lite rädd,islänning kanske?

wcsa

Trådstartare
hej!

ha haft ett fullblod innan som skrämde mig genom att vara elak så har blivit smått rädd för hästar och nu ska jag köpa en annan istället. Funderar på att köpa en islänning. Har hört att dom är väldigt snälla och inte jobbiga och stirriga. Vill kunna rida ut i skogen och träna lättare dressyr och hoppa lättare hinder.
vill ha en häst jag inte måste vara rädd för som jag kan bygga upp mitt mod igen. så jag kan våga galoppera och göra sånt utan att vara rädd.
tror ni att en islänning passat mig? ridit i många år och vairt med om många olyckor med häst, därför är jag lite försiktig.

var hittar man fakta om islands tävlingar osv?

tack på förhand!

:p

Sv: lite rädd,islänning kanske?

Vill du främst hålla på med dressyr och hoppning så, nej jag tror inte islandshästen som ras då generellt passar dig.

Varför rikta in sig på en specifik ras? Är du intresserad av gångarterna? Det finns annars väldigt många trevliga raser och framför allt individer. Jag hade inte riktat in mig på en ras om jag var du. (om du inte är ute efter gångarterna, men det verkar inte så).

Individ, individ, individ!
Islänningar är lika "snälla" som andra raser, de kan vara riktigt tuffa och skarpa...men också oerhört snälla och mjuka. Så bara för att det är en islänning finns inga garantier för att det ska funka.

Kanske kan du bli halvfodervärd på en häst? Så har du lite "egen häst" som du inte har fulla ansvaret för om det inte funkar och du kan prova dig fram?

Kan du inte bli medryttare eller rida på ridskola till du kommer över din rädsla? För så länge du är rädd för hästar tror jag inte att det är någon bra idé att köpa häst.

Jag tror också att du ska se till individen istället. Kan du inte annonsera efter en äldre läromästare? Finns nog väldigt många hästar som passar dig. Tråkigt att du blivit rädd, men du har kommit till insikt i alla fall :)

Jag skulle ju hellre tipsa om hästens ålder och erfarenhet snarare än ras. Lite som med hundar, många labradorer är supersnälla, men det betyder inte att alla är det...

Om jag vore dig skulle jag titta på ett kallblod (nordsvensk, fjording eller nåt) som kanske är 15 år eller äldre och som inte bara har stått i sitt liv utan blivit mycket riden och hanterad.

Jag har pysslat en del med turridning och haft lektioner för vuxna återfallsryttare som är lite småskraja. De har fått rida äldre erfarna kallblod som gått på ridskola tidigare och det har gått jättebra. Hästarna är vana vid lite osäkra ryttare och kan lugnt och snällt ridas ut ensamna i skogen utan panik.

Hoppas du hittar en go kuse du trivs med!

Jag skulle ju hellre tipsa om hästens ålder och erfarenhet snarare än ras. Lite som med hundar, många labradorer är supersnälla, men det betyder inte att alla är det...

Om jag vore dig skulle jag titta på ett kallblod (nordsvensk, fjording eller nåt) som kanske är 15 år eller äldre och som inte bara har stått i sitt liv utan blivit mycket riden och hanterad.

Jag har pysslat en del med turridning och haft lektioner för vuxna återfallsryttare som är lite småskraja. De har fått rida äldre erfarna kallblod som gått på ridskola tidigare och det har gått jättebra. Hästarna är vana vid lite osäkra ryttare och kan lugnt och snällt ridas ut ensamna i skogen utan panik.

Hoppas du hittar en go kuse du trivs med!

Jag läste återfallsförbrytare:eek:

Jag håller med föregående talare om att skippa "rastänket" och leta efter rätt individ istället. :) Dock skulle jag nog rekommendera dig att titta på kallblod av olika slag, de brukar vara betydligt mindre nerviga.

Har själv precis skaffat en stencool fjording efter att ha haft en stissig arab, och skillnaden är enorm! Dock har jag träffat fjordingar med mycket nerv resp. araber som är stencoola, så som sagt, se till individen istället :)

Just islandshästar har jag ingen erfarenhet av själv, så kan inte alls uttala mig om deras rastypiska egenskaper.

alltså jag skrev lite rädd :P är inte så att jag inte skulle våga rida en häst eller hoppa eller något :P de har jag inga problem med men menade att ville ha en lugnare ras så man slipper oroa sig för att den sticker osv. så undrade jag om islänningar var en bra ras för de för har alltid varit fascinerad av dom och tycker dom är fina.

och sen menade jag inte bara dressyr och hoppning utan menade lättare dressyr och hoppning men även rida ut i skoger och strand osv.

tack för svaren hitills men tror ni missförstod mig, så dum är jag inte att jag vet att man inte bara ska rikta in sig på rasen. ;)

men menade att ville ha en lugnare ras så man slipper oroa sig för att den sticker osv.

Det finns tyvärr ingen garanti för att lugna hästar inte drar iväg. Jag sållar mig till skaran som inte tycker att du ska leta efter en speciell ras, utan en individ. Islandshästar kan visst vara snälla och lugna, men de kan också vara skarpa och heta.

Har du testat på islandshästar tidigare? Om inte tycker jag att du ska göra det, kanske bli medryttare ett tag och se om du tycker det är något för dig.

Generellt är nog islandshästar coolare än andra hästraser, men som de flesta här säger så beror det mer på individen (och åldern) än på rasen. Dressyr fungerar bra på de flesta islandshästar men det är lite speciellt då pga gångarterna, mycket dressyrarbete syftar till att rensa upp och stärka gångarterna och många islandshästar framförallt 5-gångare kan ha problem med galopp på volt mm. Det finns hoppgenier bland islandshästarna också, men vill du hoppa så testa vid provridning, många behandlar bommar med samma respekt som luften och traskar rakt igenom hinderna. Som fritidshästar ute i skogen finns det nog inget bättre än en pigg lurvig islandshäst med bra tölt.

Du bör nog leta efter en lämplig häst, gärna lite äldre och ine stirra dig blind på rasen (om du nu inte är ute efter tölten).

Jag tycker att en islandshäst är ett bra val :)

Jag har själv gått från stora stirriga hästar till islänning dock köpte jag en insutten tokbusig 5 åring som nog varit "värre" än alla de stora hästarna tillsammans, men jag gillar det så för mig passar det bra :)

Men det finns ju många lugna och trevliga helt underbara islänningar :)

Med min lillkille gör jag ALLT hopp, dressyr, distans, gångartsridning, provat på lite western och även AR.
Min häst är en 5 gångare med väl separerade gångarter, enda gången han ibland blandar gångarter är om han har en ovan/obalacerad ryttare.

En väl tränad islänning går alldeles utmärkt att göra precis vad man vill med.
Jag rider dressyr på honom precis som på vilken stor häst som helst utan att han blandar några gångarter och han kan utan problem ridas på volt i skritt,trav, tölt och galopp :)

Vill du ha en islänning tycke jag absolut att du ska kolla efter en lugn lite äldre riktigt välutbildad läromästare att ha skoj med :)

Jag menade inte att du inte förstod att det handlade mer om individen, det var mer som ett tillägg till resten av inlägget. Och den kortfattade meningen med det: Jag tycker att du ska kolla på olika former av kallblod :)

Sen skulle jag ju gärna vilja rekommendera fjording, eftersom jag själv är fruktansvärt svag för dem och är nybliven fjordägare :angel: Men det beror ju också lite på hurpass rädd du är och på vilket sätt, fjordingarna kan ju vara ganska envisa och ha mycket egen vilja. Så de kräver också en bestämd ryttare i många fall :) Nu är min visserligen inte inriden ännu, så jag har ingen aning om hur han kommer att bli att rida, men skriver utifrån mina tidigare erfarenheter av fjordingar. Men mycket egen vilja har han utan tvekan :D

Tillägg:

Eftersom du även vill hoppa lite så kanske inte de allra tyngsta typerna av kallblod är något för dig, eftersom hoppning sliter mycket mer på deras ben än på en lättare häst. :) Men ja, islänning, fjording, kallblodstravare (utan vinnarskalle :D) osv.osv. :)

Hej!

Som flera skrivit - det är individen det handlar om!

Jag tycker nog inte att islandshäst är det självklart bästa valet. Många islandshästar har mycket hög "vilja" dvs är pigga och framåt. Dessutom har de en mycket stark acceleration som kan upplevas som om de "sticker" de första stegen i galopp om man är osäker.

Sedan är det klart att det finns individer med "sämre" vilja som inte har så bråttom i livet.

Skulle nog hellre tänkta fjording, om man nu ska inrikta sig på ras, då de generellt sett är psykiskt mycket stabila, lugna men arbetsvilliga. Dock finns det skäl till att de anses som lite envisa, man behöver kunna vara en ledare för att få fram hela arbetsviljan hos en fjording...:D

De brittiska cob-raserna är ju trevliga också, typ connemara el welsh cob, finns blandade storlekar bland dem. Eftersom du funderar på islandshäst, utgår jag från att du inte är så stor och tung själv, och då kan ju fjording el brittisk cob-typ passa utmärkt!

Hoppas du hittar någon individ, oavsett ras, som passar dig!

kl

Håller med om att det är individen som är det viktigaste.

Fler har rekommenderat fjording men det beror nog på vad man gillar och individen för bland de värsta hästar jag varit med om var en vrålhet fjording som sprang över folk. Han hade ingen som helst broms uppsuttet utan drog järnet. Med den halsen så är det inte lätt att få stop :D. Har oxå träffat på de som tar ett steg idag och ett imorgon

Har haft en varmblodshingst som trots att han tävlades aktivt reds av en 5åring och var lugnet själv.

Själv har jag skaffat mig en islänning som hobbyhäst och gillar rasen och min häst. Oftast lugn att hantera men en glödade vulkan med en massa attityd när man sitter på. Träffat ganska många storhästryttare som tyckt dom var vana pigga hästar som följt med ut och nästan gråtit av rädsla efter första galoppen och vissa har inte ens kommit så långt utan det blivit en skrittrunda men kanske lite tölt trots att de ridit i kanske 20år. Medans andra har tyckte det varit kanon roligt

Fast just det med en pigg häst är ju så olika för olika människor.

Dom där bombsäkra familjehästarna bland islandshästarna som alla kan rida med rena och välseparerade gångarter är hårdvaluta så är inte så många som kommer ut på annons utan säljs via kontakter

Är man inte intresserad av tölt så skulle jag inte låsa fast mig vi en ras.

ALLA islänningar e inte så lugna eller "ojobbiga".
Då min ena är hingst så kommer ja inte ta upp hans egenskaper men jag har även ett sto (import från Island) med en stor dos nerver sittandes på utsidan plus VÄLDIGT explosiv i sina gångarter. Hon är en "rusare", dvs, är hon inte riktigt uppsamlad innan man ska öka tempot så drar hon i full fart. En riktig krutgumma :-) För mig, positivt, tycker om sådana hästar, för någon som känner sig osäker= Allt annat än ok, en ovan ryttare skulle inte kunna rida detta sto då hon behöver ha all komunikation plus lugn från ryttaren.

Som många säger / sagt, snöa inte in dig på ras, se till individen.
Vill du ha en mindre häst, ja då kan dels fjordingen (som många tipsat om) vara intressant, men även tinkerhästen, visst, en lite grövre ras men även i mindre förpackning (finns i alla mankhöjder i stort sett) plus även i flera olika kategorier, som lättare ridhäst, lite tyngre allround o sedan den tyngsta vagnshästen. denna ras går att använda innom alla olika områden. :-)
Och, ja, jag är partisk även om denna ras då jag har en "gammal goding" till sto här hemma på gården...

Håller med om att Tinker kanske skulle vara något att tänka på :)
Dock får TS i så fall tänka på att inte köpa den allra tyngsta tinker hon kan hitta, eftersom hon även vill hålla på med hoppning. Säger det igen... Slitage på benen :(

*kl*

Någon över som tipsade om Connemara och Welsh Cob. Connemara tror jag säkert skulle kunna vara ett alternativ, men Welsh Cobarna jag träffat på har jag ofta upplevt som väldigt energiska, kanske inte optimalt för TS. Men sen finns det säkert "lugna" welsh cobs också, bara delar med mig av mina erfarenheter :)

Självklart.
Den tyngsta modellen är ju trots allt framtagen just pga styrka och uthållighet när det gäller att dra tung last. Mellanmodellen däremot tror jag skulle vara väldigt ok. :-)

Mellanmodellen skulle säkert fungera :)
Jag själv är jättedålig på allt med de olika modellerna av olika raser, eller olika raser över huvud taget för den delen, och skulle därför (om jag var TS) uppskatta att någon berättade för mig att "Det är inte vilken Tinker som helst som fixar hoppning", om vi ska gå på detta fallet. :D Delar glatt med mig av de små raskunskaper jag har :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 497
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 464
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 617
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka