Lite regelfunderingar

Silver Girl

Trådstartare
Har nu när jag kommit igång med en del träning funderat på varför vissa regler är som de är. De grenar jag testat är främst rally och nosework och funderar nu på utrustning.

I rally får man inte ha sele. Varför? Speciellt i de klasser där hunden är lös borde det väl inte spela någon roll?

I nosework får man inte ha halvstryp men vanligt halsband. Varför? Halvstryp blir ju som ett vanligt halsband när det är åtdraget men är snällare när kopplet slakar.

Jag har inget emot att anpassa mig till dessa regler men blir nyfiken på bakgrunden. Detta är ju båda nya sporter och då antar jag att reglerna har en inte alltför gammal bakgrund.

Någon som vet?

Har nu när jag kommit igång med en del träning funderat på varför vissa regler är som de är. De grenar jag testat är främst rally och nosework och funderar nu på utrustning.

I rally får man inte ha sele. Varför? Speciellt i de klasser där hunden är lös borde det väl inte spela någon roll?

I nosework får man inte ha halvstryp men vanligt halsband. Varför? Halvstryp blir ju som ett vanligt halsband när det är åtdraget men är snällare när kopplet slakar.

Jag har inget emot att anpassa mig till dessa regler men blir nyfiken på bakgrunden. Detta är ju båda nya sporter och då antar jag att reglerna har en inte alltför gammal bakgrund.

Någon som vet?

Det finns fortfarande ganska många som använder strypfunktionen i ett halsband med halvstryp, tyvärr.

Angående sele så är rally fortfarande rallyLYDNAD. Det finns en del mossa kvar :angel:

Jag som tävlar agility är van vid att hunden absolut inte får ha varken sele eller halsband. (Jag tränar helst NW med hunden lös.)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 425
Senast: Snurrfian
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 721
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama