Lite om att köpa häst

S

Suss

Jag undrar hur ni betalar, kontant eller lånar ni pengar?

För mig känns det svårt att spara i hop pengar till en häst kommer ta lång tid.

Jag är nybörjare igen, har haft D-ponny men har nu haft ett uppehåll på 12 år och rider nu på ridskola, vad ska jag kolla efter?

Hästen måste vara trafiksäker, lugn, kunna lite hoppning, lite dressyr och kunna ridas ut själv...ska inte tävla men kanske ta med den till ridhus för att rida någon lektion...

Har tänkt med ett halvblod inte inte yngre än 10, valack hade tänkt ca 30.000

Men sen finns det människor runt om kring som säger köp billigt du kan få en bra häst för ca 10.000 alltså ett hyffsat utbildat varmblod?

Hur tänker ni?...Hur har ni löst det?
det är lättare att få i hop 10.000, samtidigt jag vill inte dra på mig nåt jag inte kan hantera!

// tusen tack på förhand för råd
Suss

Sv: Lite om att köpa häst

Min första häst betalade jag med egna pengar, kontant. Den andra fick jag låna av pojkvännen till.

Jag skulle aldrig låna av en bank, det blir så mycket dyrare i sluänden. Bättre att spara då till vad du vill ha. Tänk att du skulle ha hästen redan idag: Då skulle du ha utgifter på 1000-3000 varje månad. Spara de pengarna istället, så har du en rejäl hacka om dett år!

Det tåls att sägas igen: inköpskostanden är den LILLA kostnaden. Var beredd på veterinärräkningar, försäkring osv.

Jo jag är medveten om den löpande kostnaden, det är när man ska ut med en stor klumpsumma som det är jobbigt

men du har rätt jag är också inne på att spara pengar och köpa kontant...annars blir det så himla dyrt i slutändan. Men man är ju ivrig vill ha häst nu och inte om två år

man kan få tag på en fin omskolad travare för runt 10000. efter att en travare blivit omskolad så kan de vara otroligt trevliga ridhästar så låt dig inte skrämas, kolla de annonserna med. var däremot noga med provridning, vetbesiktning och temperament.