Lite råd utan att bli dömmd!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lonelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 137
L

lonelly

Jag skulle vilja ha lite råd utan att någon dömmer mig och min situation.

Jag har en nybliven 6-åring, som vi fött upp själva. Jag vet hela hästens historia och att den är rätt hanterad osv.

Denna häst fick sin första kolik redan som fölunge, ett par kolikanfall hade den då. Ganska lätta, ingen vet. behövdes. Det höll sig sedan lugnt för att helvetet skulle bryta löst när hon blev 4:a. Hon har nu haft kolik orekneliga gånger i 2 år och två gånger hamnat på kliniken där man fått tömma henne på gaser - senast igår. Hon har alltså gaskolik och blir mkt mkt dålig! Idag har en UL-undersökning gjorts och man fann inga fel på livmoder/äggstockar etc.

Hästen sköts minutiöst vad gäller fodring/utevistelse och allt sådant. Flera veterinärer och foderrådgivare har konstaterat detta.

Till saken hör oxå att hästen har ett fruktansvärt temperament, den går nästan intill inte att rida, inte sko, inte spruta, den sparkas och bits och är alltid redo på att anfall är bästa försvar! Vi kan hantera detta då vi känner den så väl - men den skulle vara farlig för andra och vill inteveta av någon annan häst än sin bästa vän och hagkompis.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till och min mamma vill att vi tar bort henne. Jag kan inte försvara för mig själv att tabort henne även omjag vet innerst inne att det vore det skonsammaste för hästen och för oss.

Vad skulle ni gjort?

Sv: Lite råd utan att bli dömmd!

Jag skulle ta bort hästen. Det är inte rätt emot den att behöva ha ont av upprepade kolikanfall, och den har säkert problem med annat också eftersom den visar sitt agg emot er. Efterom ni haft den sen den var föl vet jag att det tar emot, men ni behöver inte känna skam. Det är för hästens bästa, och erat också. Den går iaf inte att ha i avel med det temperamentet, och risken är för stor att avkomman får samma symptom. Ni kan begära en obduktion, då kanske ni får svar på era funderingar. Lycka till.

Om det inte går att hitta en botbar sjukdom hos hästen och hon har sådana symptom som du beskriver skulle jag välja att ta bort henne. Det ligger ju nära till hands att tro att "ilskan" är ett symptom på smärta det med.

Jag tycker att ni ska låta hästen somna in.. Lätt att sitta här o säga kanske..men du bad om åsikt. Jag förstår att det är svårt, men som djurägare, vara sig det gäller hamster,hund , häst you name it, så har man ju ett ansvar att tyvärr bestämma över liv o död ibland :( Om du / ni känner att det inte finns ngt mer att göra och ni ser på hästen att den inte mår bra låt den vandra vidare

"Jag kan inte försvara för mig själv att tabort henne även omjag vet innerst inne att det vore det skonsammaste för hästen och för oss."

Hästen mår inte bra, ni mår inte bra. Avlivning kanske vore det bästa. Men vilket svårt och jobbigt beslut att ta. Jag lider med både hästen och dig.

Hejsan!
Har vet. kollat så att hästen inte har problem med att tarmen hänger sig i mjältbandet?? Låter lite som mitt gamla sto, förutom humöret.
Mitt sto hade små kolikanfall och plötsligt fick hon ett stort anfall iform av stopp i tjocktarmen plus gas och även då runt blindtarmen. De buköppnade henne och det rättade till sig men de visste inte vad det var som orsakade kolikanfallet. Hon fick små kolikanfall igen men det var rätt lugnt några år tills hon fick ett stort anfall igen och det slutade med en 2:a buköppning och de fann då att hon hade ett långt mjältband och att det medförde att om tjocktarmen rörde sig förmycket så hängde den upp sig där och det blev stopp. Att det inte blev stora anfall hela tiden berodde på att ibland så hoppade tarmen tillbaka själv. Vår vet. på helsingborgsdjursjukhus berättade att det fanns en helt ny operation som kunde hjälpa henne men vi fick vänta några månader innan för att stoet skulle vara ok + att dett här ingreppet var så nytt att de hade inte hunnit få de special varktygen de behövde. När det väl var dags för ingreppet så visade det sig att hennes tarm återigen hade hängt sig men då var vår vet. så irriterad att han sa att han skulle prova att göra operationen ändån och det lyckades. Tyvärr fick vi bara ha kvar henne i 2 år till efter operationen för att hennes tarm hade blivit så ärrskadad av upphängningarna att tjocktarmen hade börjat läcka.
Jaja ,iallfall jag vet inte om detta kan vara till hjälp.
Hästen kan ju få sitt dåliga humör av att alltid känna sig gasig och små dålig för vår vet sa även att förmodligen hade hon haft små upphäningar hela sitt liv utan att hon visade det och det kan stämma för hon var väldigt svår född och det berodde förmodligen på att tarmen var irriterad ofta och att då inte kunde tillgodo se sig maten.

Nu är hon iallafall hemma igen. Hon blev sååååå glad när matte kom och hämta henne, jag har aldrig hört henne gnägga så:love:

Vi får se tiden an, tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 050
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 220
Senast: mackan
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 201
Senast: Björk
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 487
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka