u.Lya

Jag har hålligt på i ungefär 7 år.

Ja, när vi fick honom så började vi från grunden eftersom vi inte visste om/hur mycket han var körd innan.

En maratonsele från equilex och en loksele från Floby.
Jag har en maratonvagn från tidaholm och håller på att renovera en trilla.

Enstaka klubbtävlingar för länge sedan, inte med min häst.

Börja träna lite mer med galopp samt smidig/rörligheten. Backning står också kvar på listan.

Förhoppningsvis starta i någon liten tävling.

Ett par med nordsvenskar skulle inte vara helt fel :)

Johannesbergskuskarna.

Jag har ett halvblodsto född 1994, e:Hills double xx, Little boy. Med Orlovtravare liten bit bak i stammen, har 12,5 % travblod i sig...
Är igentligen en hopphäst, men tycker det är superkul att bli tömkörd och dra saker efter sig!

Tja, låt se. sedan 1996 har jag tömkört hästen, och hon blev påbörjad inkörning 1997. Sedan dess har jag hållit på, dock inte kört henne, men tolkat på vintrarna och låtit hon dra en harv på ridbanan

Har haft hjälp av tränare

Har haft billigt skräp till sele, väntar nu dock på en brun fin sele från Willab. Min vagn är en rockard, som jag har rustat upp och nu i helgen så ska det komma på en svängel!

Nix, inte tävlat i körning

Komma i gång med körningen, och bla börja på träningarna i klubben

KOmma ut på någon lätt klubbtävling eller nått! :bump:

Har i nuläget ingen speciel drömm, med det kommer kanse ;)

Åstorportens RF

1. Ett halvblod
2. Jag har kört själv i ungefär 3 år, varit med på tävlingar och sånt i stort sett hela livet.
3. Jag gjorde det inte själv, men jag var med.
4.Jag har en willab maratonsele, ingen vagn för tillfället.
5.Tävlat lättklass
6.Rider mest, men får inte ens göra det just nu. Hoppas kunna börja snart igen. Vill sen köpa en vagn och börja träna körning också.
7.Förhoppningsvis köra Msv, men mycket hänger på vagnproblemet.
8.Att ha en komplett utrustning med finvagn,finsele och mararonvagn, maratonsele osv. tävla upp till svårklass med min nuvarande häst och sen ta föl på henne och tävla internationellt med det.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar