Liten hingst till ridponnyavel?

Sv: Liten hingst till ridponnyavel?

du kan inte få gröna papper om du inte har en hingstmor, alltså mamma till en godkänd hingst.... måste ha tre generationer efter kvalificerad ridponnyhingst, eller en hingst av asrp godkänd för ridponny avel....

avkomman kommer dock bli en ridponny, men inte om du betäcker med en welsh, då blir det welsh partbreed tror jag... om den då inte är godkänd för ridponny avel, men jag tror inte det finns någon just nu.

kolla på http://www.asrp.se

du kan inte få gröna papper om du inte har en hingstmor, alltså mamma till en godkänd hingst.... måste ha tre generationer efter kvalificerad ridponnyhingst, eller en hingst av asrp godkänd för ridponny avel....

avkomman kommer dock bli en ridponny, men inte om du betäcker med en welsh, då blir det welsh partbreed tror jag... om den då inte är godkänd för ridponny avel, men jag tror inte det finns någon just nu.

kolla på http://www.asrp.se

Jag förstår inte första stycket i detta inlägg :confused:. Alla welsh är godkänt material inom ASRP och ev avkomma kan registreras hos ASRP som svensk ridponny, raskod 93 eller hos SWF som welsh part bred

Jag undrar också. Har frågat TS om storleken på hennes sto men inte fått svar. Om man använder enkel matematik blir 128 + 170/2 = 149 cm ;). Men med en sådan korsning tror jag avkomman blir större om mamman är den stora = fölet anpassar sig efter mamman. Å andra sidan kan man inte betäcka ett litet sto på 128 cm med en 170 cm hingst. Alla som sysslat med avel vet att mankhöjdsmatematik inte fungerar. Kan skilja mycket mellan helsyskon och även inom raser som är ganska konsoliderade i höjd. Jag tror också man måste titta på fler generationer och försöka se vad som ligger bakom i storlek.

Skall man få fram en maxad D-ponny genom att använda avelsmaterial i helt andra storlekar får man helt enkelt vara lite gambler.

Oj... Glömde svara på det. Sorry..
Hon är e.Bellini ue.Nepal, ca 165 MEN har lämnat avkommor som är mindre än henne själv, trots 170 hingstar som pappor. Dessutom så tror jag hon passar bättre till ponnyavel än storhäst. o skulle den råka växa över ponnymåttet så gör det inte så mkt då den tilltänkta ägaren inte har tävlingsambitioner men vill ha en trevlig häst för seriös träning inom alla discipliner. Dock är hon för liten för att rida storhäst (165 typ)... Förstår ni vad jag menar?! :grin:

Jag förstår inte första stycket i detta inlägg :confused:. Alla welsh är godkänt material inom ASRP och ev avkomma kan registreras hos ASRP som svensk ridponny, raskod 93 eller hos SWF som welsh part bred

Såååå vilken sorts welsh jag än använder så blir det ridponny raskod 93 som får gå kvalitets, 3-års osv.?
Kanon ju :d

Någon som vet vad som händer med dom som växer över ponnymåttet?

Såååå vilken sorts welsh jag än använder så blir det ridponny raskod 93 som får gå kvalitets, 3-års osv.?
Kanon ju :d

Någon som vet vad som händer med dom som växer över ponnymåttet?

Ja, den kan delta i olika ungponnybedömningar.

Om den växer över ponnymåttet har du en "förvuxen ponny" - redan registrerad och behöver inte lösa ett nytt pass (som jag förstått saken).

Rent krasst... i en ponny vill man ha ett bra barntemperament o varken Bellini eller Nepal är ju direkt kända för sitt lysande temperament...snarare tvärt om.
Avkomman ska ju kunna ridas av fler än den tilltänkta ägaren för mycket kan ju hända på vägen.
Förstå mig rätt...jag är väl en av få som gillar nepal hästarna skarpt. Men anser med flera att dem är mycklet svåra...men när man väl behärskar dem så är de utmärkta tävlingsindivider... men ridbarheten är inte direkt på topp om man säger så.
Kanske är ditt sto helt underbar i temperamentet men mycket nedärvs i andra o tredje generation...vad gör du om Nepals temp o Bellinis går igenom hos avkomman???
För mig känns stoet för stort i rp avel. Men håller med om att welsh/hbl är en bra korsning.,

Rent krasst... i en ponny vill man ha ett bra barntemperament o varken Bellini eller Nepal är ju direkt kända för sitt lysande temperament...snarare tvärt om.
Avkomman ska ju kunna ridas av fler än den tilltänkta ägaren för mycket kan ju hända på vägen.
Förstå mig rätt...jag är väl en av få som gillar nepal hästarna skarpt. Men anser med flera att dem är mycklet svåra...men när man väl behärskar dem så är de utmärkta tävlingsindivider... men ridbarheten är inte direkt på topp om man säger så.
Kanske är ditt sto helt underbar i temperamentet men mycket nedärvs i andra o tredje generation...vad gör du om Nepals temp o Bellinis går igenom hos avkomman???
För mig känns stoet för stort i rp avel. Men håller med om att welsh/hbl är en bra korsning.,

Med tanke på att både hon och jag gillar lite skarpa hästar så tror vi mkt på den blivande "ponnyn". Visst, mkt kan hända. Men vore konstigt om ingen av oss kunde ha kvar den i framtiden.
Med tanke på att hon fått smått tidigare så är jag beredd att chansa. För oss gör det inget om den växer över ponny måttet då den ska vara en "rolig" hobbyhäst för träning, några pay 'n jump och klubbtävlingar.

Någon som kan förklara vad avelsvärdeklass G, G I och G II står för?

Citat ur hingstreglementet för ridponny 2008
7. Kvalitetsklasser efter individprövning

7.1 G som innebär att hingsten har ett avelsvärde med ett alternativt två års giltighet
Hingsten har påbörjat men ännu ej avslutat sin individprövning.
Hingst kan, om han är veterinärt godkänd, tilldelas kvalitetsklass G efter en sammantagen
bedömning av hingstens: härstamning, exteriör och bruksprovsresultat. Bedömningen görs av
AVN. Möjlighet finns för nämnden att på ett positivt sätt ta hänsyn till intressant härstamning.

7.2 GII som innebär att hingsten avslutat sin individprövning med godkänt bruksprov
Hingsten uppfyller grundkraven för avelsvärdebokstav G.

7.2.1 Hingst 4 år som tilldelats avelsvärdebokstav G som 3-åring samt äldre hingst som genomfört
alla obligatoriska moment med minst ett av momenten gångarter eller uppsutten
hoppning godkänt.

7.2.2 Hingst 4 år vilken tilldelats avelsvärdebokstav G som 3-åring samt äldre hingst som
klassats som specialbegåvning.
Minimikraven för specialbegåvning är att hingsten uppnår lägst 45 p av sextiogradig skala
exteriört och att ingen delpoäng är under 7. Hingsten skall uppnå poängen 8,5 i gångarter eller
uppsutten hoppning enligt respektive formel.
För att räknas som specialbegåvning i gångarter krävs att hingsten genomför hoppmomentet
med ingen delpoäng under 5. För att räknas som specialbegåvning i hoppning krävs att hingsten
genomför gångartsprovet med ingen delpoäng under 5.

7.2.3 För fullblodshingst med tävlingsmeriter gäller minst 45p av sextiogradig skala.
Möjlighet finns för nämnden att på ett positivt sätt ta hänsyn till en intressant härstamning.

8. GI som innebär att hingsten har avslutat sin individprövning med godkänt bruksprov
samt visat goda resultat i sporten.

8.1 Kvalitetsklass GI tilldelas hingstar max 148 cm mankhöjd som uppfyller minimikraven
för kvalitetsklass GII och uppfyller något av följande villkor:
Ha placeringar i nationella officiella tävlingar: hoppning MSV A, dressyr FEI lag och/eller
mästerskapsprogram för ponnyryttare. För B-ponny gäller MSV B hoppning eller FEIs inledande
dressyrprogram.

8.2 Kvalitetsklass GI tilldelas hingstar över 148 cm mankhöjd eller ponny som tävlas i hästklasser
som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass GII och uppfyller något av ovanstående
villkor och/eller något av följande villkor:
• Ha placeringar i nationella officiella tävlingar, hoppning, 1,30 m eller i dressyr, MSV B.
• Galoppmeriter: placeringar eller seger i årgångslopp eller klassiska löp samt ridbarhetspoäng
min 7,0.

9. Kvalitetsklass 0
tilldelas hingst som avslutat sin individprövning utan att nå ett godkänt resultat

Jo det går att bli förvirrad för mindre...

I ponnyvärden är G..na hingstarnas individbedömning.

G är godkänd för avel under begränsad tid.

GII hingsten är slutgodkänd.

GI slutgodkänd hingst + hingst,som har mer än godkänd exteriör/visat prestation på nationell nivå osv.(olika för olika ponnyraser)

Bokstäverna C,B, A, Elit är avkommebedömningar.
peråke.

Då har du och de jag sett tävla ponny på nationell nivå olika synsätt på "ponnyer" i tävling... För de ponnier som tävlar på Södertäljes nationella ponnyhoppningar är INTE barnponnier... Dock tävlingsponnier som oftsat uppenbarligen gör bra resultat... Och då inget för en "nybörjarjänta" men det måste ju va samma där som i halvblodsaveln, man vill ha nerv och får då "gambla" lite och ibland blir det rätt och ibland inte...

Varför använda welsh hingst till halvbodston? Welshhingstar gör väl inte bruksprov eller är prövade.Dessutom har många welsh hingstar och welshlinjer sänkt rygg vilket man ska akta sig för få in i ridponnyavel. Det finns kanske welshlinjer som har starkare överlinje men svåra hitta ? Det finns ju så många fina ridponnyhingstar i både ASRP och RSF. Om man vill ha en liten ridponnyhingst finns det också i båda föreningarna. Toppstammade! De mest intressanta hingstarna är väl de som bevisat gett prestationavkommor eller har prestation i sin härstamning.En hingst med egen prestation är ju naturligtvis bra men en hingst som bevisligen gett bra avkommor måste väl vara viktigare ? Vill man prova en ung hingst måste man titta noga på härstamningen om det finns prestation i flera generationer.

Vilka små ridponnyhingstar finns i ASRP och RSF som har godkänt bruksprov i sitt moderland eller i Sverige?

Den ponnyn känner jag till, vi var på samma hoppträning i helgen :idea:
Vi diskuterade också att det var konstigt, fodervärden trodde att mamman var tvilling, men det borde ju isf inte nedärvas :confused:

Då har du och de jag sett tävla ponny på nationell nivå olika synsätt på "ponnyer" i tävling... För de ponnier som tävlar på Södertäljes nationella ponnyhoppningar är INTE barnponnier... Dock tävlingsponnier som oftsat uppenbarligen gör bra resultat... Och då inget för en "nybörjarjänta" men det måste ju va samma där som i halvblodsaveln, man vill ha nerv och får då "gambla" lite och ibland blir det rätt och ibland inte...

skönt att nån håller med mej

Varför använda welsh hingst till halvbodston? Welshhingstar gör väl inte bruksprov eller är prövade.Dessutom har många welsh hingstar och welshlinjer sänkt rygg vilket man ska akta sig för få in i ridponnyavel. Det finns kanske welshlinjer som har starkare överlinje men svåra hitta ? Det finns ju så många fina ridponnyhingstar i både ASRP och RSF. Om man vill ha en liten ridponnyhingst finns det också i båda föreningarna. Toppstammade! De mest intressanta hingstarna är väl de som bevisat gett prestationavkommor eller har prestation i sin härstamning.En hingst med egen prestation är ju naturligtvis bra men en hingst som bevisligen gett bra avkommor måste väl vara viktigare ? Vill man prova en ung hingst måste man titta noga på härstamningen om det finns prestation i flera generationer.

Vilka små ridponnyhingstar finns i ASRP och RSF som har godkänt bruksprov i sitt moderland eller i Sverige?

Mkt bra fråga.. Det har jag oxå försökt komma fram till. Men små ridponnyer verkar det va mkt ont om:crazy:

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: cirkus
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 658
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka