Liten fråga! Hur länge red ni?

Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Det är högst inviduellt, jag har bara 1.5 månad kvar men kan fortfarande både rida och cykla med hundarna :D. Däremot tar det emot PSYKISKT att sätta sig på en häst- ju större barnet blir desto mer medveten blir man om dess existens och utsatthet.. Jag känner mig osäker t.o.m. av att vistas i hagen!
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Jag red t.o.m. graviditetsvecka 34.

Du kommer att få väldigt olika svar på den här frågan, från de som slutade rida i samma ögonblick som de testade positivt, till de som red till dan före förlossningen.....
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Jag sålde min egna häst i våras, ungefär samtidigt som jag blev gravid. Men jag red morsans kuse ett tag till. Red endast till och med vecka 16 (tror jag) och nu rider jag inte alls.

Men; om jag hade haft kvar min egna häst hade jag troligen fortsatt rida även nu. Min mage är redan ganska stor (är i v23 nu) fast jag känner att nog skulle jag greja att rida.

Däremot känns det inte SÅ viktigt för mig att jag "måste" göra det. Och därför avstår jag. Rida är bara bra att göra! (så länge man inte har foglossningar tex). Men ramla av är inte bra. Även om risken är minimal (även på min mors häst(ar)) att ramla av så struntar jag i det ändå.
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Jag red till vecka 16 men mest för terminen tog slut då.
Jag är i vecka 24 nu och hade nog pallat att rida lugnt fortfarande och kanske några veckor till!
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Förra graviditeten red jag (stillsamt) tills jag var i v34.
Den här gången har jag knappt ridit överhuvudtaget sedan jag blev gravid i mitten på januari...
Först mådde jag så illa att jag bara kunde vara upprätt i 5-10 minuters intervaller, sedan slog foglossningarna till på ett sätt som gjorde att det faktiskt inte har gått att rida. Gissa om jag är frustrerad...
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Jag skulle gärna rida nu, men förvärkarna sätter stopp :cry: Så fort jag börjar trava får jag sammandragningar :mad:

Red till v.27 blir nog några turer nu i v.29 oxå då jag ska visa hästen för några som ska provrida (hon ska ut på foder)
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Ytterligare en anledning till att ha islandshäst.... TÖLT är en betydligt bättre gravidgångart än trav! Jag slutade trava betydligt tidigare än jag slutade rida....
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Otroligt indivuellt - beror på hur man mår, hur magen ser ut och hur den sitter, och om man har ont.

Jag har haft turen att ha ganska behändiga magar, som satt mitt på och rakt fram. Första gången red jag till två veckor innan jag födde min son, andra gången fick jag sluta i sjätte månaden eftersom jag hade ont av foglossningar, men det var ok eftersom Turbo ändå var dräktig och fölade samma år.



*gogololitot*
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Ändå har jag ett litet fullblod så hon har inte direkt någon jätte trav. Hon går i någon töltliknande gångart när hon blir jätte jätte uppspelt och jag försöker trava lugnt ;)
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

jag red tom. v 16-17 nån gång. hade planerat att rida längre än så men vågade inte. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag åkte av och barnet skadade sig eller dog. red även en gång i slutet på fente månaden för att visa blivande fodervärden. Nästa graviditet kommer jag nog inte rida alls. Nu när man har barn och vet vad man kan förlora så tror jag att jag kommer vara ännu oroligare nästa gång.

Kroppsmässigt hade jag nog kunnat rida länge. när jag red sista gången i slutet på femte månaden kändes det precis som innan jag blev gravid. Fick inte så stor mage heller=) Sen om häststackaren hade orkat bära mig e en annan sak=)
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Jag red till vecka ungerför till vecka 20.. Det var då min häst ballade ur och var allmänt bråkig och trotsig, då fick jag mer eller mindre ridförbud av sambon. Och jag för står honom!
Rent kroppsligt sätt hade jag kunnat rida ett tag till..

Det är som sagt väldigt inviduellt..
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Jag är i v.29 nu & rider fortfarande, men bara max ett par dgr/vecka. Men känner att det är dax att sluta snart...
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Ja red två veckor innan min tös kom, började då känna mig lite stor i sadlen:smirk: O min tränare tyckte de va tid o sluta:rofl::bump:
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Enligt min barnmorska så är det inte så farligt att ramla av barnet är ganska väl skyddat. Faran är framför allt om man blir sparkad i magen. Men sunt förnuft gäller, när du får svårt att ta dig upp på hästen är det inte så lämpligt. Ta inga onödiga risker, det finns ett liv efter graviditeten också. Själv drog jag ner kraftigt på ridningen och skrittade nästan bara.
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Förra graviditeten red jag tom v.35 och nu tom v.36. Har ju inte varit så avancerad ridning mot slutet, mest skritt och kanske lite lätt trav utan direkt jobb osv...
Förra gången tömkörde och longerade jag tom dagen innan förlossningen. Den här gången fick hon gå på sommar-/bebisvila i v.38 efter vaccination.
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

7 dagar innan sonen kom. 4 dagar innan dottern kom. Gick upp 7 kg med sonen och 5.5 med dottern.
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Enligt min barnmorska så är det inte så farligt att ramla av barnet är ganska väl skyddat. Faran är framför allt om man blir sparkad i magen. Men sunt förnuft gäller, när du får svårt att ta dig upp på hästen är det inte så lämpligt. Ta inga onödiga risker, det finns ett liv efter graviditeten också. Själv drog jag ner kraftigt på ridningen och skrittade nästan bara.

Svårt att ta sig upp själv? Nä, det var en barnlek hela graviditeten. Ta sig AV hästen, däremot, var inte helt lätt.....

En annan sak: Många säger att de bara skrittade mot slutet av graviditeten, och jag tror faktiskt inte det är säkrare. Jag har läst någon försäkringsbolagsstatistik (iofs länge sedan....) och enligt den hände flest olyckor i galopp och SKRITT. Vad gäller den hästen jag red när jag var gravid, så var han oerhört snäll (dvs skulle aldrig medvetet göra något "elakt", givetvis vet jag att olyckor kan hända ändå....), men jag tror att han hade blivit tokig (läs: alldeles för pigg och därmed halvfarlig att rida) om jag bara hade skrittat honom. Jag red i stort sett som vanligt när jag var gravid, men försökte undvika uppenbart riskfyllda situationer (rida okända/unga hästar, hoppa i terrängen, galoppera över stora öppna fält, rida i trafiken). Jag tror också att om man själv blir osäker i sin ridning när man är gravid, så påverkar det hästen, och då är det bättre att låta bli.
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Jag slutade redan i v 13 pga av att jag hade lite småblödningar och inte ville riskera något annars hade jag förmodligen slutat några veckor senare när terminen ändå tog slut.
 
Sv: Liten fråga! Hur länge red ni?

Individuellt
Hade tur så jag kunde starta 100klass 3v före förlossning. Sista veckan var jag dock lugn pga foglossning.
Tycker att det även beror på hur god relation man har till sin häst med vad man kan "riskera"
Grattis Olga till förnyelsen i FT, fint att du hjälper till att ordna nösta generation:D
 

Liknande trådar

Hundträning Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter. Vilken längd har ni...
2
Svar
28
· Visningar
1 638
Senast: Tibialis
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
1 997
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 490
Senast: McFlurry
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 825
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp