Lite jobbig häst

D

diskho

Min ponny är en riktig snällis, och jag tycker jättemycket om honom. MEN ibland får han för sig att han är lite högre i rang än mig, t.ex bara går rakt på mig i hagen och så.

Hur hanterar man sånt? Försökt med NH och såna saker men han fattar ju inte, och det funkar verkligen inte (haft honom i 2,5 år). Jag låter honom inte göra olika saker varje gång, jag försöker vara bestämd osv, men det verkar nästan som om han skulle behöva bli ännu mer tillsagd för att lyda. Samtidigt känns det ju sååååå fel att t.ex behöva slå honom eftersom jag anser att inte våld löser något.

Han är mycket försiktigare när vi t.ex är ute och går, då följer han mig och har slutat med att tränga sig på en och så. Han biter eller sparkar inte. Det verkar som det mest är hagen han gör så, och visst, hagen är ju hans hem, men jag tycker ändå att jag ska vara högre än honom i rang även där.

När han gör så brukar jag antigen stanna honom och backa, eller flytta honom bort ifrån mig. Gör jag rätt/fel? Ska jag behöva ta i ännu mer (använda röst osv)?

Sv: Lite jobbig häst

Du gör rätt. Men öva detta ofta i paddock eller ridhus. NH utgår från hästen och det är när hästen "fattar" man vet att man gör rätt. För en del hästar gäller att man måste vara övertydlig i sitt kroppsspråk i början. Gör dig alltså stor varje gång hästen kommer för nära. Undvik också att titta på honom. Och som du själv säger, gör inte olika saker varje gång. Till sist - du gör rätt! Avvakta med att backa tills "flyttningen" funkar. Bättre att jobba in en sak i taget. Och du - är det din ponny på bilden? FIN!!!!!

Går han på dig ska han BORT bums! Vifta och tjoa, gör dig "stor" och jaga bort honom.

Flytta honom då och då utan att han gör något för att markera din ställning. Be honom backa ett steg när du ryktar, be honom böja undan sitt huvud för att du ska förbi. Var lite dominant hela tiden, på ett lugnt sätt.

Alla hästar förstår en korrekt och tydlig hantering - däremot är det svårt för oss människor att ge rätt intryck. Alltså, hästen fattar "NH" det är du som inte ger rätt signaler i rätt tid. Om du är intresserad av att lära dig behövs det instruktör, annars så räcker det med vanligt sunt förnuft.

Går han på dig ska han BORT bums! Vifta och tjoa, gör dig "stor" och jaga bort honom.

Flytta honom då och då utan att han gör något för att markera din ställning. Be honom backa ett steg när du ryktar, be honom böja undan sitt huvud för att du ska förbi. Var lite dominant hela tiden, på ett lugnt sätt.

Alla hästar förstår en korrekt och tydlig hantering - däremot är det svårt för oss människor att ge rätt intryck. Alltså, hästen fattar "NH" det är du som inte ger rätt signaler i rätt tid. Om du är intresserad av att lära dig behövs det instruktör, annars så räcker det med vanligt sunt förnuft.

Jag förstår inte riktigt "vifta och tjoa" biten.
Hästar upplever hastiga rörelser och plötsliga ljud som "alarm" och naturligtvis sätter flyktinstinkten in då. Men det är ju inte det vi vill.
Jag tror hellre på att vara lugn och trygg och bestämt flytta hästen bort ifrån dig, för att undvika att trigga flyktinstinkten.

Jag förstår inte riktigt "vifta och tjoa" biten.
Hästar upplever hastiga rörelser och plötsliga ljud som "alarm" och naturligtvis sätter flyktinstinkten in då. Men det är ju inte det vi vill.
Jag tror hellre på att vara lugn och trygg och bestämt flytta hästen bort ifrån dig, för att undvika att trigga flyktinstinkten.

Här hålller jag med dej med det tillägget att man inte bara flyttar för sakens skull utan om hästen blir bufflig tex.

Jag kan undra varför det tillägget behövdes.

Jo för att ibland i trådar om nh och hantering ges en massa råd om att flytta och flytta och flytta för att liksom "förebygga".....

Nu menade jag inte att du skulle avsett det, men jag har läst det på andra ställlen och ville förtydliga ang det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar