Lite råd och hjälp önskas!! =)

N

Nisses333

Hejsan, jag har börjat en islandshäst =)
Han är jättesnäll att hålla på med, men ägaren sa att om man skulle rida han får man inte vara rädd för då blir hästen oxå osäker.. Och när jag rider han är jag inte rädd, jag litar på han för jag vet att han inte gör något för att vara dum utan bara för att han inte har något bra självförtroende...

Det han gör när jag rider han är att han kan stanna, då vägrar han att gå framåt och vill gärna hoppa ner i diket.. Nere i diket blir han jättestressad o vet inte vad han ska göra.. Om man driver på han blir hn bara mer stressad :/ Och om man bara sitter försöker han bara att springa hemåt.. Vet inte vad jag ska göra, han brukar inte ge sig förns jag hoppar av och går med han en bit.. Men jag kan ju inte lära han att han ska få sin vilja igenom heller..
Dock gör han aldrig detta på hemvägen eftersom att han vill fort hem :P
Vad vet jag, han kanske bara gör såhär för att testa mig? , tyvärr kan man tydligen inte använda spö elr sporrar....

Har ni råkat utför detta o kanske har lite tips ? :idea: Tacksam för alla råd ! :bow:

Sv: Lite råd och hjälp önskas!! =)

Ursäkta, skrev lite tokigt! Det ska stå* Hejsan, jag har börjat rida en islandshäst* ;D Men det kanske man förstår ;)

Det kan vara ett sätt att "testa" dig eller att han känner sig osäker och vill hem till stallet,är han van att ridas från stallet utan sällskap av andra hästar? om inte så har du svaret där.

jag ser det inte som att man låtit hästen "vinna" om man är tvungen att leda en bit när dom blir skärrade,rädda eller testar,han går ju ändå åt samma håll du ville från början (fast du går brevid).

Hoppas det ordnar sig.

Mvh Arabizar

Jag vet inte om han är van det.. Men det går faktiskt mkt bättre när någon anna häst är med =) Herkules, hästen som jag rider står på bete nära där jag bor.. Men han står bara där över sommaren och han har nyss komme dit, innan han kom dit säger ägaren att han var galen! Varje gång hon red han skenade han med henne, han flög rätt upp i luften om man vifta med handen lite.. Men nu är han mkt bättre sen han kom på nya betet med annorlunda miljö och kompisar =) , men ganska mkt sitter kvar i ägaren.. För jag tror inte att Herkules kan få ett riktigt bra självförtroende så länge ägaren känner sig lite osäker fortfarande när hon rider han eftersom hon har gått igensom så mkt med han...Men när det ordnar sig mellan ägaren och Herkules går förhoppningsvis allt mkt bättre =)

Men tack för ditt svar ;)

Jag skulle vilja påstå att hästen inte känner tillit till dig, och att du inte är hans ledare. Sådant tar tid och kunskap att bygga upp. ett tips är att öva ledarskapet emd honom, kolla t.ex. under NH-forumet, eller NH-böcker.

Okej, jo sånt tar tid... Men det bästa skulle ju vara att ägaren oxå känner sig säker när hon rider han.. Satt han bara har säkra ryttare på sig satt man kan bygga upp han självförtoende. =)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
15 981
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama