Liten hjärna mm

the_connemara

Trådstartare
En tanke som kom upp när jag läste rubriken i den tråden med liten hjärna och stor kropp mm.

Om nu hästar är så himla bra på att läsa oss som många påstår, hur kommer det då att de kan reagera så "okänsligt" i andra situationer?

Tex min häst som aldrig blivit illa behandlad, nu efter 3 år med samma, vänliga, hovslagare accepterar han honom. Okej att det tar tid attlita på någon men att alla andra gånger stå och lite "vänta på att bli slagen" är ju att ta i när hovis snarare släpper och går undan om det är något. Om man inte T Y D L I G T (läs stannat, pratat gulligt och sträckt fram handen och väntat) visat för honom att man bara vill hälsa så kunde han ju kasta sig åt sidan. Borde han inte "känna" att mina tränare bara vill ge honom en berömmande klapp när de kommer fram och pratar? När han träffar nya hästar trodde han först att alla ville attackera honom, trots att de inte tog någon notis om honom utan koncentrerade sig på sina ryttare. Vad fick han det ifrån om nu hästar är så bra på att "känna av"?

Nej jag söker inga svar på mina frågor, jag vet mycket väl svaren i alla de enskilda fallen och med hästar som individer. Nu menar jag alltså med generellt. Om de nu läser av så bra, varför så många missförtånd eller för oss människor helt ologiska situationer?

Som en katt om fick en kattunge som sällskap. Kattungen blev först rädd, hon var ju liten, och fräste till den vuxna katten som bara ville hälsa och leka. Den vuxna katten blev då arg/rädd och fräste tillbaka. Sedan tog det typ 1 vecka av sådant "rädslebråk" innan de kom på att det enda de ville var att leka med varandra. Varför kände inte den vuxna katten att den lilla bara var rädd och typ "men kom liten, jag vill bara leka lite, titta min leksak här :D" eller nåt?

Eller kan de helt enkelt inte tänka logiskt/analysera alls öht inte ens i stunden? I våra ögon sett då alltså.

Sv: Liten hjärna mm

En hovslagare är en rätt så skrämmande figur för en häst. Han dyker upp då och då med långa långa intervaller.

Hästen känner säkert igen honom men kan inte placera i fack som "hovslagaren". Snarare minns nog hästen en känsla tillsammans med de ljud som hovis ger ifrån sig, hans sätt att röra sig, hans röst osv osv...

Benen är det viktigaste en häst har då de är flyktdjur. Att lyfta på dom och stå snällt uppe med benen länge och låta den läskiga figuren bända, trixa och hamra med dess hovar är en enorm prestation för en häst. Särskilt en ung och oerfaren häst.

Man vill ju gärna tycka att dom "borde lära sig nångång".
Min häst blev visserligen illa behandlad av hovslagare när han var liten. Det har tagit mig ungefär 7 år att få bort det eller jobbat runt det. Senaste året har varit intensivträning och jag har bytt hovslagare och betalat hemskt mycket pengar för att bli av med problemet.
Jag är av med det nu men gränsen är ibland hårfin om du frågar mig.

Det är nog så att när adrenalinet startats så kopplas hjärnan bort, precis som hos oss. Bara det att deras instinkter gör att adrenalinet tar överhanden oftare. De är ju flyktdjur och skapade att vara så.
Skulle inte gissa att det har med hur smarta de är att göra, utan snarare hur ambitiös deras reptilhjärna är (visst är det den som sköter instinkterna?)

En hästs reaktioner är logiska, för hästen.

Det går inte att se en hästs (eller katts) reaktioner utifrån att de ska vara logiska för en människa.
Fast det vet jag att du förstår.

Men frågan är ju hur mycket vi människor egentligen vet om hästar?
Det finns de som pratar om hur deras hästar blivit totalt deprimerade första dagen/samma sekund för att bästa polarn åkt till slakt, trotts att hästen inte brukar bli så deprimerad när samma kompis varit borta på tävlingar...
Men då är frågan, läser vi människor in detta på hästen?
Eller är det verkligen så att hästen blivit ledsen?

En annan sak vi inte vet är hur vanligt bokstavskombinationer är inom djurvärden, de kan ju ha sina egna varianter som vi inte ser, och inte kan förstå, just för att de inte är som människans bokstavskombinationer.
Därmed kan vi inte veta om den besvärliga hästen med en bra uppväxt är besvärlig pga avel, bokstavskombinationer eller för att den ser/reagerar på något och det är så som hästar ska reagera.

Sen är det "inte storleken som räknas... det är hur man använder den..." :P
;) Storleken på hjärnan är inte intelligensen utan hastigheten i vilket informationen kan skickas och tolkas.

Senast ändrad:

Det är nog så att när adrenalinet startats så kopplas hjärnan bort, precis som hos oss. Bara det att deras instinkter gör att adrenalinet tar överhanden oftare. De är ju flyktdjur och skapade att vara så.
Skulle inte gissa att det har med hur smarta de är att göra, utan snarare hur ambitiös deras reptilhjärna är (visst är det den som sköter instinkterna?)

:rofl:

Men bra förklaring :)

Haha, nä jag syftade väl iofs på användingen av hjärnan :D

Men jag tycker det är lite skumt, mest det där när djur är rädd för andra djur. Kattungen var ett sådant klokrent ex, båda två gick om varandra och var i varsitt rum för att de var rädda. men egentligen ville de ju bara leka :)

Jag tror att man kan tänka sig att hästens reaktioner i varje givet tillfälle är en kombination av dess personlighet och dess erfarenheter. Precis som hos människor har ju hästen en person som, oavsett (inom rimliga gränser) vad den varit med om, mer eller mindre "lyser igenom". I vissa situationer är det personen som visas mest och i andra är det kanske erfarenheterna.

Jag har haft samma häst i 18 år (sen den var föl). Han har aldrig blivit slagen eller illa behandlad. Men han har integritet. Han beter sig precis som du beskriver mot "främlingar". Han vill "veta" vad folk vill honom, han vill inte bara att någon ska gå fram och klappa utan att presentera sig. Däremot har han inte uppvisat samma integritet när han är någon annanstans. Främmande veterinärer på en klinik är inte "farliga", medan sadelutprovaren som kom ut till stallet inte fick röra vid honom förrän hon pratat fint en lång stund och visat sin välvilja genom en och annan morot.. ;)

Haha, nä jag syftade väl iofs på användingen av hjärnan :D

Men jag tycker det är lite skumt, mest det där när djur är rädd för andra djur. Kattungen var ett sådant klokrent ex, båda två gick om varandra och var i varsitt rum för att de var rädda. men egentligen ville de ju bara leka :)

Det var nog bara telepatin som inte fungerade just då.. :D

Men djur måste väl kunna missförstå en situation också och misstolka sina medkatter eller medhästar. Det sker ju dagligen med oss människor iallafall.

Jag tror faktiskt du missförstått det med att hästar läser av en så bra.

En häst känner direkt av om du är arg, nervös, rädd, stressad, glad, eller vad det nu kan vara. Men de kan inte läsa dina tankar.
Alla hästar uppfattar saker och ting olika, precis som vi människor. Hästen kanske har haft dåliga upplevelser med hovslagare? Och att han blir rädd när tränaren vill klappa honom är kanske inte så konstigt. Det är en person som han trots allt inte känner spec bra, även om hästen inte blivit illa behandlad så reagerar många hästar på det.

Din tränare kanske höjer handen ganska plötsligt? Den kanske inte är van vid det? Du kanske klappar hästen på ett annat sätt? Du kanske har anpassat dig till att hästen rycker undan huvudet lite, och istället "bytt teknik"?

Och trots att han känt hovslagaren i 3 år, så träffas de ändå inte oftare än drygt 6 ggr om året.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 410
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 584
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka