lite tipps

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lite tipps

Det viktigaste är egentligen ett bra objektiv. Och rätt inställningar förstås. En dyrare kamera än 7-8000:- är relativt onödigt om man inte är proffs. Lägg pengarna på en blixt och ett bättre objektiv istället. Lycka till med puppisen

fotar själv med Nikon D40x och MÅNGA olika objektiv och blixtar :)
utecollafe1.jpg

Det viktigaste är egentligen ett bra objektiv. Och rätt inställningar förstås. En dyrare kamera än 7-8000:- är relativt onödigt om man inte är proffs. Lägg pengarna på en blixt och ett bättre objektiv istället. Lycka till med puppisen

Håller helt med, vår kamera var mkt billigare än objektivet.

Jag har dock en del "problem" med att välja ut vilka objektiv jag behöver :angel:

De jag kommit fram till vara ett måste:

*vanligt
*vidvinkel
*zoom

Men det finns ju ändå en hel del att välja mellan :eek:

Så tips mottages gärna :angel:

De jag kommit fram till vara ett måste:

*zoom

om du vill att ett värsting skulle jag tagit ett sånt begagnat :D

http://www.photographyreview.com/cat/lenses/35mm-zoom/sigma/PRD_83598_3128crx.aspx

Men sen finns det billigare lika bra men som inte zoomar riktigt lika långt. Vidvinkel kan jag inte mycket om..och "vanligt"..ja det beror på vad du menar med vanligt. Om det är något du bara vill fota festligheter eller annat som inte behöver bli superbilder skulle jag nöjt mig med objektivet som eventuellt medföljer kameran
typ:

http://cgi.ebay.com/Nikon-18-55mm-f...238912256QQcmdZViewItem?hash=item120238912256

..men du kanske bara köpte huset?

*anropar twiggyM och hennes kameranördsambo* hjälp!:p

Jag fotar nästan enbart djur och naturbilder, men behöver inte kunna zooma hur långt som helst ;)

Objektivet som följer med, står det bara 18-55 om..

Jag fotar nästan enbart djur och naturbilder, men behöver inte kunna zooma hur långt som helst ;)

Objektivet som följer med, står det bara 18-55 om..

millimeter?

Jag skulle somsagt köpt det första jag gav exempel på. Jag fotar nästan enbart djur och natur också..och triiivs med det objektivet! Däremot är det ganska stort och tungt så det är lite osmidigt att kånka på..men äh, vadfan det blir snygga kort så vem bryr sig ;)

WOW va fina bilder alla har.. är riktigt sugen på en Canon EOS 400D. men dom e ju så dyra.. väger dom myk, eller e jobbiga att ha med sig? jag är ju inte en super fotograf, men är de "lätt" att få fina blider med den? nu blir de 1000 frågor :D hehe

Nej tkr inte de väger mkt, när jag är ute o går har jag bara kameran o standarobjektet med mig 18-55...
Allt kostade 8000 drygt:angel: med väska, minneskort, objektiv, extra batteri....
Själva kameran kostade 5490.
Men kolla Nikon, de har också bra systemkameror.
Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 har min kompis, är också en bra systemare, till ett billigare pris.

Senast ändrad:

Jag fotograferar med min trogna följeslagare Ellie, en Olympus E-500 och oftast med optiken Olympus (Digital) 40-150 mm f/3.5-4.5.
Gnist, nu är ju jag kräsen men du kan ju köpa ett sådant objektiv om du inte är noga med att fota dom dagarna det inte är ljusfattigt och är väldigt noga med skärpan. Ovan nämnda objektiv duger gott o väl när det är tillräckligt ljust ute..om du vill komma billigare undan! Då kan du köpa ett nytt också.

Men hur hade du tänkt dig att hon skulle kunna använda ett Olympusobjektiv på sin Nikonkamera? Det är för övrigt ett väldigt trevligt objektiv, speciellt när man betänker brännviddsförlängningen på en Olympus. Dessutom är det förvånansvärt skarpt om man ser till dess pris.

okej, så man klara sig på standarobjektet? man behöver inte köpa massa objektiv? jag har hittat ett paket pris och då ingår 2 GB minneskort, väska och DSB-15:confused:. för 6 679:-. tycker de lät helt okej? till en börja iaf.. vad tror ni?

Till alla- tack för jätte fina bilder och tipps...:bow:

Men hur hade du tänkt dig att hon skulle kunna använda ett Olympusobjektiv på sin Nikonkamera? Det är för övrigt ett väldigt trevligt objektiv, speciellt när man betänker brännviddsförlängningen på en Olympus. Dessutom är det förvånansvärt skarpt om man ser till dess pris.

Det ska hon inte, vi diskuterade ljusintag innan (se tidigare inlägg) där jag menade på att ska man ha ett bra objektiv kan man lika gärna köpa ett 2.8 begagnat och veta att det räcker. Men det är min åsikt. Jag vet ju inte vad Gnist tycker är ok, därför mitt svar till henne via ditt inlägg.

okej, så man klara sig på standarobjektet? man behöver inte köpa massa objektiv? jag har hittat ett paket pris och då ingår 2 GB minneskort, väska och DSB-15:confused:. för 6 679:-. tycker de lät helt okej? till en börja iaf.. vad tror ni?

Till alla- tack för jätte fina bilder och tipps...:bow:

Ja man klarar sig, men jag tycker ofta att man kan få lika fina bilder som vilken digitalkamera somhelst med standardobjektiven. Möjligen att skärpedjupet är en större fördel och eventuellt färgåtergivningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 206
Senast: Fetaost
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 725
Senast: karl_h
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på... 2
Svar
39
· Visningar
4 828
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka