Liten bil med fyrhjulsdrift

VW Golf! Jag är väldigt förtjust i min 2,0 tdi 4-motion. Den drar ju även hästtransporten utan problem, om du har sådant på önskelistan (1480 på B och 1600 på BE).

Ja, Swift är ju en tuff liten bil som får bra kritik för körglädje och verkar ha nöjda ägare.
Fiat Panda är liknande men tror att den får dra mindre (släpvikt). Swiften ligger på 1200kg om jag minns rätt. Återkom gärna med betyg, har tittat lite på den modellen.

Upp en storlek finns ju Golf 4motion.
Billig men kanske inte säkrast i klassen, Dacia Duster.

Audi har Quattro även i sina små A3 (samt motorstarka modeller av A1/s1). Tekniskt så är det Haldex fyrhjulsdrift istället för mekanisk (torsen samt krondiff) som sitter i de större modellerna. Satsar man på en A3 får man en riktigt fin bil med bra komfort och genomarbetad interiör men prisklass upp en nivå. Där finns ju roliga BMW 1-serie X-drive och lyxplastiga MB A-klass också.

Subaru XV är ju rätt tuff också, men har aldrig provkört.

Såg att begagnade Alfa Romeo Brera 4x4 (Q4) ligger bra till i pris, udda men så läcker!

Alltså det här med bilar..finns det något roligare!? =)

Mvh Thomas

Ja swift har jag läst en hel del positivt om. Det negativa jag läst är att rostskydd var dåligt.

Jag har inte direkten koll på skillnad mellan haldex vs mekanisk. Får läsa på!

Tekniskt så är det Haldex fyrhjulsdrift istället för mekanisk (torsen samt krondiff) som sitter i de större modellerna.
Det är Haldex i Audi med tvärställd motor och Torsen i dem där motorn sitter rakt.
Min V6a sitter rakt så den har Torsen.
Det är en tung, åbäkig och pålitlig konstruktion.
Jag skulle gärna ha Haldex.

Det är Haldex i Audi med tvärställd motor och Torsen i dem där motorn sitter rakt.
Min V6a sitter rakt så den har Torsen.
Det är en tung, åbäkig och pålitlig konstruktion.
Jag skulle gärna ha Haldex.

Haldex kopplingen i de modernare VW bilarna är en fröjd. Passar dessutom förarkollektivet bättre ur säkerhetsaspekt.

Men Torsen var en revolution på 80-talet och är en imponerande konstruktion. Näst bäst i klassen.

Jag tror min är haldex, men är inte helt säker. Den har gått 22000 mil (varav jag kört 12), jag hoppas den hänger i ett tag till, till dryga trettio iaf.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 204
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar