Liten kompakt hingst

timotej

Trådstartare
Jag har ett sto e. Maraton u. Sorett (Sonora (5) 7419 -Gaston 488) som jag funderar på att ta föl av. Eftersom hon är född 93 och aldrig haft föl är det snart sista chansen... :crazy:
Hon är av den gamla typen- kraftiga ben och rejäl kropp. Ngt lågställd men ändå inte lång i ryggen. Endast 153 cm och framförallt en otroligt fin trav. Jag vill ha en KOMPAKT avkomma i samma storlek, och även om hennes möderne lämnar smått vill jag inte välja en hingst som riskerar att ge stort.
Hennes svagheter är en känslig rygg, svårt för galoppen och att hon är lite "tittig" och feg av sig. Viktigt är också en hingst som har lätt för att samla/bära. :bump:

Då jag inte hittat ngn halvblodshingst som jag fallit för har jag funderat på ngt spanskt. Har dock inte hittat det jag söker där heller...:o Har även funderat på ponnyhingstar.
Är det någon som har något förslag? :confused:
 
Sv: Liten kompakt hingst

Jag vet inte om "man får" rekomendera icke godkända hingstar? Men...jag försöker, han har ju varit godkänd, Löjtnantshjärta :love: , han som vann Falsterbo huntingen -05. Ska själv betäcka med honom. Du kan läsa lite om honom här, men han står i Sverige
http://home.no.net/lojtnant/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten kompakt hingst

Hmm... Intressant stam med Utrillo som morfar och Landgraf I som farfar. :) Jag har blivit rekomenderad att linjeavla på Utrillo, men på lagom avstånd. Löjtanshjärtas 10:a på galoppen låter bra! Synd att han har lite sämre trav, men den har ju mitt sto. Jag saknar en helkroppsbild från sidan på honom. Finns det någonstans på nätet? :confused:
Någon som vet hur han förvärver sig? Var i Sverige står han?
 
Sv: Liten kompakt hingst

Det stämmer. Vet inte ens om han någonsin visats i Sverige. Han var godkänd i Norge men är tagen ur avel av anledningar som Picea här på Buke skrivit om i en tråd och som jag inte minns.
 
Sv: Liten kompakt hingst

Görel skrev:
Det stämmer. Vet inte ens om han någonsin visats i Sverige. Han var godkänd i Norge men är tagen ur avel av anledningar som Picea här på Buke skrivit om i en tråd och som jag inte minns.

Hittade tråden.. det var riktigt dåliga poäng! Oerhört lågt på bla benen...
 
Sv: Liten kompakt hingst

Jag tycker att han är väldigt fin, och de avkommer jag träffat oxå. Lionheart är uttagen till unghäst-vm i dressyr OCH fälttävlan, och fler avkommor har blivit bästa hopp resp. gångartshästar i unghäststest, så jag tycker det verkar som han fungerar alldeles utmärk som förärvare, Myket ridbara. Hans station kommer vara Flenmo, i Sörmland
Har många fina bilder på min dator som e kvar i USA:angel:
 
Sv: Liten kompakt hingst

Tyvärr. Om jag väl väljer en halvblodshingst vill jag att han ska vara godkänd.:crazy:
Någon som har något annat förslag? :bump:
 
Sv: Liten kompakt hingst

TÄnkte på något mindre hingst - och kom att tänka på nån arab - och hittade då Elcatero som iofs är angloarab och står med i katalogen för hingstar verksamma inom svensk halvblodsavel. :)

Annars är väl Strauss och Artist mindre hingstar som jag kommer på - Strauss kanske kan finnas på fryst, men han var inte med i katalogen. En annan lite mindre hingst är ju Quite Easy! Eller Hermes. Såg ju att det fanns en del lite mindre hingstar i katalogen - i allafall runt 160 cm!
Tycker annars att det kan vara en bra idé med spanskt - men jag är ingen expert...

/Maria
 
Sv: Liten kompakt hingst

marham skrev:
TÄnkte på något mindre hingst - och kom att tänka på nån arab - och hittade då Elcatero som iofs är angloarab och står med i katalogen för hingstar verksamma inom svensk halvblodsavel. :)

/Maria


Elcatero är inte angloarab utan arab hela vägen ut till sista hårstrået. Men han är godkänd för halvblodsaveln. Däremot har jag hört att han ofta i kompination med halvblod gett väldigt stort?

Vill du inet ha en avkomma som blri större skulle jag titta runt bland ridponny hingstarna.

//Lotta
 
Sv: Liten kompakt hingst

En liten hingst som jag gillar mycket är Minotaurus e. Little Boy -Ciceron. Han är godkänd för ponny men inte för stor. Jag ser honom ofta på tävlingar. Vilken gummiboll.
 
Sv: Liten kompakt hingst

Tack för förslagen!
Jag tycker Minotaurus verkar intressant. Lagom stor! ;)
El Catero hittar jag inte, men jag har lite dålig erfarenhet av araber på så sätt att de jag träffat varit mkt stimmiga och tittiga.:o Men det finns säker många som är modiga och coola också.:D

Strauss känner jag ine till så väl. Artist är jag lite tveksam till pga "paralellförskjuten fram" låter så avskräckande...

Quite Easy har jag funderat på tidigare. Han är ju ganska nära släkt med stoet genom Utrillo, men det kanske inte är för nära? Någon som vet hurdana avkommor han ger?
Har också funderat på Qalle (som kanske är på gränsen till inavel??:confused: ). Han är liten och kompakt (men ny och oprövad).

Att det ska vara så svårt när det finns så många vackra hingstar!! :bump:
 
Sv: Liten kompakt hingst

Minotaurus är endast godkänd för ridponnyavel trots att han är ett halvblod.

Strauss dog nyligen.

Elcatero 913 är idag den ende arabhingst som är godkänd för halvblodsaveln.

Quite Easy har inte Utrillo i sig, men det har hans som Qalle som har Maraton till morfar.

Ditt "problem" är att det idag inte finns några små hingstar godkända för halvblodsavel förutom Maraton och hans son Magini. Dirco Hästak är 158 cm, nygodkände Saint Amour är 160 cm men har bara 34 poäng på exteriören. Don Primero är inte stor men sägs ge avkommor som är större än han själv.
 
Sv: Liten kompakt hingst

Jag skulle vilja se Minotaurus bedömmning exteriört.

Tornech verkar inte ha fått så höga poäng gångartsmässigt. På hemsida står det bara galoppen som fick en 8:a. Jag antar därför att han fick lägre än så för skritt och trav (eftersom det inte står med...):confused:
 
Sv: Liten kompakt hingst

Tornesch hade 7or på skritt och trav på sitt bruksprov som 3 åring och 7 på skritt resp.6 på trav som 4 åring enligt Hingstkatalogen.

Minotauros gjorde bruksprovet 1995 med 88888=40p, hämtat från www.penarpsgarden.com
 
Sv: Liten kompakt hingst

Så sant! :idea: Quite Easy har ju inte Utrillo i sig (hjärnsläpp)

Är det ngn som vet något om Dirco Hästak? Har för mig att jag gallrade bort honom, men jag kommer inte ihåg varför! :confused:

Jo, mitt problem är att det saknas små godkända halvblodshingstar, som dessutom har det jag söker.
Kanske ska jag byta ras och titta på annat? :confused:

Jag har alltid ÄLSKAT welsh mountain. Finns det ngn sådan hingst som är ovanligt stor (= D-ponny) ?
 
Sv: Liten kompakt hingst

Jag skulle säga Quite Easy. Har visat sig mycket bra i kombinationen QE-Maraton, eller tja, vadsom med Utrillo på mödernet.. Lämnar i alla fall avkommor, som är ganska korta men med god resning, goda grundgångarter med plus för galoppen. Dessutom har jag bara sett avkommor mellan 160-167cm, alltså inte så stora. Har sett har på forumet att pratats om att han lämnat tufft psyke, det håller jag inte riktigt med om. Däremot lämnar han hästar lämpade för tävling och inte skogshästar.
 
Sv: Liten kompakt hingst

Welsh cob?
Jag har en godkänd Welsh cob hingst som är liten. welsh hingstarna brukar vara stora. Som tur är inte min det! :banana: :banana: De flesta är över 148cm men det är inte min. Så jag tävlar han som ponny! :banana:
 
Sv: Liten kompakt hingst

*kl*


Det finns visst det flera små higstar(för mig under 1,65)

Tex, Acacio,alexson D, Almeto Z, Artist, Bobby, Cosmopolite S, Dirco Hästak, Don primero, Gigolo, Goldlöwe, Hamilton, Haydn, Iowa, Lèmpreur de thurin, Locatelli, Maluobet de pleville, Master, Nelson, New balance, Non stop R, Nostradamus, Qalle, quite easy, Richfield, Sorba, Stonefire, Tornesch, Trenton, Waliant, Favoritas xx, Malvernico xx, elcatero ox och så har jag för mig att cyklon inte heller är så stor?

det är hela 33 hingstar som är under 1,65 så ni kan inte säga att de inte finns...:angel:
Det är juh bara att välja och vraka...:bump:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 554
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 365
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 187
Senast: theJohanna
·
Övr. Grenar Har alldeles för lite at göra och därav denna halvseriösa tråd :grin: Sitter och funderar på om man skulle betäcka någon av mina...
Svar
13
· Visningar
2 095
Senast: RebeccaJoli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp