Lite spinoff på kalvmagen

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag tänkte på det där med att det skulle vara olagligt att sälja när kalven bara var tre dagar (vilket står i tråden "jättelös kalvmage" eller något liknande). Gäller det jämt?
Säg att mamma ko inte har tillräckligt med mat, och att man då kanske säljer för att någon annan ska flaska upp/har en adoptivmamma. Är det också olagligt? Det vore ju konstigt om det var det liksom?

Jag har pratat med lite getfolk dom senaste dagarna då vi troligtvis får tillökning i gethagen dom kommande dagarna. Och där har det pratats om att man kan sälja dom "när som helst" egentligen, eftersom dom kan flaskas upp, och det spelar ingen roll vart det sker(Inte sagt att det skulle vara det bästa för dom).
Men det skulle alltså vara olagligt att göra så?

Jag vet med t ex kaniner så ska dom inte säljas innan sex veckor (tror jag det är), men om någon tar sig an en kaninunge och flaskar upp den själv så är det alltså olagligt?

Det är ingenting jag har funderat över tidigare direkt, men jag förstår ju om det är bättre för dom om dom får stanna med sin mamma/flock så länge som möjligt om allt är som det ska.

Väldigt snurrig tråd känner jag, men min hjärna är en aning snurrig, haha. Behöver hjälp att bena ut det lite, då jag inte ens har funderat på det förut (och jag har väl inte tänkt att skilja bäbis och mamma åt heller, så det har ju inte direkt varit aktuellt för mig).

Senast ändrad:
Sv: Lite spinoff på kalvmagen

Jag tänkte på det där med att det skulle vara olagligt att sälja när kalven bara var tre dagar (vilket står i tråden "jättelös kalvmage" eller något liknande). Gäller det jämt?
Säg att mamma ko inte har tillräckligt med mat, och att man då kanske säljer för att någon annan ska flaska upp/har en adoptivmamma. Är det också olagligt? Det vore ju konstigt om det var det liksom?

Det har med smitta o bakterier att göra.Mest, antar jag? Kanske att nyfödda inte ska stressas med en transport o flytt?

En så ung kalv har iaf dåligt försvar mot de nya bakterier den träffar på vid en flytt. Som när den flyttade till mig.

Dens moders råmjölk innehåller ju antikroppar mot bakterier från deras besättning, inte från de bakterier som finns hemma hos mig.

Den aktuella kalven hade de "problem" med, den åt inte ur hink, hade inte lärt sig än, men jag skaffade puppehink och då var det inga problem.

Jo det med mjölken kan jag ju förstå, men om den ska flaskas upp så borde ju inte det vara ett problem?
Allt jag undrar är om det är olagligt. :) Sen om det är smart eller inte är en annan fråga. :D

Jag vet med t ex kaniner så ska dom inte säljas innan sex veckor (tror jag det är), men om någon tar sig an en kaninunge och flaskar upp den själv så är det alltså olagligt?

Förlåt, det hör inte till tråden men kan inte låta bli att svara.

Ja, för kaniner är det 6 veckor enligt lag men de bör vara minst 8 veckor.
Katter är det ju minst 12 veckor och som jag förstått det där så är det olagligt oavsett om mamman eller syskon finns kvar.

Kaniner är svåra att flaska upp och de är känsliga. Dvs ger man sig nu på det så är ungen så extremt känslig att man inte bör flytta den till någon annan. Vet dock inte vad lagen säger där, har aldrig haft anledning till att ta reda på det.

Intressant diskussion/frågeställning i övrigt.

Katter är det ju minst 12 veckor och som jag förstått det där så är det olagligt oavsett om mamman eller syskon finns kvar.

Men det du tar upp är när man får ta bort ungen från dess mor.
Inte om en flytt.

En kalv får tas från modern direkt eller om det är Krav efter 3 dygn. ( Det kommer antagligen ändras på det, o kalven kommer att plockas direkt istället)

Inte om en flytt.

En kalv får tas från modern direkt eller om det är Krav efter 3 dygn. ( Det kommer antagligen ändras på det, o kalven kommer att plockas direkt istället)

Varför gör man så? Det är ju oerhört grymt mot både ko och kalv. Kan det verkligen vara ekonomi att ge ersättning istället för att kalven får dia?

Förlåt, det hör inte till tråden men kan inte låta bli att svara.

Kaniner är svåra att flaska upp och de är känsliga. Dvs ger man sig nu på det så är ungen så extremt känslig att man inte bör flytta den till någon annan. Vet dock inte vad lagen säger där, har aldrig haft anledning till att ta reda på det.

Intressant diskussion/frågeställning i övrigt.

Jo jag vet att man bör vänta till 8 veckor, jag tänkte just vad det stod i L80 som minst, och hade för mig att det var 6 veckor. :)

Just när jag skrev om kaniner tänkte jag på om kaninmamma dör, och man ska försöka rädda dom (och det inte finns någon annan kanin som kan ta sig an dom). Om det skulle vara olagligt att någon annan än just uppfödaren har dom. Men det kanske var det du menade inser jag nu när jag läser igen. Är trött. :D

-------------------------------------------------------------------
Jag kanske måste klargöra lite så att det inte blir några missförstånd; menar inte att jag tycker att man ska ta bort ungar ifrån mammorna ifrån dag 1, eller att det vore en smart ide eller liknande. Jag vet att djuren är känsliga, och att dom borde få gå tillsammans.

Jag undrar bara om det vore olagligt att göra så.

Och då var det väl främst om mamman inte kan ta hand om ungarna, och att ungarna då kan komma direkt till nya ägaren istället för att gå hemma hos uppfödaren som ändå gör samma jobb då (ger ersättning och liknande).

Inte om en flytt.

Jo precis, jag syftade mest på när man fick flytta dom och en ny ägare har dom.

Varför gör man så? Det är ju oerhört grymt mot både ko och kalv. Kan det verkligen vara ekonomi att ge ersättning istället för att kalven får dia?

Visst är det grymt.
Jag brukar kalla det ett accepterat djurplågeri.

Även om valen är dåliga.

En mjölkko är avlad för att producera mkt mjölk, en kalv orkar inte puppa ur, av det blir juvret snedpuppat, några spenar ratas, kan bli juverinflammation ex.

Jo, det är mer ekonomi att ge ersättning än mjölk, men den verkliga ekonomiska vinsten görs enligt min mening med att kalvarna inte får så mycket mjölk eller då ersättning som de egentligen ska ha eller som de hade ätit om de puppat.

Kalvar som tas bort från sina mödrar snålfodras o blir på det viset mer tvingade att föda sig med strå o kraftfoder, vilket jag menar de inte är gjorda för riktigt så tidigt.

Våra amkalvar går hos sina mödrar tills de är ca etthalvår, en fråntagen mjölkkokalv får inte mjölk efter 3 månaders ålder.

Våra kalvar puppar antagligen 12-15 liter /dygn.
En moderlös kalv får 4-6 liter, och efter 2 månader bara 4 liter, det minskas alltså.Det är ekonomin som styr, inte kalvens behov.

En kalv får flyttas när den är 14 dagar gammal under förutsättning att naveln är helt läkt.

Du får vänta och se hur det blir. Men det kan mycket väl bli så att även Kravkalvar kommer att få plockas direkt, hör med aranea ex (om de säger något):confused:.

Jag själv är tudelad, ska ko o kalv få gå ihop 3 dygn för naturlig kohållning o därefter säras på, eller är det bättre att sära direkt?

Alla de jag känner menar på att det är bättre att sära direkt, efter 3 dygn menar de på det blir ett jävla väsen, kalvarna gapar halvt ihjäl sig o korna blir i vissa fall galna.:eek:

Vi har ju våra kalvar kvar så vi har inte de problemen.

Du får vänta och se hur det blir. Men det kan mycket väl bli så att även Kravkalvar kommer att få plockas direkt, hör med aranea ex (om de säger något):confused:.

Jag är anställd av Aranea sen flera år tillbaka. Jag vet att frågan diskuteras inom KRAVs regelrevision (och jag har själv varit remissinstans), men att just den här regeln skulle ändras är jag mycket tveksam till. Dock vet jag att många skulle välkomna det ;).

Jag ska höra när aranea(nästa år de har redan varit på kontroll i år) kommer nästa gång, även om det inte gäller oss är det intressant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka