Liten bil med fyrhjulsdrift

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag ska köpa ny bil! :)
Då jag bor på landet och vid en lång brant backe har jag tänkt att kag helst vill ha fyrhjulsdrift. Jag vill också ha en relativt liten bil.
Jag har börjat kollat runt på vad som finns men vill också höra vad Bukefalisterna har gör förslag!

Då jag bor på landet och vid en lång brant backe har jag tänkt att kag helst vill ha fyrhjulsdrift. Jag vill också ha en relativt liten bil.
Jag har börjat kollat runt på vad som finns men vill också höra vad Bukefalisterna har gör förslag!
Suzuki sx4 har jag kikat på lite.. Den är dock alldeles för liten för oss (hund och två barn)

Volvo V40 cross country är en liten bil med fyrhjulsdrift, även trevliga köregenskaper i mitt tycke :)

Seat Altea Freetrack är en halvliten men prisvärd variant.

Suzuki och Subaru är annars stalltips om man vill ha större utbud av begagnat..

En släkting till mig är väldigt nöjd med sin Mitsubishi ASX, de har långa garantier också.

Jag har haft en ASX (köpte ny och hade i 3år) suverän bil! Billig i drift, drog mellan 0,5-0,65 (diesel) beroende på packning och förare. Jag bytte bort den mot en ny Outlander för 2månader sedan och jag är lika nöjd med den. Japanska bilar är inte dumma alls:)

Jag säger också Subaru, konstant fyrhjulsdrift och bra däck, du kommer fram. Jag har själv en Subaru Legacy -05 är supernöjd med den. Skulle egentligen köpt en Impreza då de är lite mindre än Legacyn, men fick köpa loss Legacyn då jag kört den mycket innan och jag ångrar inte mitt val en dag. :)
Lycka till med bilköpet.

Om jag inte minns helt fel så har Audi bilar som är fyrhjulsdrivna, tror de heter Quattro (stavning?).

Jag har alltid drömt om en Impreza så det skulle jag köpa.
Men i nuläget är det en alldeles för liten bil för mig.

Det jag skulle vilja säga är att om man ska bilen till mer än de tillfällen när det behövs fyrhjulsdrift, så ska man välja en som inte har konstant utan en där man kan koppla bort den. Det är inte alltid som just fyrhjulsdrift är det bästa alternativet om har bilen till vanlig körning och inte bara under extrema fall som kräver det.

Det jag skulle vilja säga är att om man ska bilen till mer än de tillfällen när det behövs fyrhjulsdrift, så ska man välja en som inte har konstant utan en där man kan koppla bort den. Det är inte alltid som just fyrhjulsdrift är det bästa alternativet om har bilen till vanlig körning och inte bara under extrema fall som kräver det.

Ah...intressant synpunkt. Ja det är ju just vid halka etc i branta backarna hos mig då jag tänker att det vore bra.

Bra med alla svar! Då har jag lite att börja undersöka.
Jag ska tex åka och prova en Suzuki swift.

Ja, Swift är ju en tuff liten bil som får bra kritik för körglädje och verkar ha nöjda ägare.
Fiat Panda är liknande men tror att den får dra mindre (släpvikt). Swiften ligger på 1200kg om jag minns rätt. Återkom gärna med betyg, har tittat lite på den modellen.

Upp en storlek finns ju Golf 4motion.
Billig men kanske inte säkrast i klassen, Dacia Duster.

Har de inte andra modeller som också är fyrhjulsdrivna men mindre?
Audi har Quattro även i sina små A3 (samt motorstarka modeller av A1/s1). Tekniskt så är det Haldex fyrhjulsdrift istället för mekanisk (torsen samt krondiff) som sitter i de större modellerna. Satsar man på en A3 får man en riktigt fin bil med bra komfort och genomarbetad interiör men prisklass upp en nivå. Där finns ju roliga BMW 1-serie X-drive och lyxplastiga MB A-klass också.

Subaru XV är ju rätt tuff också, men har aldrig provkört.

Såg att begagnade Alfa Romeo Brera 4x4 (Q4) ligger bra till i pris, udda men så läcker!

Alltså det här med bilar..finns det något roligare!? =)

Mvh Thomas

Fiat Panda
Jag bor i alperna och det är manga som kör Panda, liten, stark bil som tar sig fram i snö pa branta bergsvägar.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 204
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar