Lite tips inför Bordercollie köp.

_bed_of_roses_

Trådstartare
Vi skall efter att vi varit tvungna att ta bort våran gamla jämthundstik köpa en Bordercollie valp, men efter som vi inte har så mycker erfarenhet just kring vallningen så kanske det finns något här inne som kan lite mer om detta.

Vid vilken ålder är bäst att börja med vallträningen?
Är det bäst att kontakta en vallinstruktör direkt vid köpet eller vänta tills hunden är redo att börja träna?
Hur mycket tid i veckan lägger ni på just träning med instruktör?

Sv: Lite tips inför Bordercollie köp.

Nu har jag väldigt begränsad erfarenhet. Jag har själv min första BC valp hemma, hon är nu 4 mån. Jag har valt att vända mig till instruktör direkt för att få en så bra start som möjligt. Och enligt henne så släpper man dom på får när dom är runt 4 mån och gör det ca 1 gång i månaden för att kolla intresset för får och göra dom vana vid miljön. Sen kan man börja träna mer på riktigt när dom blir runt 7 mån om dom känns mogna för det. :)
Migo här på buke lär kunna svara mer ingående :)

Åh vad bra att det fanns lite folk här inne som har BC, vi kommer då inte ha våran till får utan det är vallning av nötkreatur. Mamman vallade nöt och pappan får & nöt

Hur tidigt man börjar träna beror lite på hur "het" valpen är, vad man har för träningsupplägg och vilka träningsmöjligheter som finns tillgängliga. Som Donnorna sa så är det bra att låta valpen träffa får regelbundet, så man ser till att den tänder på rätt sak, inte på cyklar eller nåt annat dumt. Det är viktigt att ha en balans i hunden mellan spänning/intresse för djuren och förmågan att koppla av i deras närhet.

Om man inte har grundtränat vallhund förut så tycker jag det är en jättebra idé att kontakta en instruktör så fort valpen kommer hem (eller tom innan). Du kommer inte kunna gå kurs med din hund för än den har vuxit till sig lite, men man kan åka på kurser som "staketvallare" och lära sig mycket av att se andras misstag;) Dessutom är det ypperligt att åka och titta på olika instruktörer när de undervisar, eftersom det kan skilja ganska rejält i metod och pedagogik mellan olika instruktörer. Bättre att ha sett och valt innan valpen är igång, än att göra misstag och åka till "fel instruktör" med unghunden.

Hur mycket man behöver träna med instruktören i början beror på den egna förmågan att läsa hund/får, tillgång till bra träningsdjur (det är verkligen skillnad på får och får, och viktigt ffa i början att man har bra djur som tar det lugnt men går undan fint för hunden) och sist men inte minst hur hunden är. En driftstark och het valp utan djurkänsla är mycket mycket svårare att starta än en med lagom djurkänsla och stor vilja att vara föraren till lags.

Jag startar mina valpar så fort de kommer hit vid 8 veckor. Lugna får i en 25:a (en fålla på 25 * 25 meter), koppel på valpen och så bara berömma allt den gör som är bra. Absolut inte bara "släppa o se vad som händer". Från start vill jag att hunden ska uppleva föraren som en klok lärare och ett bra stöd, samt att den alltid är trygg med och har kontroll över djuren. När valpen visar att den har förstått de två grundverktygen (gå rakt mot djuren för att lägga tryck, eller flankera för att styra) så släpper jag kopplet korta stunder.
Här är en videosnutt på Fridolf när han var 16 veckor: http://www.youtube.com/watch?v=XLtgv3pZ8ow

Första hundarna jag utbildade så hade jag stöd av instruktör nästan en gång i veckan första året (när hunden var 9 mån tom drygt 18 månader), en timme uppdelat på två hundar. Då hade jag turen att en instruktör kom till gården där jag jobbade så det var nära och bra, annars brukar man kunna åka hem till sin instruktör och träna.

Oavsett om hunden ska jobba på får, nötter eller grisar som vuxen, så börjar man alltid utbildningen på får.

Senast ändrad:

Får man fråga vad det beror på? :)

Nötvallning innebär generellt en högre svårighetsgrad, eftersom korna inte har samma flockkänsla och inte tar styrning lika lätt som får. Dessutom är det svårare för föraren att hjälpa till med kontrollen över gruppen och det är mycket högre skaderisk för hunden.

Hoppas det är OK slänga in en OT fråga.
Vet ni om getter fungerar lika bra som får?

FP, nybliven lycklig getbonde

Getter är jämförbara med kor fast med lägre skaderisk;) De har inte alls samma flockmentalitet som får och ställer större krav på hundens förmåga att läsa djur. Både nyttigt och roligt att träna på, så länge getterna är väl invallade så de inte stressas.

Åh vad bra med lite kunniga svar, Skall då kontakta en tränare direkt nu innan vi får hem valpen eftersom denna hunden kommer att användas till våra 150 nötdjur.

Jag har funderat lite på det där, bör man låta de se får och hur vill man att de ska bete sig? Hur bör man självbbete sig?

Jag har funderat lite på det där, bör man låta de se får och hur vill man att de ska bete sig? Hur bör man självbbete sig?

Det finns lika många sätt att starta valpar som det finns hundförare...

Fåren ska vara lugna och snälla, och de första mötena bör ske i en fålla som är 25*25 meter eller något mindre.
Jag går in med valpen i en välsittande sele och ett koppel. Jag har den nära mig, men riktar mitt fokus mot fåren. Om valpen är stressad eller hetsar mot djuren så gör jag vad som krävs för att lugna den, i form av ryggsäcksövning, godis eller klappar. Det första vi vill lära valpen är att åsynen av får ska innebära koncentration, inte upphetsning. Var inte rädd för att berömma hunden, både med röst och klappar.

Vallning är en typ av jakt, så i valpens ögon är detta prao med "jaktlaget". Min uppgift som förare är att visa att man kan ta kontroll över fåren på långt håll, bara genom att röra sig lugnt och genomtänkt. Vart förarens fokus ligger är skitviktigt! Att själv "smyga" lite mot "bytesdjuren" och visa på koncentration på deras förflyttningar väcker samma sak i valpen. Jag rör mig alltså mot djuren så fort valpen är koncentrerad/nyfiken, men stannar och lugnar den igen om den börjar streta eller rusa. Målet är att få fåren att ställa sig vid staketet - då har vi mycket god kontroll över deras rörelser.

När fåren står vid staketet går jag rakt emot dem, så fort de börjar rinna åt sidan så gör jag själv en flank som stoppar dem, och tar helt sonika valpen med mig. När de har stannat så berömmer jag valpen, låter den gå rakt på tills de rör sig igen. Efter ett par (korta!) rep. så låter jag fåren gå lite längre innan vi stoppar dem igen, och försöker få valpen att lugnt fortsätta gå bakom dem nån meter innan vi gör en ny flank. Målet är att valpen själv ska kunna ta till de två grundverktygen för att uppnå kontroll: drivning och flankering. Dessutom lär vi valpen att jobba tryggt och lugnt riktigt nära fåren. När den sen har förstått "kontrollverktygen" så kommer avståndet på köpet, jag trycker aldrig ut mina unghundar/valpar från fåren. I den här staketövningen lär sig valpen sina två verktyg, och vi har goda möjligheter att lära in de fyra grundläggande kommandona: Fram, stanna, höger och vänster.

I fårhagen ska hunden alltid tro att jag har stenkoll på fåren, och att mina kommandon leder till bibehållen kontroll. På så vis får hunden förtroende för min kompetens som "medjägare" och förare, och kommer att lyda även på riktigt långa avstånd och i svåra lägen. I övrigt går träningen ut på att bygga upp hundens erfarenhetsbank så att den litar på sin egen förmåga att kontrollera djuren, och att den blir mottaglig för instruktioner;)

Senast ändrad:

Vilken jätte trevlig beskrivning du fick till! :bow:

Har ju en ny skrutt som ska börja tränas relativt snart. Med honom vill jag ha ett annat upplägg än det jag fick hjälp med första gången jag satte igång min äldre bc. Det var inte lika lugnt och trevligt som i din beskrivning!

Tack! Det har tagit mig några år att komma på hur jag vill ha min "valpstart", men det här har gått över förväntan med både äldre "problemhundar" och unga valpar, så förhoppningsvis är jag nått på spåren!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar