Liten kompakt hingst

Sv: Liten kompakt hingst

Sorba är liten och ger smått (det som jag sett). Är supertrevlig själv, hoppar bra och har dressyrstam.
 
Sv: Liten kompakt hingst

:o Oops - är inte så där haj på araber och angloaraber... Såg bara honom i katalogen och tittade inte så noga... Tack för att du rättade mej!
 
Sv: Liten kompakt hingst

Jag är inte själv så insatt i avel, men kan ju tala lite gott om Artist. Jag är för tillfället på praktik på bastängens stuteri, där Artist finns. Därför har jag haft tillfälle att hantera och rida denna nu 21 årige hingst. Jag kan säga att han har mkt trevligt psyke (går med honom i grimma i stallet och kan lätt ha honom lös med lite öppen box när man lindar/sadlar osv) och gångarter, har även hoppat honom och han är grym. Han ska ha gett fina ponnier som har kommit långt upp i klasserna. Annars vet jag inte vad han nedärver. Han är mkt trevlig och vacker med en oerhörd utstrålning.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten kompakt hingst

Dirco är liten men han lämnar stort. Har själv en tvåårig avkomma efter honom och mamman är 1.61 och nu är han redan högre än henne och lär nog hamna på 1.65-1.67 skulle jag tro.
Sorba som någon rekomenderade är kanske något för din häst?
 
Sv: Liten kompakt hingst

När jag läste rubriken så tänkte jag direkt på Rosevelt! En riktigt härlig hingst, inte särskilt stor, hoppar kanon och har 3 braa gångarter.:d
 
Sv: Liten kompakt hingst

Ska själv betäcka ena stoet i år, fundera skarpt på Top Nordpol, de ha hingstvisning den 11 maj och då ska jag dit....Pratade med en Tjej i Blomstermåla som fått ett litet stoföl...den var så vacker så hon ska betäcka igen med samma hingst, det är sista säsongen han är i Sverige.. Men visst är det svårt att bestämma sig:p

http://www.hastak.se/top_nordpol.htm
 
Sv: Liten kompakt hingst

Jo att han är vacker vet jag med:D
Såg honom på bruksprovet och föll direkt....
Visste bara inte hur hög han var, men tydligen 1,66;)
 
Sv: Liten kompakt hingst

Fiorano skrev:
Jag skulle säga Quite Easy. Har visat sig mycket bra i kombinationen QE-Maraton, eller tja, vadsom med Utrillo på mödernet.. Lämnar i alla fall avkommor, som är ganska korta men med god resning, goda grundgångarter med plus för galoppen. Dessutom har jag bara sett avkommor mellan 160-167cm, alltså inte så stora. Har sett har på forumet att pratats om att han lämnat tufft psyke, det håller jag inte riktigt med om. Däremot lämnar han hästar lämpade för tävling och inte skogshästar.

Vad menar du med att QE ej lämnar hästar lämpade för skogsridning?Menar du att de kräver mycket stimulans?
 
Sv: Liten kompakt hingst

Don primero tycker jag kan vara en bra hingst för dig! Han ligger dessutom väldigt bra till i bluppen 2005 såg jag. Även Strauss tänkte jag skriva men läste sedan att han nyligen dött. :( Tornesch kan säkert vara ett alternativ för dig men man vet väl inte så mycket om vad han givit ännu eftersom han är så ny i aveln.
 
Sv: Liten kompakt hingst

timotej skrev:
Vad menar du med att QE ej lämnar hästar lämpade för skogsridning?Menar du att de kräver mycket stimulans?
Nu var detta inte menat till mig:angel: , men vill kommentera ändå:smirk:
Nästan alla godkända avelshingstar är sporthästar, som är framavlade för ett ändamål, vanligtvis hopp el dressyr. Vad man söker hos en sporthäst är nerv, dvs, måste arbeta relativt hårt och tycka om det! Får de inte det kan det uppstå problem som vävning, krubbitning osv. och kan vara ganska svårhanterade då. Och vissa hingstar ger mer nerv
 
Sv: Liten kompakt hingst

maria-mp skrev:
Nu var detta inte menat till mig:angel: , men vill kommentera ändå:smirk:
Nästan alla godkända avelshingstar är sporthästar, som är framavlade för ett ändamål, vanligtvis hopp el dressyr. Vad man söker hos en sporthäst är nerv, dvs, måste arbeta relativt hårt och tycka om det! Får de inte det kan det uppstå problem som vävning, krubbitning osv. och kan vara ganska svårhanterade då. Och vissa hingstar ger mer nerv

Jag tävlar inte, men det betyder inte att jag inte TRÄNAR! ;)
För mig har nerv flera betydelser. Jag vill gärna ha en hingst med mycket energi och "vilja", men däremot inte nervig på ett "tittigt" sätt.
 
Sv: Liten kompakt hingst

Nej, du får inte missförstå mig:o , jag har inte trott att du inte tränar. Du har inte skrivit om det, så jag drar inga egna slutsatser. Ville bara försöka förklara din fråga. Sen tycker jag det är skillnad på nerv och nervig;)
 
Sv: Liten kompakt hingst

maria-mp skrev:
Nej, du får inte missförstå mig:o , jag har inte trott att du inte tränar. Du har inte skrivit om det, så jag drar inga egna slutsatser. Ville bara försöka förklara din fråga. Sen tycker jag det är skillnad på nerv och nervig;)

Ursäkta, inte meningen att anklaga dig... :o
Tacka för förklaringen istället! ;)
 
Sv: Liten kompakt hingst

Jag tackar också! Har inte varit har på ett par dagar men du skrev precis vad jag menade! Skogshäst är för mig en häst som INTE tränas och rids "aktivt" i markarbete och ev hoppas.
 
Sv: Liten kompakt hingst

hej. Haydn lämnar avkommor mellan 155-170 beroende på stoet. han e en ädel hingst med mkt bra gångarter med + för galoppen och är ALDRIG tittig. han har en bra stark rygg och bra ben. inga skador eller något. En kanon hingst som betäcker naturligt och är snäll mot stona. han är högställd chalmänt vacker att se på.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 554
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 365
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 187
Senast: theJohanna
·
Övr. Grenar Har alldeles för lite at göra och därav denna halvseriösa tråd :grin: Sitter och funderar på om man skulle betäcka någon av mina...
Svar
13
· Visningar
2 095
Senast: RebeccaJoli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp