Lite råd till vek hund...

halvblods_tjejen

Trådstartare
Hej!

Det är så att för ca ett halårsen fick jag en hund av min moster som hon inte kunde ha kvar av flera olika anledningar.. hon var då ca 2 år..

Nu e det så att denna hund är väldigt vek och har också varit detta som valp, men det har inte blivit bättre.

Säger man till henne ett NEJ (Om det e något som hon har gjort fel) så kryper hon i hop och kan även kissa på sig..

Lika dant är det att om man ska gå bort till henne och klappa henne så kan hon även vissa sig underlägsen genom att lyfta på ena bakbenet och lägga sig ner...

Så min fråga till er är om ni har några råd att ge. Vill ju inte att hon ska vara så rädd som hon är.... Finns det några metoder som man kan ta hjälp av?

Har själv aldrig haft en sådan hund som är så vek/rädd..

MVH sandra

Sv: Lite råd till vek hund...

Min tik på snart fyra var sådan när jag fick henne för 1,5 år sen. Kastade sig på rygg om man talade för barskt osv.

Framför allt har jag dämpat mig själv. Tränat MYCKET på att få upp hennes självförtroende, dvs lätta övningar som jag vet att hon klarar och berömt henne mycket. Att leka-busa har också hjälpt, men jag fick börja försiktigt i början så hon inte tyckte jag blev läskigt. Hon kunde absolut inte ens HÅLLA i en leksak om jag var en meter ifrån, då släppte hon direkt utifall att jag skulle vilja ha den. Idag kan vi kampa, hon låter och spjärnar emot och viftar på svansen... :) Men ska hon komma in med en apport måste jag vända ryggen till, hon kan inte gå rakt emot mig med ett attraktivt föremål i munnen.

Absolut inte ömka eller tycka synd om! Om hon kastar sig på rygg så peppar jag lite typ: "men fjantfia vad ligger du DÄR för, upp å hoppa!"

Men visst, harig och lite mesig är hon i grunden. Någon direkt personlighetsförändring kan du nog inte räkna med. Men bättre kan det bli!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka