Lite summering hingstar kontra 4-åringar

gylle

Trådstartare
Har i dag roat mig lite med att summera vilka hingstar som är fädrar till de olika hästarna som gått bra på kvalitet och semi i 4-års, tyvärr är det inte helt fullständigt då tyvärr Botkyrka inte hade med några stammar varken i start eller resultatlista (lite dåligt kan man nog tycka i ett 4-års champ).

Det som ganska snabbt slog mig är att QE avkommerna är starkt representerat i deltagare men inte i bra resultat.
Han var den som klart hade flest startande på kvaliteten (19st) varav 5 lyckades kvala till semi och endast 1 till final. I semin var det 16st avkommer till honom (endast Cardento som hade fler med 17 OBS Botkyrka saknas) och inte en enda lyckades kvala vidare. Så trots att han var mest repr så lyckades endast 1 enda kvala vidare (direkt från kvalitet).

De som klart har visat framfötterna som fädershingstar är Electro och Guido. Electro hade 6 st på kvalitet och fick 4 st direktkvalade till final däremot hade han inte en enda startande i semifinalerna (om där inte gick någon i Botkyrka) Guido hade 7 st på kvalitet 3 st direktkval till final och 2 kvalade till semi varav en kvalade vidare till final.

En hingst som klart överaskade mig att hålla sig med ganska högt över allt på kvaliteterna (iofs utan några riktiga toppoängare men flera med hyffsade poäng) är Ragazzo ingen jag tidigare har registrerat som hoppförärvare.

Cortez gjorde inget toppenår, endast en kvalad till final av totalt 19 startande.

Robin Z hade 6 startande i vardera kvalitet o semi en vidare från semi ingen från kvalitet.

Cortus inte heller så bra även om han lyckades få två kvalade till final via kvalitet (av 15 start) men inte en enda från semi trots att han tillsammans med Camaro M var den 3e mest repr hingsten.

Camaro M fick två till final via kvalitet men inte en enda via semi

Något som slog mig snabbt var den dåliga repr i starter från Landlord (2st kval - 1 semi) och Lasandos (1 st kval - 0 semi)

Cardento gjorde ju ett hyffsat resultat 11 st kvalitet 3 till final, 17 startande semi 4 till final.

Sedan kan man ju alltid räkna sig lila med tanke på att det är ju viss skillnad att ha 20 födda avkommer ett år eller ha 200. Så vem som har lyckats bäst eller inte kan man ju tolka på olika sätt. Orkar inte rabbla upp alla är det någon speciell hingst ni undrar över så fråga.

Kan säga att det blir en rätt blandad kompott av fädershingstar i finalen Bara Cardento, Electro och Guido som har mer än två för övrigt är det 1 eller 2 per hingst.

Sv: Lite summering hingstar kontra 4-åringar

Precis, det är ju en vesäntlig skillnad om de betäckt 200 el 20 ston, det är då det börja bli intressant.

Sen är man ju så nyfiken att man vill veta vad det finns på mödernet också. Och så blir det alldeles för stort jobb! :D

Guido lär ju inte betäckt lika mycket som t.ex Cardento el QE, så det är ju lite spännande.

Vad gäller Lasandos & Landlord så vet jag att iaf Landlord inte fick så många föl det året.

Men kul att läsa, helt klart!!

Och lycka till i helgen om jag glömmer det i veckan! :)

/C (- som ställt av sin stora 4-åring ett tag.)

Tänk på att Ragazzo är efter Raphael ;) Och han är ju ändå en av de högst rankade hoppförärvare i Tyskland

Jovist skulle man gärna vilja veta mammanssida också, men det blir ju som sagt ett liiiite större jobb då.

Antal betäckta ston 00 på de hingstar som jag nämnt här (blir ju de som är födda 01)

QE = 187 (1 kvalad)
Guido = 53 (4 kvalade)
Electro = 27 (4 kvalade)
Landlord = 55 (1 kvalad)
Lasandos = 30 (0 kvalad)
Cortez = 193 (2 kvalade)
Cortus = 132 (2 kvalade)
Camaro M = 58 (2 kvalade)
Cardento = 158 (7 kvalade)
Robin Z = 117 (1 kvalad)

Så av dessa hingstarna har ju Electro klart bäst resultat sett till hur många avkommer han fått följd av Guido.

Av de som alltid får mkt ston ovan så ser resultatet magert ut för alla utom Cardento.

Jo jag vet, men har alltid satt honom i facket dressyrhingstar så där har vi nog en lite multitalang hingst.

Det var en jätteintressant sammanställning du hade gjort!
Kul att se.

gylle skrev:
Jovist skulle man gärna vilja veta mammanssida också, men det blir ju som sagt ett liiiite större jobb då.

Antal betäckta ston 00 på de hingstar som jag nämnt här (blir ju de som är födda 01)

QE = 187 (1 kvalad)
Guido = 53 (4 kvalade)
Electro = 27 (4 kvalade)
Landlord = 55 (1 kvalad)
Lasandos = 30 (0 kvalad)
Cortez = 193 (2 kvalade)
Cortus = 132 (2 kvalade)
Camaro M = 58 (2 kvalade)
Cardento = 158 (7 kvalade)
Robin Z = 117 (1 kvalad)

Så av dessa hingstarna har ju Electro klart bäst resultat sett till hur många avkommer han fått följd av Guido.

Av de som alltid får mkt ston ovan så ser resultatet magert ut för alla utom Cardento.

jag tror faktiskt att electro är en hingst som är ganska underskattad i sverige liksom dammen är. sett en del jättefina avkommor som tyvärr finns hos ryttare som inte tävlar.

Om jag läste rätt så var även Cagliostro ganska framgångsrik som pappa trots att han inte heller betäckt så mycket

Å så bra och intressant Gylle!

Lady_D skrev:
Om jag läste rätt så var även Cagliostro ganska framgångsrik som pappa trots att han inte heller betäckt så mycket

Cagliostro hade 61 betäckta ston det året. 5 avkommer startade kvalitet varav 2 kvalade till semi och 1 kvalade till final. 5 startande i semin och 1 kvalade till final.
Så 61 avkommer - 2 till final

Jag vet att QE iallafall har minst två avkommor till i finalen på 4-års championatet dock då i dressyr, dessa ha kvalat på kvalitets. (hmmmmm undrar om det inte var en som hade kvalat någonstans på uttagningarna också.. men det kanske jag har drömt??? någon som har förra (inte senaste) nummet av ridsport kanske kan kolla där?)

gylle skrev:
Cagliostro hade 61 betäckta ston det året. 5 avkommer startade kvalitet varav 2 kvalade till semi och 1 kvalade till final. 5 startande i semin och 1 kvalade till final.
Så 61 avkommer - 2 till final

Var det inte Cagliostro som såldes utomlands nyligen, delvis pga för få ston?

Olinda skrev:
Jag vet att QE iallafall har minst två avkommor till i finalen på 4-års championatet dock då i dressyr, dessa ha kvalat på kvalitets. (hmmmmm undrar om det inte var en som hade kvalat någonstans på uttagningarna också.. men det kanske jag har drömt??? någon som har förra (inte senaste) nummet av ridsport kanske kan kolla där?)

Möjligt men detta är endast hoppning jag har sammanställt, han är ju dock gdk som hopphingst och det han i första hand används till.

Jo men han har dalat i antal efter detta år 02-30 föl, 03-25, 04-10

Liknande trådar

Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 789
Senast: F-Blod
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·
Avel Reagerade när jag var inne och kollade resultatet från semin 4-års champ i Botkyrka i helgen på att det var exakt samma domare som på...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: cirkus
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar