Sv: Lite tips inför Bordercollie köp.
Hur tidigt man börjar träna beror lite på hur "het" valpen är, vad man har för träningsupplägg och vilka träningsmöjligheter som finns tillgängliga. Som Donnorna sa så är det bra att låta valpen träffa får regelbundet, så man ser till att den tänder på rätt sak, inte på cyklar eller nåt annat dumt. Det är viktigt att ha en balans i hunden mellan spänning/intresse för djuren och förmågan att koppla av i deras närhet.
Om man inte har grundtränat vallhund förut så tycker jag det är en jättebra idé att kontakta en instruktör så fort valpen kommer hem (eller tom innan). Du kommer inte kunna gå kurs med din hund för än den har vuxit till sig lite, men man kan åka på kurser som "staketvallare" och lära sig mycket av att se andras misstag
Dessutom är det ypperligt att åka och titta på olika instruktörer när de undervisar, eftersom det kan skilja ganska rejält i metod och pedagogik mellan olika instruktörer. Bättre att ha sett och valt innan valpen är igång, än att göra misstag och åka till "fel instruktör" med unghunden.
Hur mycket man behöver träna med instruktören i början beror på den egna förmågan att läsa hund/får, tillgång till bra träningsdjur (det är verkligen skillnad på får och får, och viktigt ffa i början att man har bra djur som tar det lugnt men går undan fint för hunden) och sist men inte minst hur hunden är. En driftstark och het valp utan djurkänsla är mycket mycket svårare att starta än en med lagom djurkänsla och stor vilja att vara föraren till lags.
Jag startar mina valpar så fort de kommer hit vid 8 veckor. Lugna får i en 25:a (en fålla på 25 * 25 meter), koppel på valpen och så bara berömma allt den gör som är bra. Absolut inte bara "släppa o se vad som händer". Från start vill jag att hunden ska uppleva föraren som en klok lärare och ett bra stöd, samt att den alltid är trygg med och har kontroll över djuren. När valpen visar att den har förstått de två grundverktygen (gå rakt mot djuren för att lägga tryck, eller flankera för att styra) så släpper jag kopplet korta stunder.
Här är en videosnutt på Fridolf när han var 16 veckor:
http://www.youtube.com/watch?v=XLtgv3pZ8ow
Första hundarna jag utbildade så hade jag stöd av instruktör nästan en gång i veckan första året (när hunden var 9 mån tom drygt 18 månader), en timme uppdelat på två hundar. Då hade jag turen att en instruktör kom till gården där jag jobbade så det var nära och bra, annars brukar man kunna åka hem till sin instruktör och träna.
Oavsett om hunden ska jobba på får, nötter eller grisar som vuxen, så börjar man alltid utbildningen på får.