Lite spinoff på kalvmagen

Sv: Lite spinoff på kalvmagen

Vet inte om du missade min fråga, eller om du inte vet svaret. :D

"Vet du vad som gäller t ex får, getter och grisar? "

Men det du tar upp är när man får ta bort ungen från dess mor.
Inte om en flytt.

En kalv får tas från modern direkt eller om det är Krav efter 3 dygn. ( Det kommer antagligen ändras på det, o kalven kommer att plockas direkt istället)

Som sagt, för katter är det olagligt med flytt, oavsett om mamman finns med i bilden eller inte.
På kaniner är jag osäker, precis som jag skrev. Läs om, läs rätt.

Som sagt, för katter är det olagligt med flytt, oavsett om mamman finns med i bilden eller inte.
På kaniner är jag osäker, precis som jag skrev. Läs om, läs rätt.

Du verkade inte så himla säker när det gällde katt heller.

Katter är det ju minst 12 veckor och som jag förstått det där så är det olagligt oavsett om mamman eller syskon finns kvar.

Så om man har en katthona som fått ungar o de är 8 veckor så får man inte ta med kattmor o barn om man flyttar?

Så om man har en katthona som fått ungar o de är 8 veckor så får man inte ta med kattmor o barn om man flyttar?

Katter får ej säljas innan 12 veckor. Du får säkerligen flytta katt och kattmor under tiden men främsta anledningen till restriktionerna är att kattungarna ska lära av sin mor. Liksom med föl och hundar har de en viss tid som de ska gå med sin mor innan de säljs. Vi fick ta hand om en katt som blivit bortstött av mamman, han lärde sig inte att tvätta sig i baken (Inget att rekommendera). finns det ingen katta antar jag att man inte skall flytta dem för att inte skapa ett stressmoment.

Katter är det ju minst 12 veckor och som jag förstått det där så är det olagligt oavsett om mamman eller syskon finns kvar.

Och...

Och:
Läs om, läs rätt.

Enligt jorbruksverket, deras hemsida o deras tolkning, så får kattungar flyttas efter 1 vecka med sin mor under förutsättning att naveln läkt.

Så jag undrar var du fått dina 12 självsäkra veckor ifrån?

Du missförstår mig helt.
Kattungen får inte säljas innan 12 veckor. Oavsett om mamman finns kvar eller har sprungit bort/dött eller liknande.

Varför gör man så? Det är ju oerhört grymt mot både ko och kalv. Kan det verkligen vara ekonomi att ge ersättning istället för att kalven får dia?

Att man tar kalven från kon betyder inte att man per automatik ger pulver. De flesta ger, förutom råmjölk, även vanlig mjölk under X antal tid. Vi ger mjölk under minst 2-3 veckor, och vanligast är att de får i 6-8 veckor, därefter går de över till pulver.

Har man mjölkkor så kan man inte, som vi , ha kalvar spingandes med korna i lösdriften. Och det förs in bakterier i spenkanalerna då det sugs stup i ett. Och var skall kalvarna hålla hus när korna tas in i en mjölkgrop för mjölkning eller som i vårt fall går in i Roboten!?

Sedan så är det inte grymmare att ta kalven efter ett dygn i stället för efter flera dagar. Banden stärks ju för varje dygn som går och iom. att de inte skall gå tillsammans som t.ex. köttboskap gör så är det skonsammare ju fortare det görs.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är mer ekonomi att ge ersättning än mjölk, men den verkliga ekonomiska vinsten görs enligt min mening med att kalvarna inte får så mycket mjölk eller då ersättning som de egentligen ska ha eller som de hade ätit om de puppat.

Kalvar som tas bort från sina mödrar snålfodras o blir på det viset mer tvingade att föda sig med strå o kraftfoder, vilket jag menar de inte är gjorda för riktigt så tidigt.

Våra amkalvar går hos sina mödrar tills de är ca etthalvår, en fråntagen mjölkkokalv får inte mjölk efter 3 månaders ålder.

Våra kalvar puppar antagligen 12-15 liter /dygn.
En moderlös kalv får 4-6 liter, och efter 2 månader bara 4 liter, det minskas alltså.Det är ekonomin som styr, inte kalvens behov.

Fast detta är ju inget som är generellt, så att skriva det som är en sanning är fel anser jag.

Håller med om att ekonomin är med och styr, men det finns ingen ekonomi i dåligt uppfödda kalvar som sedan skall in i produktionen. Varken vi eller några som vi känner häromkring använder sig av den typ av uppfödning som du beskriver här. Det man investerar i en kalv får man igen mångfallt sedan, så visst ekonomin styr, men det handlar ju om ekonomi på lång sikt inte kort sikt.

Våra kalvar har fritillgång på mjölk de första 2 månaderna, endel dricker såpass mycket som 20 liter/dygn. Sedan så begränsas det till mer fasta givor. Dock så är det fortfarande rejäla mängder det handlar om. Och det är rätt så vedertagen praxis i vår umgängeskrets bl.a lantbrukare. Givitvis så finns det folk som gör eljest, men att göra just detta till en vedertagen sanning är att vinkla!

Kicki :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka