Lite köpråd (info om avkommor e. Askur frá Hofstadaseli och Toti från Gategården)

M

Mosaic

Ska i helgen och titta på två hästar och vill ta reda på mer om avkommor e. Toti från Gategården och Askur frá Hofstadaseli.

Har hört en del negativt om båda hingstarna men vore intressant om någon här har erfenheter av avkommor till dessa.

Sv: Lite köpråd (info om avkommor e. Askur frá Hofstadaseli och Toti från Gategården)

Ja, uppfödaren till Askur finns här på forumet så hon kommer säkert säga något.

Askur-avkommorna har jag själv inte stött på någon, men däremot en del Toti-avkommor.
De toti-avkommor jag ridit har varit lite speciella i lynnet, haft MYCKET pass/grisepass i sig, men alltid varit väldigt vackra att titta på och roliga att rida.
Toti är, vad jag har hört, svårriden (i brist på bättre ord) och ger gärna avkommor med lite klurigt lynne - lite "Det tar ett tag innan du får hästen över på din sida, men när du väl har fått det har du en vän för livet"-känsla.

Trevliga ridhästar.

Sv: Lite köpråd (info om avkommor e. Askur frá Hofstadaseli och Toti från Gategården)

Har en avkomma efter Askur men han är bara ett år. Se på Islandshästavelstråden, Askur frá H. för bild.

Visade tölt och pass första veckorna.

Har ridit en Tótiavkomma. Snäll och trevlig, grisepassade mycket.

Det finns ett sto med i bilden också, som har en större del i avkommans utveckling.

Har träffat på en Askur dotter. Ett jättetrevligt sto, fin att titta på, hur go som helst att hantera, bra fyrgångare och en riktig "dressyrponny", vet inte hur representativ hon är men väldigt cool och lugn

Har själv en Askur avkomma och är mer än nöjd med henne. Super trevligt lynne så alla kan rida utan att bli tråkig för den vana ryttaren. Travade genom hela inridningen men va lätt att sätta i tölt.

Måste säga att jag tycker Askur slår igenom starkt med sina egenskaper trots lite sämre sto material. Bra hållning och trevliga gångarter med fina rörelser.

Stod jag och valde mellan en Askur eller Toti avkomma så väljer jag lätt Askur. Men det beror ju lite på vad man är ute efter.

Red ett sto i måndags som var efter Askur.
Hon var mjuk och lyhörd med stora rörelser, om det ska finnas någon nackdel så var det vell att hon har så stort steg i tölten att det är väldigt jobbigt för henne i en paddock.

Ja, uppfödaren till Askur finns här på forumet så hon kommer säkert säga något.

Askur-avkommorna har jag själv inte stött på någon, men däremot en del Toti-avkommor.
De toti-avkommor jag ridit har varit lite speciella i lynnet, haft MYCKET pass/grisepass i sig, men alltid varit väldigt vackra att titta på och roliga att rida.
Toti är, vad jag har hört, svårriden (i brist på bättre ord) och ger gärna avkommor med lite klurigt lynne - lite "Det tar ett tag innan du får hästen över på din sida, men när du väl har fått det har du en vän för livet"-känsla.

Trevliga ridhästar.
Har själv ett sto e.Toti och det stämmer bra på henne din beskrivning. Grisepassen försvinner dock mer och mer. Köpte henne före nyår och hon har stått med skada och sedan med föl. Så det blev en del blod, svett och tårar innan hon nu verkligen är en vänn för livet. Hon hade ju gått i princip 2 år och bossat andra hästar i hagen och var inte riktigt intresserad av att direkt lämna över ledarskapet :d .

Hon har dock ett hjärta av guld och barnkär som bara den. Hon gick före skadan lite på ridskola och turer och tog bla hand om en liten tjej som var lite rädd. Hon är definitivt inte som andra hästar och det är det som är hennes charm. Hon älskar kel och är väldigt social och jag kommer aldrig att sälja henne. Har Bastmans som har Stenbjars Islandshästar att tacka för att jag fick köpa deras tyrann :bow:

Hon är som man hört många avkommor e.Toti lite speciell men med rätt person så kanontrevliga hästar.

Man bör nog tänka sig en extra gång om man vill betäcka ett sådant sto. Personligen skulle jag bara använda en hingst som varit i aveln ett tag och är känd för att lämna samarbetsvilliga avkommor med trevligt lynne. Har själv lyxen att se en avkomma till mitt sto som har Faldur till pappa växa upp. Han är 1 år nu och det ser lovande ut men har sagt mig själv att blir han inte bra så kommer jag nog aldrig betäcka mitt sto. Finns tillräckligt med ston som inte har i aveln att göra.

Skulle jag dock ändå göra det så blir det endast en avkomma som jag kommer att behålla själv som ridhäst när stoet börjar bli till åren.

Vad är det för mamma till Askuravkomman?

Många Askurbarn är snälla okomplicerade fyrgångshästar som kan vara inridna av hobbyryttare. Är de inte töltsatta på rätt sätt kan man behöva göra om det på rätt sätt bakifrån, men de brukar så gott som aldrig ha problem med att de blandar ihop gångarter eller går grisepass. De har oftast fin hållning naturligt och är i form på eftergiften liksom.

Söker man en femgångshäst med mycket laterala anlag så är det liten chans att man hittar det hos Askur-avkommorna. Men söker man en "dressyrponny med tölt" är de heta tips.

Säger som Balderum, kolla tråden om askuravkommor.

Jag har en treåring som är stor och ganska grov, men mamman är ju också hyffsat :angel: grov.

Väldigt snäll, godtrogen, lyhörd.

Visade visst tölt första veckan/veckorna men sen jag köpte honom har det i princip bara varit trav med mycket "svung" (som om han hade små studsmattor under hovarna) :love: och stor galopp.

Gillade Askur när jag träffade/red honom och gillar min avkomma ännu mer :D :love:
Återstår att se vad det blir av honom.

Vad är det för mamma till Askuravkomman?

Många Askurbarn är snälla okomplicerade fyrgångshästar som kan vara inridna av hobbyryttare. Är de inte töltsatta på rätt sätt kan man behöva göra om det på rätt sätt bakifrån, men de brukar så gott som aldrig ha problem med att de blandar ihop gångarter eller går grisepass. De har oftast fin hållning naturligt och är i form på eftergiften liksom.

Söker man en femgångshäst med mycket laterala anlag så är det liten chans att man hittar det hos Askur-avkommorna. Men söker man en "dressyrponny med tölt" är de heta tips.

Menade du mitt inlägg.
Så var jag och red hos Eva (Bleika:love: ) Vet inte om jag stavade rätt. Och sen kan det ju oxå bero på att det satt en rejält ringrostig ryttare på ryggen:crazy:
Har ju bara lunkat runt i skogen på gamla Bläsman dom senaste åren:smirk:

Vad är det för mamma till Askuravkomman?/QUOTE]
Kommer tyvärr inte ihåg vad mamman heter (man har ju verkligen ett strålande minne :smirk: ) men har för mig att hon var efter Gladur som stod uppstallad i danmark.

:o :o Hade ett hjärnsläpp:smirk: Inget ovanligt för min del:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Förlåt för allt mitt dravel:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Har träffat två Toti-avkommor och till skillnad från de andra so skrivit här så är dessa på klockrena fyrgångare utan tillstymmelse till passtakt i tölten.
Däremot är de lata och tröga att få fram.
men när de väl vaknar så är de rätt fina hästar.

Askurs avkommor har jag bara hört väl om, men inte träffat någon närmare så jag kan inte uttala mig om dom.

/Malin

Var och tittade på Askuravkomman och det var verkligen en trevlig bekantskap. En lättriden 4 gångare med ett tryggt lynne. Dock blev det inte jag som ska köpa utan en väninna. Hon och hennes 2 barn blev störtförälskade och hästen verkar vara en riktigt bra familjehäst (6åringen kunde rida runt i paddocken själv och hästen gjorde som hon ville) . Sådana växer inte på träd så det var med ett lätt hjärta jag överlät köpet till dom.

Ska bli intressant om det blir någon häst imorgon men jag har ingen panik utan letar efter "min" häst (har en halvfoderhäst nu men kände att efter 1,5år utan så var det dags för en egen häst igen)

Sådana växer inte på träd )

Jo faktiskt, de växer ofta i det här stamtavleträdet :love: :

http://silverkedjan.se/bilder/vidaraskuryeah.MOV

vidaraskurvolt.jpg

vidaraskurvägframcooll.jpg

vidaraskurskog.jpg

vidaraskurskogframifrl.jpg

Vidar 5 år ridar Askur på skogstur alldeles själv :) (observera betslingen)

Det finns inget som säger att en häst som kan tävlas på landslagsnivå inte OCKSÅ ska kunna vara trygg barnhäst :idea:

Men det är ett "problem" ur marknadsföringssynpunkt för hingsten, för eftersom avkommorna ofta är så snälla hamnar de hos familjer som myser med dem, och deras tävlingskapacitet utnyttjas inte :crazy:

Men det är ett "problem" ur marknadsföringssynpunkt för hingsten, för eftersom avkommorna ofta är så snälla hamnar de hos familjer som myser med dem, och deras tävlingskapacitet utnyttjas inte :crazy:

Om några år så borde marijaa och jag komma ut o visa upp våra :)

*räknar år*

Den som vänninan ska köpa är det tänkt att mamman och den 12åriga dottern ska tävla med framöver. Hästen hade kanske inte SM kapacitet men helt ok gångarter och kommer att klara sig bra på tävlingarna häromkring. Ska bli roligt att se hur det går framöver för dom.

Synd att inte tävlingsresultat står med i WF för är säkert fler askuravkommor som tävlar än man tror. Lite bökigt att googla på varje namn och hoppas det dyker upp något :smirk:

Fast det är inte fy skam det heller;)
"Avskedsbilderna" från Skåne var verkligen rörande *snyft*.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst (Vet ej vart denna tråd ska ligga) Hej! Jag skulle vilja veta mer om blodslinjer hos islandshästarna. Ägaren till mina två foderhästar...
Svar
1
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 066
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka