Lite ridbilder från idag!

T

Thornbird

Idag firar jag och min travarvalack 7 år tillsammans! Jag är så glad att jag började med westernridning, annars hade vi nog aldrig utvecklats så mycket som vi nu har gjort!
Vi firade med en liten ridtur, och mormor som aldrig har hållit i en systemkamera innan var fotograf :p Tyvärr blev det så dålig kvalitet på bilderna, så de fick bli svartvita men det funkar ju ganska bra också.
Hur tycker ni det ser ut? :)

Han var lite pigg i galoppen :D Skulle ju vilja att han gick i en bättre form...

Sv: Lite ridbilder från idag!

Härliga bilder!
Har dock inget att säga om själva ridningen då jag är i stort sett helt novis på western.

Det ser bra ut!
.. Men Jag skulle vilja se mer eftergift och längre tygel, ser ut som om du hela tiden har kontakt i bettet och hästen slappnar inte riktigt av i nacken på någon bild (man ser det på att han är liksom rund i nacken och inte flack.. Men annars är han superfin!

Tack!
Han har jättesvårt att behålla formen på långa tyglar, och dessutom vill han alltid springa fortare och fortare. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att bära sig i en bra form samtidigt som han behåller samlingen och inte springer iväg... På bilderna var han dessutom ganska pigg, särskilt i galoppen. (Jag rider vanligtvis inte på stång, så jag är inte vad vid att rida på en hand heller. Numera rider jag mest med hackamore)
Har du tips så tar jag gärna emot dem! :)

den sista bilden var jättemysig och på bild nr 4 hande jag inte gissat att det var en travare som travade så ;)

De är så fint med svartvita bilder, de är jätte fina bilder allihop,tycker jag iallafall. :love::p

Tack allihop! :D
Ja, det blev ju ganska häftigt med det svartvita ändå.

Bilderna var jättefina. Ang. ridningen så ser det ut som du verkligen pressar ner fötterna i stigbyglarna.. :crazy:

Hmm, tjaa det kanske ser ut lite så... Men jag har väldigt korta muskler i vaderna (jag lovar, jag försöker stretcha ibland men det gör så :devil: ont), så jag måste nästan pressa lite för att få ner hälarna. Kanske är stiglädren (fendrar?) för korta också, fast jag tycker att de känns lagom... :confused:

Det ser ut att vara bra längd på lädrerna.
Av att dömma av bilderna så sitter du med tån väldigt mkt utåt och sporren mot hästen hela tiden?.. Om du vinklar in tån och slappnar av lite istället så foten bara får hänga i byglarna?..

Men det är just det som är grejen, om jag låter foten bara hänga så pekar inte hälen nedåt... Jag måste trycka lite för att få ner hälen ordentligt... Jag vet ju inte om det är därför det ser ut som det gör, men det är min teori i alla fall. Och mina tår pekar ju lite utåt av sig själva (jag är väl lite utåttåad, om jag vrider in tårna så de pekar rakt fram så pekar knäna inåt), jag tror inte att jag ens nuddar hästen med sporrarna på alla bilder. För jag hade verkligen ingen användning för dem, han var väldigt pigg och lyssnade ändå.
Däremot så har jag ju problem med min sits. Delvis beror det på sadeln, men såklart mest på mig själv. Men i min sadel och många andra billigare reiningsadlar hamnar man lätt i lite stolsits eftersom stiglädrena inte går att röra så mkt (har fått veta det av tränare). De sitter helt enkelt så att benen hamnar lite för långt fram, och jag måste liksom dra bak dem för att få bak benen där de ska vara. I och med detta så försöker jag kompensera genom att luta mig framåt (alltså inte medvetet, men har väldigt lätt för att tippa lite framåt) och då glider jag också bakåt i sätet. Men slappna av skulle nog vara en bra ide! Jag försöker, men lyckas inte alltid så bra...
Det låter nog mest som en dålig bortförklarig det här, men det är så jag upplever det.

Tack!
Han har jättesvårt att behålla formen på långa tyglar, och dessutom vill han alltid springa fortare och fortare. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att bära sig i en bra form samtidigt som han behåller samlingen och inte springer iväg... På bilderna var han dessutom ganska pigg, särskilt i galoppen. (Jag rider vanligtvis inte på stång, så jag är inte vad vid att rida på en hand heller. Numera rider jag mest med hackamore)
Har du tips så tar jag gärna emot dem! :)

:) Been there done that;):D

Jag bromsar aldrig min häst när jag rider, springer han ifrån mig så rider jag in på en volt (Med springer ifrån menar jag typ jogga i 3 km/h istället för 1½ km/h :D
Det är ett evighetsjobb men tillslut ger det resultat.
En annan bra grej är att vända mot väggen, springer han så ta en tygel och vänd honom mot väggen, så fort han vänder så släpper du tygeln, skrittar några steg och ber om den gångart du hade igen.. Upprepa upprepa upprepa..

Annars, allra helst, föredrar jag att rida hästen in i långsamheten. Allie t.ex honom travar jag på i början av ridpasset och rider lätt, sen när han är genomvarm så går han ner i jogg själv.

Är hästen extremt springig så brukar jag sluta jobba hästen och låta den springa, oftast faller den i i galopp. Sen låter jag den galoppera, sitter bara och åker med och håller upp bogarna så hästen inte välter i kurvorna :D och när hästen saktar av självmant så ber jag om lite mer galopp. Då är det plötsligt jag som har tagit kommandot och bestämt att den ska springa. Detta behöver också upprepas, men det viktigaste av allt är behålla tålamodet och vara den som bestämmer hastigheten.
(En häst som för första gången blir utsatt för detta får ofta ett "Jippii jag är friii" beteende och det kan gå ganska fort, så det är viktigt att du kan slappna av och bara åka med, ännu viktigare att det är du som ber om lite mer galopp när den går ner i trav och att det är du som sedan saktar av helt och hållet!)

Jaa, det låter ju som något man kan prova. Men det finns ju en liten skillnad mellan min häst och din, min är ju travare. Och han travar inte 3km/h vill jag lova :p Det går ju betydligt fortare om jag låter honom springa, och det är tveksamt om han ens skulle ta galopp om jag bara satt och åkte med. Man måste liksom hålla igång galoppen i stort sett hela tiden. Och just nu rider jag sällan i ridhus, inte ens på ridbana. Enda ridbanan/ridhuset jag har tillgång till är grannarnas, men deras ridhus är typ världens minsta, det är så litet att jag precis kan få min häst att galoppera utan att krascha rätt in i väggen :rofl:
Men att rida på volt som du beskriver skulle kanske fungera. Oftast brukar min häst kunna trava ganska lugnt på volt, men när man sedan rider på rakt spår igen så går det ju genast fortare (om jag inte bromsar alltså). Han kan verkligen inte behålla samling/tempo på långa tyglar... Det är ju ganska lätt att få honom att sänka huvudet, men det åker upp lika fort igen... :crazy:

Massor av grattis till 7års-dagen....hoppas ni får många till...:bow:
Älskar 1 o sista bilden...underbara...ger en så härlig "djup" med svartvitt till snön....

Jaa, det låter ju som något man kan prova. Men det finns ju en liten skillnad mellan min häst och din, min är ju travare. Och han travar inte 3km/h vill jag lova :p Det går ju betydligt fortare om jag låter honom springa, och det är tveksamt om han ens skulle ta galopp om jag bara satt och åkte med. Man måste liksom hålla igång galoppen i stort sett hela tiden. Och just nu rider jag sällan i ridhus, inte ens på ridbana. Enda ridbanan/ridhuset jag har tillgång till är grannarnas, men deras ridhus är typ världens minsta, det är så litet att jag precis kan få min häst att galoppera utan att krascha rätt in i väggen :rofl:
Men att rida på volt som du beskriver skulle kanske fungera. Oftast brukar min häst kunna trava ganska lugnt på volt, men när man sedan rider på rakt spår igen så går det ju genast fortare (om jag inte bromsar alltså). Han kan verkligen inte behålla samling/tempo på långa tyglar... Det är ju ganska lätt att få honom att sänka huvudet, men det åker upp lika fort igen... :crazy:

Ja men, när jag började rida min häst och lät han springa så gallopperade han i typ 189 varv efter varv..

Försök hitta en stor äng! Det funkar lika bra..
Enligt mig kan man inte uppnå bärighet på långa tyglar om man bromsar, så man får försöka överlista hästen!

Har din häst tävlat på travet ??
Det är ju en stor skillnad på om de varit med om detta och kanske tränats hårt att bara gå rakt fram de fortaste de kan.

Förstår isåfall att du har svårt att hålla nere tempot.
De är ju avlade och tränade för att bara " gå "
Har själv suttit på en del med enormt löphuvud och då funkar tyvärr inte låta springa metoden. ( har provat det på andra hästar tex min quarter och då funkar det bra men det är stor skillnad på individer )
Har sett hästar springa tills de bokstavligt stupade.

Så jag tror nog att detta med volt är ditt bästa alternativ, dock kan det vara svårt om de tävlat med voltstart. De brukar ladda rejält när man kommer ut från volten mot raksträcka så att säga.

Men en kombination av att lägga volt och att plocka upp lite lätt med bettet och sedan släppa efter och ge eftergift direkt farten saktas ner kanske skulle funka för din häst.

Jättefina bilder och Lycka till med din häst.:)

Tack! :)
Jo, han har startat på travet. Han blev inte inriden förrän vid 8 års ålder när han slutade tävla, så har har ju tränats för travet ett tag... Och även jag har tränat honom i trav ett tag när han var mellan 11-13 år ungefär. Och löpskalle har han! ;)
Jag tror inte att rida på volt är något problem på det sättet att han skulle ladda och dra iväg, för det gör han inte. Men han springer ju fortare på raksträckor, förmodligen för att det är svårare att bära sig då. Sedan är det en väldig skillnad på om man rider honom utomhus eller på ridbana/i ridhus. Utomhus blir han mycket piggare.
Men jag ska fortsätta träna, och ta nytta av era tips, så får vi se hur det går :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 938
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18