Lite släktforskning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

Har köpt en tysk häst som är e: Democraat UE: Goldlack
Någon som vet något om dessa?

Sv: Lite släktforskning...

Democraat f.85 skimmel 170 cm e.Pion (Abgar xx-Epigoon) u.Wilena ue.Silvano - Pericles xx är en hollänsk hingst som tävlat både hoppning och dressyr. Fadern Pion och morfadern Silvano tävlade internationell svår hoppning.

Goldlack (DH 215) f.68 mbrun 168 cm e.Hortus u.Goldlilie 3083 ue.Carajan, var en trakehner född i Tyskland som också verkade i Danmark.

Senast ändrad:

Hmm, du är säker på att den inte är tysk utan holländare? ;)
Democraat är ju ett av de holländska flaggskeppen.
Han är e Pion - Silvano - Pericles xx.
Han har höga index på sina avkommor i dressyr. Pion var en vacker hingst som gick bra i dressyr. Han dog 2003, 29 år gammal.
Silvano är ju efter Le Mexico och Olymic Ferros pappa Ulft, var ju e. Le Mexico-Pericles xx. Le Mexico har ju lämnat mycket bra hopphästar, så lite hoppgener bör din pålle ha, tycker jag...

Goldlack är e. Goldfalk, som i sin tur stammar från Goldfish hingstlinje.
På mödernet ligger Keith, "den siste trakhenaren". Han var väl en av de sista som räddades undan kriget, och har gjort fantastiskt mycket bra i aveln.
Så av stammen att läsa, bör du ha köpt en häst som både bör kunna hoppa, och som bör röra sig trevligt.
mvh

mjae,, vad jag vet ska den vara tysk :idea:
Hon är faktiskt riktigt trevlig, bara liten bebis än så länge, 4 år och ridne i 4 månader.
Fantastiskt temperament och ett riktigt bra hopp.
Kul att höra att det är en bra stam, har inte rikitgt koll på de hingstarna.

Jo, du har nog rätt! ;)
Democraat användes i tyskland med, inte illa! :D
Jag blir inte förvånad om hon kan hoppa!
Och i tillägg rör sig bra?
Som cat_and_rat sa, så gick pappa riktigt trevligt.
Han var den stora stjärnan i van Uyterts stall/stuteri
Bilder på Democraat
under Jos Lansink
19-41076ed627127-t.jpg

och bus i hagen på äldre dagar!
19-41075df846cf5-t.jpg

mvh

jag drar mig för att säga detta pga. hästens ålder(4år) och den korta tid hon har varit inriden..(4 mån)
men ska man köpa häst så handlar det om mycket pengar och man vill gärna veta hur kapaciteten ser ut..

Vi satte upp hinder och kombination som låg på 120, och hon hoppade som en gud(inna). Inte en tillstymmelse till att vingla riva eller tveka.
Helt otroligt att en unghäst som varit riden i 4 mån. kan uppföra sig så.

Hon rör sig jättebra, är inte så bra på det, men det var inget dåligt steg.

http://www.tenerifestables.com/photo/71_10.jpg

http://www.tenerifestables.com/photo/71_9.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Inte för att föringa din häst, hon ser verkligen kanonfin ut, men att en tyskfödd 4-åring hoppar 1,20 stabilt finns det nog en orsak till.

De tyska unghästarna börjar oftast longeras och löshoppas redan som 2-åringar. Vissa löshoppas sedan varje vecka fram tills de kan hoppas uppsuttet. Så du behöver inte oroa dig att 1,20 löshoppning är högt och mycket för henne. Jag har sett tyska 3-åringar löshoppas över 2 m! ;)

Förövrigt så hade stallet många fina unghästar och jag letar ny unghäst, så jag kanske pm:ar dig om mer info. Jag blev kär i den Contender-hingsten som fanns där!

Lycka till med din häst!!

/C

jag menar inte löshoppning.
Contenderhingsten är fin ja,men lite dyr för mig tyvärr.

Förlåt, jag läste illa. Men oavsett löshoppning eller uppsuttet så är de tyska hästarna mycket tidigare utbildade än våra!

Kan gissa att den är svindyr. Men snygg var den! :)

Ja jag vet inte, jag tycker iallafall inte att det är lämpligt att hoppa såna höjder, så när hon är här kommer jag börja om.
enligt uppgift köpte detta stallet henne direkt från hagen så att säga, och hon ska bara ha varit riden i 4 mån. Man vet ju aldrig, men här i sverige är det ju onormalt med en 4 åring som kan skritt, trav och galopp.
Om du är intresserad av någon häst där kan jag varmt rekommendera dem. Väldigt seriöst och bra, inga problem alls.

Fin häst som du har köpt.

Numera rids ju många halvblod även i Sverige in i 2.5-3 års åldern eftersom de som vill få ut diplom vid 3-årstesten måste visa sina hästar i skritt, trav och galopp på våren som 3-åringar.
En hel del 4-åringar försöker just nu kvala till unghästchampionat genom att starta 1 m hoppningar, dock tycker jag det är bra att det finns regler för hur högt man får hoppa unghästar ute på tävling.

Hoppas du får trevligt med din häst i framtiden.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka