lite tipps

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lite tipps

Absolut, i rätt ljus. Som jag ju skrev. Alla bilderna du har lagt in har haft bra ljuskällor. Mycket snö och sol.

Till att börja med behöver du inte låta nedvärderande.

Har du betänkt brännviddsförlängningen? På ett 80-300mm-objektiv, som mitt 40-150 blir monterat på en olympus, är 3.5-4.5 klart godkänt. Canons och Nikons motsvarande objektiv i samma prisklass har betydligt sämre ljusstyrka.

Gnist, du frågar om objektiven. Om du ser till ljusstyrkan är inget av objektiven särskilt ljusstarka: SIGMA ZOOMOBJEKTIV 18-200MM F3.5-6.3 DC kan du komma lika nära med som mitt 40-150, men ljusstyrkan på den brännvidden skiljer sig åt med flera steg, 4.5 vs 6.3 och SIGMA OBJEKTIV 15-30MM F3,5-4,5 är hyfsat, men inte jätteljusstarkt (bättre än min vidvinkel dock, 14-45 f/3.5-5.6).

Jag håller med dig.
Det blir en väldig skillnad på mina bilder tagna med kitobjektivet (18-55) och mitt andra, 70-300.
Kitobjektivet använder jag nog egentligen nästan bara när jag fotar inomhus eller vid enstaka porträtt bilder där jag inte är i något behov att zoom.

Fotar jag mina hundar eller det mesta andra använder jag mitt andra - att fota snabba, svarta hundar med kitobjektivet är ingen hit!

Mitt objektiv är inte pärla, men funkar helt okej innan min budget växer! :d

*kl*

Jag har en Nikon D80 med några olika objektiv, men, jag har en del hundbilder fotade med kompaktkamera som är helt klart godkända (trots att jag är jäkligt kräsen när det gäller hundbilder).

Om vi säger såhär, man har 10.000:- att lägga på en kamera.
Alternativen är:
1; hus 4000:- och objektiv 6000:-
2; hus 6000:- och objektiv 4000:-
Välj alternativ 1!¨

Ju bättre objektiv man vill ha, desto dyrare är de. En bra kamera med dåligt objektiv ger sämre bildkvalitet än en "dålig" kamera med bra objektiv.

Sedan är det fotografen som gör bilden.
Att köpa systemkamera, fota på "auto" och fota "hur som helst" utan att tänka igenom hur man fotograferar... tja, då får man garanterat inte bättre bilder än man hade fått med kompaktkamera.

vill man se mina bilder kan man kolla på
www.freewebs.com/ninnifoto
eller www.mechanical.bilddagboken.se

Är ju helt okunnig om sådant, men det finns alltså bättre eller prisvärdare??

Jag är inte jättehemma på Nikon eftersom jag använder Olympus, men om du tittar på begagnade objektiv så bör du kunna hitta bra objektiv för ganska lågt pris. Dock får du tänka på att du antingen behöver objektiv med autofokusmotor, eller får fotografera med manuell fokus. Om jag läser rätt får du autofokus med t ex det här objektivet: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50-150N2

Det är betydligt ljusstarkare (2.8) men inte så långzoomat.

En nackdel med riktigt låga bländartal är att skärpedjupet blir väldigt kort, det tycker jag vållar vissa problem för att man inte har så mycket att tumma på när man fotar.

Objektiv är en djungel! Men om du lägger lite tid på efterforskning innan du köper så kommer du garanterat få ett bra objektiv som du kommer att trivas med. :) Jag skulle, för uppställningsbilder, rekommendera ett fast objektiv också, om budgeten finns. Jag är väldigt sugen på det här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EM-P5020 (obs: till olympus)

Jag skulle, för uppställningsbilder, rekommendera ett fast objektiv också, om budgeten finns.

Nikon har ett 50mm med största bländare på 1,8 som kostar strax över 1000kronor. Det är ett av mina favoritobjektiv :love:
Fast brännvidd, stor bländare och bra kvalitet behöver inte vara dyrt ;)

Nikon har ett 50mm med största bländare på 1,8 som kostar strax över 1000kronor. Det är ett av mina favoritobjektiv :love:
Fast brännvidd, stor bländare och bra kvalitet behöver inte vara dyrt ;)

Jag har hört talas om det. Tyvärr är bra kvalitet annars just - dyrt.

Jotack... mitt nästa objektiv blir ett för ca 10.000:- (begagnat)... :angel: Hundar, hästar, fotografering och musik... varför kan man inte få ha billiga intressen? :mad:

Har du betänkt brännviddsförlängningen? På ett 80-300mm-objektiv, som mitt 40-150 blir monterat på en olympus, är 3.5-4.5 klart godkänt. Canons och Nikons motsvarande objektiv i samma prisklass har betydligt sämre ljusstyrka.

Men Gnist vill väl köpa ett objektiv till att börja med? Och mitt resonemang är som så att jag hade tagit det objektivet jag kan få ut mest av i största allmänhet. "Mest för pengarna" liksom, förstår du mitt resonemang då? Att jag vill rekommendera det jag tycker ger mer för pengarna till Gnist är inget du ska ta personligt, dina bilder är skitfina med det objektivet du har. Men faktum kvarstår att vill man få ut mer av kameran (och speciellt för det här ändamålet) passar det här enligt min mening bäst. Jag frågade även Gnist i ett tidigare inlägg (via ditt) om hon kunde tänka sig ett liknande ditt till sin Nikon eftersom att jag inte vet vad hon är beredd att lägga ut och vad hon vill få ut av det hela. Jag ser dock en stor fördel att ha 80-200 mm när man fotar mycket natur och djur. Vad är det att bli purken över?

Ah, najsnajs (bortsett från att det inte fungerar då).
På vilket sätt är det trasigt? Är du medlem på någon fotohemsida?
(sorry om det går OT)

Ah, najsnajs (bortsett från att det inte fungerar då).
På vilket sätt är det trasigt? Är du medlem på någon fotohemsida?
(sorry om det går OT)

Det vill inte kommunicera med objektiven..jag tror att det har kommit in en massa smuts någonstans för att det är inget standardfel gällnde kommunikationen iaf..får se..ska lämna in den på verkstan.
Jo jag är medlem på fotosidan.se !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 206
Senast: Fetaost
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 725
Senast: karl_h
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på... 2
Svar
39
· Visningar
4 828
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin