Lite statisk från 3-årstesten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hysterisk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 527
H

Hysterisk

Tänkte dela med mig av på en sammanställning de siffror på ben som har delats ut under årets treårstester.

7 st 9.or delades ut fördelat på 7 hingstar
104 st 6.or fördelat på fördelat på 71 hingstar
8 st 5.or fördelat på 7 hingstar
1 st 4:a (hur ser en häst som får 4 på benen ut:crazy: )
resten 7 och 8 av 1280 hästar

Hästarna som fick 9.or är efter följande hingstar: blupindex inom parentes
Feliciano (126)
Royal Diamond
Aerline H (119)
Emilion
New Balance (116)
Chess (137)
Tornesch

Hästarna som fick 5.or är efter följande hingstar:
Wolkentanz
Emmerton (108)
Akribori (97)
Saigon
Saigon
Rotspon
De la Gardie (116)
Bayron (105)

Hästen som fick en 4:a ärefter Quite Easy.

Följande hingstar hade två eller fler avkommor med 6.a på ben.antal hästar sist

Bocelli 2
Cardento (117) 3
Danone 3
Don primero (105) 2
Hip hop 2
Lamborghini 2
malobet 2
new Balance (116) 2
Quite Easy (101) 8!
Rubinrot (121) 5!
Sack (105) 2
Saigon 5!
Santa Cruz 3
Silvano 5!
Tornesch 2

Skrämmande att se att flertalet av de som har flera avkommor med låga benpoäng är nya i aveln och hittills inte har något blupindex.

Av dessa hästar har 16 st gått miste om diplom pga benen, 5 gång, 11 hopp. 6 av dessa visades i Halland, vilket även tre av de som fick 9 på ben gjorde.

Sv: Lite statisk från 3-årstesten

Av dessa hästar har 16 st gått miste om diplom pga benen, 5 gång, 11 hopp. 6 av dessa visades i Halland, vilket även tre av de som fick 9 på ben gjorde.

De hade alltså en domare som använde hela skalan.:)
Ser du något liknande från platser där samma domare dömde?

Var tvungen att gå in och kolla resultatet från "vår" visning och där måtte samtliga hästar ha varit ganska lika i sina ben, samtliga fick resultat 7 el. 8... vad säger det? :crazy: Att våra hästar hade ok ben eller något annat? :devil:

Var tvungen att gå in och kolla resultatet från "vår" visning och där måtte samtliga hästar ha varit ganska lika i sina ben, samtliga fick resultat 7 el. 8... vad säger det? :crazy: Att våra hästar hade ok ben eller något annat? :devil:

Nja, en häst visad i bohus fick 6 på ben. Annars är det tre platser som bara har satt 7 och 8 (mälardalen helg II, norra kalmar och norrbotten)

Cat_and_rat: domare har jag tyvärr ingen koll på.

De hade alltså en domare som använde hela skalan.:)
Ser du något liknande från platser där samma domare dömde?

Jo, BL som dömde hos oss är ju känd för att vara nitisk i sin koll vad det gäller just benställ. Men som syns-hon är inte rädd för att dömma högt oxå om hon tycker så!

Måste säga att jag är kritisk till att ha olika domare på visningarna, det blir ju knappast riktigt rättvist, eller hur? Jag föredrar ju också en domare som vågar använda skalan fullt ut då det säger mer om den höga siffran än om samtliga fått liknande. Är jag otydlig nu eller förstår ni hur jag tänker?

"Skrämmande att se att flertalet av de som har flera avkommor med låga benpoäng är nya i aveln och hittills inte har något blupindex."

Har de här 3-åringarna möjligen några mödrar också eller har de fått allt från fadershingstarna? :cool:

Vet du om BL dömde på något mer ställe och om skalan användes lika flitigt då?
Vi kanske ska föra statistik på domarna istället?:rofl:

Jag föredrar ju också en domare som vågar använda skalan fullt ut då det säger mer om den höga siffran än om samtliga fått liknande
Ja det är bra att de använder hela skalan - det är väl det som är meningen?

Nä men just 3-åringar har ju som bekant bara fädrar, mödrarna är de ju avvanda från ;).
Jag funderade på 4:or och 5:or på benen.. Är det inte riktigt ovanligt dåligt? Kunde inte hovslagaren hjälpt till där eller? Jag har aldrig sett en häst med 4 på benen, men det låter ju inte helt bra.
U

Har inte kollat men spontant: de flesta av hingstarna med flera avkommor som fick lågt på benen hade väl ganska stora kullar i år?
Dvs kanske har de avkommor sprida över hela skalan och det är inte bara avkommor som "valts ut" eller "matchats" fram av hingstägaren som visats fram?

"Skrämmande att se att flertalet av de som har flera avkommor med låga benpoäng är nya i aveln och hittills inte har något blupindex."

Har de här 3-åringarna möjligen några mödrar också eller har de fått allt från fadershingstarna? :cool:

Sen kan man ju ta hänsyn till att tex Quite Easy som var ett exempel med låga siffror har väldigt många avkommor som visats, så procentuellt är det inte säkert att han ligger illa till. Han kanske har många avkommor med betyg 8 utan att det redovisas här så "statistiken" kan vara lite missvisande.

Tänkte att jag skulle slippa det:smirk:
inte tillräckligt intressant för att lägga ned tid på det.
Dax att sova istället;)

Att Quite Easy hade 8 st med 6: or på benen ser ju mycket ut MEN hur många avkommor hade han som visades? Här hade det varit ännu mer intressant med siffror i % också tycker jag. Men man kan ju inte få allt;)

Hur många avkommor efter respektive hingst är visade då? En hingst som betäckt mycket har antagligen fler avkommor som visas på treårstest. Om en hingst har många visade avkommor så är risken större att det blir fler med dåliga siffror än om hingsten har några få visade avkommor. Dessutom brukar avkommorna "klumpa ihop sig" inom samma områden. Råkar de då ha en domare som använder hela skalan så borde det kunna slå ganska hårt...

Ett par exempel på hur många ston några av nämnda hingstar hade 2003:
QE 305 st
Bocelli 74 st (45 födda)
DP 85 st (60 födda)
Lambo 80 st (70 födda)
New B 46 (25 födda)
Saigon 112 st
Hip Hop 27 st

Kanske inte så konstigt att QE har en och annan avkomma som inte haft en bra hovslagare, en korrekt mamma osv...

Ser att flera av er redan har tagit upp detta, jag är lite långsam...

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 315
Äldre Med diskussionen om Discworld så började jag fundera på mina favorite sciffy serier. Som serie räknar jag även trilogier. 1. Sagan om...
Svar
7
· Visningar
938
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 978
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Jag är ett stort fan av A Song of Ice and Fire böckerna och som hästtjej så funderar jag ibland över hur hästarna delas in i böckerna... 2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur
  • Kattbilder #10