Lite snabba tips tack!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 438
Sv: Lite snabba tips tack!!!!

Tja du, efter koll med vet idag så har jag minst till på måndag och grunna.... Vilket ju kanske inte gör saken bättre. Hade det inte varit för att Roven är så ugglig så hade han kanske varit ett alt. då jag vill lätta upp och inte har något emot fullblodsinslag....

Gira :banana:

Ja men hittar man inte något högädelt som passar så är en riktigt trevlig typ inte ett dåligt alternativ.. Hellre en högställd hingst som är grov än en lågställd som är ädel, tycker jag, men jag tycker också att det inte gör något om vi får in fler fullblod i vår avel..
Rent typmässigt gillar jag Lambourghini skarpt, han hoppade bra på bruks och verkar vara rörlig och lämna eleganta föl. Samtidigt kan jag tycka att det är synd att inte utnyttja vad tyskarna lärt sig om vilka blodslinjer som passar bra ihop med vilka.
Vad har hennes mamma(+ ev systrar?) gett med vilka hingstar, är det något som blev bättre än något annat?
U

*s* ugglig är ungefär som loj, ful etc. Gillar inte direkt hans överlinje..... Nu har jag inte sett honom live ska tilläggas.
För att försämra läget så såg jag att han dessutom står på AI vilket då direkt utesluter honom, då jag inte gärna lämnar sto på flyinge fler gånger, men det är en annan historia och i sig inget märkvärdig.

Jajemen det var jag! kom på det när jag körde hem att jag kände igen det där med Canman :)

Jotack jag har skrattat lagom åt eländet, mitt bruna sto släppte sitt ägg tors troligtvis så hade det inte vart för den trevliga röda dagen så hade vi nog hunnit seminera henne :eek:

Den gråa är dock seminerad idag på förmiddagen och hade ett stort fint ägg som borde släppa när som helst så vi hoppas på henne :D

Men det var ju ett skojigt huvudbry så där på hemvägen, hade din gått ur brunst eller hur verkar hon?

En annan hingst som jag tycker är trevlig är Catoki. Jag vet att han togs in förra året till Sverige, men han var inte med i hingstkatalogen i år.

:) jaha, då är vi två, för nog fanken valde märren att ha kort brunst och hade släppt ägget.:( . Hon brukar brunsta en vecka. Men hon har en fin gulkropp på g, så vi ska se hur det ligger till på måndag. Om vi ska spruta för att skynda på lite. Däremot körde jag upp mitt calidosto i morse. Igår kväll var hon helt plötsligt tokbrunstig. Kan nog tacka en av de andra märrarna för det. Hon brukar inte visa brunst sådär nämnvärt om vi inte har hingsten på plats. Men en av de högdräktiga talade tydligt om att hon brunstade. Hon hade ett ägg på 40 så hon borde vara klar snart... Vi lägger Irco Mena igen....

Nja, jag tycker det är för mycket pengar att spela med på ett maidensto.... 13' + moms vid språng. Har ju som sagt några ston att betäcka också, så jag får välja lite med plånboken också.-tyvärr.

Nja, jag tycker det är för mycket pengar att spela med på ett maidensto.... 13' + moms vid språng. Har ju som sagt några ston att betäcka också, så jag får välja lite med plånboken också.-tyvärr.

Ska erkänna att jag inte kollat vad han kostade.. Men förstår att du har en begränsad plånbok du med, som de flesta andra dödliga.. Ska bli spännande att se vad du väljer!
U

Har en avkomma efter avkomma av Elmshorn!! Visserligen en tjuvbetäckning....lite "hårdnackat" men jätte trevlig o social att ha att göra med. Blir säkert en jättebra tävlings- (och tränings-) individ. Både mamman till min + Elmshorn är arbets-narkomaner". Pappan till min är riktigt trevlig (men tyvärr lite ouppfostrad). Min åring är MYCKET trevlig, men lite bättre uppfostrad.
(Förklaring: Pappan har fått gå själv och varit lite av "gulleplutt" av ägarna. Min är uppfostrad av äldre hingstar och valacker + av oss människor runt om kring.)
Kan rekommendera Elmshorn OM du vill ha en TÄVLINGSHÄST, annars ta någon annan!:rofl:

Slog ett snabbkik i katalogen, oj vad få ston han har fått?!
Fastnade dock inte riktigt för honom.

Alltså jag satt o glodde i katalogen och det är riktigt MAGERT med hingstar som har mer än 25% fullblod
De som finns är ju i princip JM och Alligator Fontaine bortsett från de renrasiga, hopp inriktade då alltså.
Men det finns ju en del som är lätta i typen och högställda, tex Cartier, Careful och Verdi :love: som kanske skulle kunna passa?

Grållan hon blev seminerad i lördags och hade släppt ägg i söndags morse, perfekt alltså!
Dock så upptäckte vi att hon fått en stor utgjutning på ena bakbenet, troligtvis huggormsbett eller dyl så nu blir hon väl inte dräktig ändå stackarn.. *suck och morr*

Det beror på hur långt bak man räknar fullbloden. Har för mig att man brukar räkna i 5:e eller 7:e led, och då är det en hel del hingstar som ligger ganska högt i %. Kan tyvärr inte komma med några förslag ;). Men jag kan verkligen hålla med om att det finns väldans många grova hingstar av omodern typ, framförallt på hopphingstsidan, fast även bland dressyrhingstarna. Lite synd eftersom dessa hingstar ofta har en riktigt intressant stam. Hoppas att folk med rätt ston väljer att använda dessa hingstar så vi får bevarat deras gener i en modernare förpackning för framtiden.
Sedan är det svåra inte att få en trevlig avkomma, utan att få en avkomma som har potential att bli bland de bästa. Detta är väl ditt mål Girasol, eller har jag missat något? Nu finns det en lista på Hoppavel på hingstar som bevisligen har kunnat bli pappor till riktigt bra avkommor. Ska man satsa på ett säkert och beprövat kort eller något nytt - oprövat, som med lite tur kan vsa sig vara den nya avelsmatadoren.. Men hur ofta har vi inte trott att bruksprovsvinnaren skulle bli nästa elithingst, och så har det visat sig att den ligger ytterst mediokert i blup, och i tävlingssammanhang.
Jag tror jag hade valt en äldre hingst, eller iallafall en mellangammal hingst som hunnit få iallafall en kull till 3-års eller motsvarande i och med att hon inte haft föl tidigare. Så om man ska välja bland dem som varit bland de bättre hopphingstarna och dessutom ska de ha bra någerlunda modern typ, vad var det mer? Vilka finns det kvar?
U

Jag räknar fullbloden i första 3 leden, men det är ju jag det, andra kanske räknar på annat sätt :D

Dressyrhingstarna finns det betydligt fler med xx i de första leden, vilket är ju lite ironiskt eftersom dressyrfolk brukar vara den grupp av ryttare som är mest "rädda" för xx-blod.
Jag har ju själv numera 3 xx-ston så jag behöver ju inte tänka så mycket på en ädel lätt hingst med högt blod :rol:

Oj, vad surt med huggormsbett....

Tja jag vet varken ut eller in.... ;) :eek: Fast än behöver jag inte bestämma mig, för hon hade ju hunnit släppa ägget. Men vi är kvar på sheraton och JM och velar... JM har ju fullblod men känns lite stor och lång, sheraton är jag lite mer förtjust i vad gäller exteriör men vet ju egentligen inte så mycket om vad han lämnar...
Tröga,tröga mig!

Jo precis som Pastejja skriver, vi siktar på att få fram elithästar -vem gör inte det?:angel:

Nåväl, Mirja är omseminerad med Irco Mena och Vårt Robin z sto nedkom med sin Irco Mena bebbe inatt..... Så har jag nu turen på min sida så slipper jag fölvaka på 1 vecka iallafall.

Gira :banana: , med de största ringarna man kan finna under ett par ögon :crazy: :D

Jadå har du ju gott om tid :D

Jag ska ner på åter koll 4 juni, hoppas grållan har bebis då, hon är pigg och äter som en elefant trots ormbettet :)

Sheraton är ju trevlig, kan nog bli väldigt nice, Eklunda har rätt så många intressanta hingstar i år har jag sett, dock är ju många lite yngre.

Cartier?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka