Liten fundering.

Sv: Liten fundering.

Ja, det är konstigt att den telepatiska förmågan dyker upp på tävling? Var är den under träningspassen undrar jag? :o :p

Tävla och träna är som att rida olika hästar. Så har man en dam som är olika varje dag att utgå ifrån... Bra dagar kallar jag det för tjusningen med ston.

Nu går jag inte under kategorin "duktiga ryttare" men svarar ändå :angel:

Jag är inte medveten när jag ska göra saker att det "kommer nog att bli fel" utan när det blir fel så vet jag oftast vad det är (en klant på ryggen) Ofta är jag lat och faktiskt okoncentrerad. Och dessutom som min tränare sa igår "Du ska inte rida som att du ber om ursäkt för att du sitter på hästryggen".

Om jag är 100% här och nu och verkligen VILL så brukar det fungera i den mån och utbildningsnivå jag är.

Ibland har jag dock ingen aning om när och vad jag gör för fel. Är jag själv så testar jag lite olika saker för att få till det och funkar inte det så hittar vi på ngt annat, rider jag för tränare så brukar jag (händer rätt ofta) fråga: vad är det jag gör för fel/ vad är det jag inte gör??

Jag brukar checka av kroppen.. sitter jag rakt? Är jag avslappnad? Finns det ngr spänningar *oh, nej... :angel: * har jag yttersidan med mig? osv.. checkar igenom kroppen när jag rider för att hitta (största) felet till att det inte fungerar.

axel skrev:
Var det bara ett enkelt byte? på medellinjen?

Nej, 8 meters volter före och efter, men inte minns hästen det när man tar en förhållning över X. Inte de riktigt hjärtvättade ponnyerna i alla fall :angel:

Jag har för mig att det var ett enkelt byte på medell. i msv b- för unga hästar:confused: Då vill det till att fatta rakt:crazy:

Visst är det skillnad ibland, vissa dagar är bara inte riddagar..

Men om jag känner att det är fel så analyserar jag snabbt igenom mig själv o hästen ( gör jag medans jag rider) hur var hon förra gången? vad var det den tränaren sa att jag skulle göra när hon blev såhär?

Sist jag red så fick jag inte henne riktigt bra, hon bjöd bra för skänklen men fick inte igenom henne ordentligt i ryggen och fick inte henne helt mjuk, då analyserade jag mig lite och lättade på tyglarna och satte mig lite mer nere i sadlen, o vips så blev hon bra igen..
Då hade jag antagligen varit så koncentrerad på att hon inte fick sacka för skänklarna så jag fastnade i handen..

sen kan det ju vara så att ena dagen går visa rörelser i så bättre än andra..

Jag känner igen det där när de står emot - :o lite för mycket handridning igen ooops

Jag jobbar mycket med rakriktning eftersinjag har en skum högersida
Något som irriterrar mig är jag ibland är så trög.

Jag har svaret någonstan i hårddisken men att jag liksom 'glömt'
och efter ett tag upptäcker jag att jag övar på ngt jag egentligen lärde mig för flera månader sedan det har liksom bara ploppat bort.

Det borde vara lättare om man rider oftare för instruktör

Säg att du rider en övning längs en långsida, när du går ur den övningen anallyserar du då vad som inte blev bra och försöker bättra det inan du går in i övningen igen.
Gör du så hela passet?

Susan skrev:
Jag har svaret någonstan i hårddisken men att jag liksom 'glömt'
och efter ett tag upptäcker jag att jag övar på ngt jag egentligen lärde mig för flera månader sedan det har liksom bara ploppat bort.

det känner jag igen, haha, tränade för bo tibblin i oktober, och det var ett pass som gav mkt intryck och som vanligt så snappar man inte upp allt, men när jag satt och red på banan för någon vecka sedan så rundade hon sig inte i innersidan så jag flyttade henne uttåt lite samtidigt för att få loss henne, så kom jag på, javisst ja det sa han ju till mig att göra också..( så smart att man kommer på en övning igen 8 månader efter att man lärde sig den:angel: ;) )

Susan skrev:
Säg att du rider en övning längs en långsida, när du går ur den övningen anallyserar du då vad som inte blev bra och försöker bättra det inan du går in i övningen igen.
Gör du så hela passet?

Tja, oftast känner man redan innan man går in i tex en öppna om den ska bli bra eller dålig och om tex halva öppnan blir bra och sen börjar den bli lite rak så får man vara snabb att göra en volt eller fånga upp hästen innan det går så långt som att den blir rak, men om jag känner att där är något som inte stämmer så tänker jag snabbt ut vad det var som var fel och rättar till det innan jag går in i en annan öppna..

Är lite ödmjukare mot mig själv hemma än vad jag är på tävling för när jag går in på banan så är det ända som är i huvudet är att det ska funka!

var o tävlade på ett meeting för ett tag sedan och det var andra dagen och ponnyn blev lite överilad o laddad och då är det lätt att man blir lite passiv för att man är rädd för att det ska koka över.. men då skäller jag på mig själv och tänker : Rid!!! så här kan det inte se ut! Då tänker jag innan jag går in i öppnan att nu släpper du inte iväg honom så att han vinglar i början osv, osv, jag planerar min ridning på banan när jag är på banan, rörelse efter rörelse och går igenom exakt hur jag ska rida den..

Behöver jag säga att det är inte många gånger som jag har varit helt nöjd efter en ritt på tävling, är väldigt petig..:angel:

Det beror lite på hur "hemma" jag själv är i momentet. Är det något jag känner mig hemma inom, då kan jag analysera och lista ut vilken av ett tiotal komponenter som rimligen har gått fel. Är det en relativt ny grej är jag mer bortkollrad.

Och jag vill bara med tanke på din & Linneas diskussion ang träningsintensiteten säga att även om man tränar i stort sett varje vecka, så betyder ju inte det att allt sitter i ryggraden. :o När jag går igenom mina lektionsanteckningar eller kursanteckningar inser jag att jag har fått 50.000 hjälpmedel och hur många av dem använder jag? Kanske 100... Så det är ju en fördel på sätt och vis att träna så sällan som du gör - då tränar man på de redskap man fått och man är jävligt noggrann. Sen går man vidare. Å andra sidan, kan det också innebära att man tror att det man övat på i några månader är rätt för alla och envar, medan det i själva verket var en övning specialanpassad till ryttaren och hästen just den dagen.

hmm nu måste jag ju göra en tråd till... :)

jag tänkte att om man har någon som tittar på en ofta kanske kan se att nåt fattas :angel: Typ det där borde du kunna.

Jag har nog ett ganska brett spann, beroende på dagsform.

Däremot tycker jag aldrig att min häst går dåligt, men jag är mer eller mindre aktiv.

Jag vet exakt var jag brister om inte kvaliteten befinner sig, och jag vet vad jag ska göra för att få till det.

Men ofta så synkar inte min hjärna med ex mina fysiska brister.

Har jag då någon som står på marken så gör jag som den säger i rätt ögonblick, men rider jag själv och "osynkar" så kan det ta flera steg innan jag hänger med, och då måste jag antingen bara rida fram och andas och samla mig, eller göra halt och gå igenom i huvudet vart jag brast och sedan göra om det.

Jag är ju som du, rider lektion i snitt 8-10 ggr/ år.

En rörelsehjälp borde komma med automatik och blir det fel så vill man svara upp som en "rekyl".
Snabbt och utan att tänkla för mycket.

Kom jag ifrån ämnet nu.

Sedan jag började med regelbundna feldenkraislektioner så har jag börjat dissikera vad jag gör när jag rider. Min stackars tränare tycker att jag är jobbig ibland när jag vill diskutera i detaljnivå på hur man egentligen bör göra en rörelse. Men det har förbättrat min ridning oerhört mycket.

Det roliga är att jag börjat torrsimma rörelser eller moment som funkar mindre bra på mina feldenkraislektioner. De senaste lektionerna har vi torrsimmat bakdelsvändningar. Jag har enorma problem att få till dem....speciellt till vänster...ofta blir de fyramässiga...har jag tur femmässiga. Men sedan jag dissikerat dem i detalj på en stol så har de förbättrats avsevärt. Bara genom att sakta göra rörelsen åt båda hållen och försöka analysera vad som skiljer så kommer man så himla långt. Hur förflyttar jag vikten...hur ändrar jag mitt bäcken...vad händer med skuldran, var har jag blicken, hur roterar jag ryggraden? Att sedan försöka visa kroppen nya sätt att göra rörelsen på gör att det händer något konstigt magiskt med nervtrådarna och saker verkar falla på plats av sig själv :) .

Så jag börjar jag få kläm på det här. Igår så var de nog värda en sexa på träningen. Dessutom så kände jag otroligt tydligt igår hur mitt bäcken sitter lite tippat utåt i vänstervarv emellanåt pga av att hon höjer inner rygghalva. Jag tror att även detta kan vara en orsak till att det är så svårt att göra rörelsen åt vänster...jag känner nog inte detta precis innan rörelsen eftersom jag är så ivrig att få till den rätt. Är otroligt nyfiken på att ut och testa detta å det snaraste.

Jag tror oxo (som någon annan sade) att två poäng på skalan är normalt för en rörelse att skilja sig för mig under ett pass beroende på vad som händer och var tidsmässigt i passet man gör den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Är det någon här som vill berätta om det? Jag antar att nån här har det, eftersom det inte är så ovanligt... Egentligen sökte jag för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka