Lite positivt också...

J

Jeeves

Vill passa på o berätta om ett positivt möte med annan hundägare för en gångs skull:)

Mötte en tjej mitt ute i skogen här hemma, hon kommer med en rottishanne o en tik av annan större ras - lösa. Jag ser dem på lite håll o påkallar uppmärksamhet samt kallar in min rottistik o kopplar.
Frågar tjejen om hon har koll på sina lösa vovvar o hon svara att det är lugnt, tar in dem vid sidan och sätter dem ner.

Jag talar om att min är en ungtik och hon säger att hannen är hygglig o tiken likaså, föreslår att vi kopplar loss. Min ungtik får ett lugnt och trevligt möte med hennes två hundar och jag kallar in henne o går vidare.

Varför kan inte alla hundägare ha denna kommunikationen vid möten? Jag frågar alltid folk med lösa hundar om de har koll på dem inför ett möte och många tjurar o tar illa upp eller kommunicerar inte alls o bara släpper fram sina hundar.

Så - en eloge och en :bow: till denna tjejen är härmed framförd!

Sv: Lite positivt också...

Kul att få läsa nåt positivt. Ett önsketänkande, tänk om alla hundägare vore såna.

Folk verkar ha sådan problem med fråga först hälsa sedan. Skönt att träffa på någon vettig människa för en gångs skull!

Åh va härligt att höra!

Även jag mötte en tjej på en smal gångväg häromdagen med en golden tik som hon hade lös och kallade in sittandes vid sin sida.

Jag meddelar att min hane kan vara rätt brötig och låta som ett monster även om han är from som ett lamm, och att tiken gärna skäller på stora hundar om dom kommer nära.

Vi går förbi och stannar 2 meter bakom, hon står kvar, jag sätter mina hundar och dom coolar ner sig och inser att situationen är helt under kontroll och allt är lugnt.

Vi snackade en hel del om hur folk uppför sig, och jag tackade så hemskt mkt för att hon hjälpte mig att avdramatisera mötet och sen gick vi vidare.

Guld värt för folk som ser att jag har lite problm med min ena hund och kan hjälpa mig på traven, istället för att ha långt koppel på sin hund och låta den svischa förbi med nosen 5cm från mina och sen sticka iväg som en raket.

Anledningen till att vissa möten inte fungerar med mina hundar beror tills störst del på osäkerhet, att dom blivit skrämda v påflugna lösa hundar och hanen har i sitt tidiga hem fått hälsa på allt och alla och har skapat en stor förväntan hos honom inför varje hund vi ser.

Men :bow: även till denna tjej och hennes goldentik.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 035
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V