Lite om att köpa häst

S

Suss

Jag undrar hur ni betalar, kontant eller lånar ni pengar?

För mig känns det svårt att spara i hop pengar till en häst kommer ta lång tid.

Jag är nybörjare igen, har haft D-ponny men har nu haft ett uppehåll på 12 år och rider nu på ridskola, vad ska jag kolla efter?

Hästen måste vara trafiksäker, lugn, kunna lite hoppning, lite dressyr och kunna ridas ut själv...ska inte tävla men kanske ta med den till ridhus för att rida någon lektion...

Har tänkt med ett halvblod inte inte yngre än 10, valack hade tänkt ca 30.000

Men sen finns det människor runt om kring som säger köp billigt du kan få en bra häst för ca 10.000 alltså ett hyffsat utbildat varmblod?

Hur tänker ni?...Hur har ni löst det?
det är lättare att få i hop 10.000, samtidigt jag vill inte dra på mig nåt jag inte kan hantera!

// tusen tack på förhand för råd
Suss

Sv: Lite om att köpa häst

Min första häst betalade jag med egna pengar, kontant. Den andra fick jag låna av pojkvännen till.

Jag skulle aldrig låna av en bank, det blir så mycket dyrare i sluänden. Bättre att spara då till vad du vill ha. Tänk att du skulle ha hästen redan idag: Då skulle du ha utgifter på 1000-3000 varje månad. Spara de pengarna istället, så har du en rejäl hacka om dett år!

Det tåls att sägas igen: inköpskostanden är den LILLA kostnaden. Var beredd på veterinärräkningar, försäkring osv.

Jo jag är medveten om den löpande kostnaden, det är när man ska ut med en stor klumpsumma som det är jobbigt

men du har rätt jag är också inne på att spara pengar och köpa kontant...annars blir det så himla dyrt i slutändan. Men man är ju ivrig vill ha häst nu och inte om två år

man kan få tag på en fin omskolad travare för runt 10000. efter att en travare blivit omskolad så kan de vara otroligt trevliga ridhästar så låt dig inte skrämas, kolla de annonserna med. var däremot noga med provridning, vetbesiktning och temperament.

jag köpte min travare direkt från banan för 14 årsedan för 7000kr,efter lite lättare omskolning har han passat mig som hand i handsken. idag e han en otroligt pigg och väldigt fräsch 23 åring. han har vart perfekt för skogsturer och funkat bra på ridbanan också.

Vi köper hästarna kontant.

Om du är nybörjare efter att ha haft långt uppehåll vill jag inte rekommendera dig omskolade travare. Det krävs mycket för att få f d travare att gå bra, det krävs kunskap om träning och förutsättning för det är inte som ett halvblod som är avlat för ridning. Travaren är avlad för att dra med skjutkraft. Ridning handlar om att sitta på med bärkraft. En rätt lång väg att vandra och en hel massa att underhålla.

Jag tror du kan hitta en lämplig häst för 30 000 kr om du är beredd att ta ett äldre halvblod eller kanske någon annan ridras som gjort sitt på tävlingsbanorna men fortfarande är fräsch. Det krävs lite letande och kanske lite kontakter men är inte omöjligt.

Personligen vill jag inte köpa häst för större summor än jag har råd att mista. Om något skulle hända hästen och vetrinärkostnaderna blir så stora att försäkringen inte täcker, och jag inte anser att jag vill lägga överskjutande del/inte har råd att betala och försäkringsbolaget därmed inte täcker livförsäkringen vill jag kunna ta bort hästen utan att hamna i skiten ekonomiskt. I värsta fall kan ovanstående scenario betyda att man omgående blir återbetalningsskyldig för ett lån som haft hästen som säkerhet. I bästa fall står man och betalar lån för en häst som är död, vilket kanske omöjliggör köp av en ny...

Senast ändrad:

med omskolad travare menas att den kan allt det en ridhäst i grunden bör kunna. gå i form, korta och länga steg/tempo, korrekt galopp osv.

lägg hellre lite mer penga o få en "riktig" häst från början som passar dig det e det ända jag kan råda dig till...

min erfarenhet säger att ca en travare på 500 blir en "riktig" ridhäst,för att va med i lotteriet bör du vara en mer erfaren ryttare för att lyckas få/kunna ta fram den.

jag vill inte påstå att det alltid e hästens fel men en travare e avlad på/för att trav snabbt o med vagnbakom inte för att bära upp en ryttare i rätt form o tyvärr håller dom inte för det i heller.

tex skulle du aldrig kunna placera dig i trav med en avlad hopp el dressyr häst men ev skulle du kunna trava banan med sulky felfitt i bra o rent tempo (hoppas du förstår vad jag menar)

Nu tände jag till här som bara den.

Sämre skitsnack får man nog intehöra någonstans!!!!:mad:

Tror inte att du vet så mkt om travare. Travarna är helt fantasiska individer som är så tränade som det bara går i olika miljöer och har åkt transport mer än de flesta andra hästar. Det finns de travare som är s k bredgångare och breddar väldigt bak, linjegångare som ligger i samma linje med framben som bakben, sen har du de som är lite mittemellan.

T ex hästar som är efter Super Bowl är mkt!!!!!! smarta och förståndiga, de behöver nästan aldrig visas mer än 1 ggn för att veta vad som gäller.

Travaren är kan vara kvadratiska och rektangulära, kraftigt byggda och smäckra. Mkt motor bak och orkar ta sig över hinder pga den muskelmassan de har arbetat upp i bakkärran.

Har ridit in travare själv, hingstar och ston. Har 5 hingstar och 9 ston. Min första hubertusjakt vann jag med min ena häst, det var hennes första också förresten.
Min dotter rider den ena varmblodsstoet själv, dottern är nu 10 år men började förra året att rida stoet själv. Hon är som en soffa att sitta på, går mkt lätt i form, och man kan inte se att hon är en travare.

Hade en mkt framgångsrik bekant som då på 90-talet red och utbildade halvblodshästar. De hade även en godkänd halvblodshingst station, och som alla andra inte hade travare på sin lista över "godkända" ridhästar. Bad henne att hon skulle rida min hingst för att höra vad hon hade att säga om honom.

Hon blev helt såld och kunde inte fatta hur fin han var och rida, obs fattar galopp antingen för skänkel eller munnen, utan att springa in i galoppen. Är riktiga fattningar.

Så bara coola ner snacket om att inte travarna inte är bra ridhästar.
Några mer hanterade hästar får man leta efter.
Kan sen säga att inom alla raser finns det idioter som individer.

Ta inte och spoilera ett köp av en travare.

Om ni inte visste så finns det monte´då rider man i löpen och sitter inte bakom, hur skulle det se ut om inte hästarna klarade av att bära upp en ryttare.

Bullskit säger jag bara!!!!!!!

Så bara coola ner snacket om att inte travarna inte är bra ridhästar.
Några mer hanterade hästar får man leta efter.

När jag letar ridhäst är jag ute efter en häst som är en bra individ att RIDA. Att de är hanterade förutsätter jag, och välhanterade är ju en fördel.

Men jag köper INTE ridhäst för att den är mycket hanterad.

Man kan aldrig komma ifrån att travhästen är en helt annan hästtyp än ridrasena. Visst finns det många travare som kan gå med ryttare, och göra det mer eller mindre bra, men de är och förblir avlade för att utöva skjutkraft. Och de är jättebra på det.

Jo, jag har också haft travare, så du kan också coola ner.

Senast ändrad:

Den bästa häst jag någonsin har suttit på och då har jag ändå suttit på hästar ur välrdeliten, var en travhäst. En hingst i travträning som startade reglebundet i löp. Jag har aldrig ridit en sådan mjuk och följsam häst som han. För att inte tala om hans galopp och hur lätt han hade för att samla sig. Denna häst var helt outbildad som ridhäst men kunda tas för högt utbildad dressyrhäst. Bara genom en lätt för hållning kunde han i princip galoppera på stället. Som travhäst var han väl inte så lyckad gick knappt en tusenlapp.
Hade jag insett vilket underbart undantag den här hingsten var hade jag försökt att köpa loss honom. Nu trodde jag i min enfald att det fanns fler av den typen.

Så att påstå att travhästar är bra ridhästar bara för han var det går inte. Detta var en individ på miljonen. Efter honom har ridit, fått och till ock med fått betalt för att ta emot ett antal travhästar. Ingen av dessa har varit i närheten av att vara så trevliga ridhästar. En gick medelsvår hoppning som D-ponny, men var väldigt svår riden. Absolut inget för en ovan ryttare. Ofta heta och svårhanterliga i ridning. Att de flesta sedan har varit underbara individer i annan hantering är ju inte det samma som att de är/blir bra ridhästar. Undantag finns men långt ifrån alla travare blir lätthaterliga ridhästar.

Bra att det hettar till lite, det gör att jag verkligen får fundera!

Har ridit Ponny New Forest hemsk i munnen, men tok rolig att hoppa med.
Har ridit halvblod endel lugna, andra tittiga

Har ridit kallblod både lugna och tittiga

Rider en travare nu som är hyffsad, har inte ridit honom så länge och han är gammal ska se vad jag kan gör med honom!?

Jag tror inte att det är så mycket rasen...jag tror det är individen...visst önskar jag att jag kunde hosta upp 100 000 och välja precis den häst och den utbildnings nivån jag behöver...men tyvärr kommer plånboken få styra!

Jag ska bara rida på hobby nivå och ska inte tävla, men om jag köper en travare så kommer jag vara noga med att den ska kunna grunderna.

Tack för alla råd

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 784
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve