Liten hund som behöver bita på ben för tändernas skull, tips!

Rufss

Trådstartare
Har en russkiytoy tjej och en schäfer, båda är dåliga på att bita på ben, dock skulle den lilla verkligen behöva det för tandhygienen, har provat diverse ben, "tandborstben", små oxhudsben, inget faller damen i smaken, grisöron gillar hon om man gör små bitar dock men skulle vilja ha lite variation på det....
Tips!?

Sv: Liten hund som behöver bita på ben för tändernas skull, tips!

Grisknorrar, torkad kycklingfilé, märgben, det är vad vår lilla kräsentass äter

Prova spola benet (typ oxhud) under varmt vatten en stund så att det blir lite mjukt och "gojjigt" i ena änden, det brukar de flesta hundar gilla.

Med valpar brukar det funka bra att de får äta benet i famnen en stund så att man kan hjälpa dem hålla i det, kanske det kan funka för din lilla tjej också? rökra grisöron, knorrar osv brukar de flesta hundar gilla men det kanske inte är att rekommendera dagligen? (med tanke på magen)

Jag har en hund som inte var så förtjust i ben innan, men när han flyttade in hos mig så fick han liksom de andra hundarna ett ben efter maten. Jag köper 100-pack små oxhudsben och hundarna får varsitt varje dag efter att de har ätit. Det tog nog ett par veckor, men sedan tuggade han på sitt ben som de andra - han blev ju av med det om han inte tuggade på det och han var väldigt nyfiken på vad det var de andra hade.

Det ska jag pröva, då känns det kanske mer som ett "påbörjat" ben och är lättare att tugga..

Tack alla andra också för tipsen!
Men kan man ge kycklingben? Trodde det var big No No för hundar...

Råa kycklingben går jättebra. Förbudet gäller bara tillagade ben av fågel. Många ger sina hundar råa kycklingben, kycklingvingar och kycklinghalsar. Det är toppen motion för käkarna, tillfredsställer hundens naturliga behov av att gnaga och att slita bort kött och ger dessutom en grundlig tandrengöring. Det blir som tandborste och tandtråd i ett.

Vi ger råa märgben med lite kött på. Hundarna älskar det och får fina tänder. De kan hålla sig sysselsatta i ett par timmar med ett ben. Dock kan man vara lite försiktig med att ge det för ofta eftersom sådana stora och hårda ben kan slita lite på tänderna. Vi brukar också pilla bort en del av den feta märgen eftersom hundarna blir lite lösa i magen om de får för mycket.

Då kan ju kyckling vara perfekt, ska prövas:)
Märgben passar stora hunden men lillan klarar inte märgben, dom är för stora helt enkelt...:D och tror hennes mage inte pallar det heller

Jag ger råa kycklingvingar, dessutom frysta. Annars går det för snabbt :D

Var köper ni frysta kycklingvingar som är råa? De jag hittar i affärerna verkar alla vara stekta och tex-mex-kryddade.

Till TS:
Bl.a ICA säljer rå oxsvans. Kan kanske vara bättre för hundar som inte är benvana, eftersom benen är mindre och inte innehåller lika mycket märg..

Jag ger råa kycklingvingar, dessutom frysta. Annars går det för snabbt :D

Jag vågar inte ge vingar, jag inbillar mig att benen är vassa?
Däremot får de kycklingben eller kycklinglår någon gång i veckan, med ben i.

Det knastrar ordentligt när de sätter igång ;)

Råa, frysta kycklingdelar finns i mataffären, till exempel kronfågels kycklingdelar med ben i kostar typ 24 kronor per kilo.

Senast ändrad:

Inga problem alls, trots att jag oftast ger den frusna så att de är ännu hårdare.

kl

Om inte nått av alla andra tips går hem.. min sambos chihuahua är också lite "kräsen" han gillar grishudsrullar, såna där supertunna :D kanske inte det bästa tugget men iaf nått!

Borsta tänderna är också bra! Särskilt på en som inte gärna tuggar ben.

Borsta tänderna är det bästa! ;)
Jag jobbar som tandsköterska på en djurklinik och ser verkligen vilken skillnad det gör. Det är en milsvid skillnad på de som borstar tänderna och inte. Särskilt på småhundarna.
De bra tandbenen/fodren motsvarar ungefär att man borstar tänderna en gång i vecka. Tänk själv hur man skulle se ut i munnen om man borstade tänderna en gång i veckan.

Nu bara måste jag fråga dig som jobbar med tänder. Min sambo har köpt nån slagsmål tandskrapa i metall som man kan skrapa bort tandsten försiktigt med, är det vansinne att använda den själv? Min hund får nämligen lite snusk på sina "huggtänder" och det försvinner superlätt om man skapar lite försiktigt med den där skrapan.
Ursäkta trådkap!

Man ska vara lite försiktig med det. Emaljen skadas jättelätt, men är man försiktig kan man pilla bort det.

Okej, jag gnuggar bara lite lätt och det lossnar direkt så då känns det inte så farligt :)
Tack för svar!!

Sen sitter det ofta tandsten även under tandköttet, och det kan man inte få bort själv med tandskrapan utan måste göras hos veterinär. Tandborstning är verkligen det allra bästa! Då kan man undvika problemet "tandsten" redan från första början :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 394
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar