Lite hjälp?

Michellan95

Trådstartare
Våran Jetson som nu är lite drygt året (kastrerad) var hos sin uppfödare i 2 veckor i oktober och busade massor med deras katter utan problem (de kom jätte bra överens). Vi bestämde då oss för att skaffa en till eftersom han hade det så roligt med deras kattunge och resten av gänget + att han slipper få massa dö-tid när jag eller husse är på jobbet/sover (min sambo jobbar natt varannan vecka).

Nu har vi fått hem våran lilla prinsessa idag :bump: men Jetson fräser och morrar åt henne =/
Hur ska man göra nu då? De måste ju lära känna varandra men ska man säga till Jetson när han fräser och morrar åt henne? Hon varken fräser eller morrar tillbaka eller för den delen flyttar på sig! Vi har aldrig varit i den här situationen förut som ni förstår och jag behöver lite tips och idéer om hur vi ska få detta att fungera och hur man sammanför två katter på det här viset! Hoppas jag inte är allt för otydlig om vad jag försöker säga för jag känner mig lite förvirrad :crazy:

// Lina

Sv: Lite hjälp?

Gör ingenting, det ser och låter värre än vad det är..
Se till att ha ett högt klösträd de kan ta sig upp på om de vill komma undan.
Jag hade tagit det lugnare i början och inte bara släppa i hop dem huxflux, men nu har de ju redan träffat varrandra så låt det bara vara så ger det sig. Kanske ha dem särade när ni inte är hemma.
Sätt då inte den nya i ett rum som är "högvaluta" för den befintliga katten.
Lycka till med Pälsklingarna!

Åh tack för tipsen :)
Nykomlingen har legat och sovit i transportburen sedan hon kom mer eller mindre och spinner. Så inget har hänt än iaf. Det är Jetson som håller på att väsnas.

Vi har två klösträn, ett lite högre och ett lite mindre + diverse andra höga saker som katterna få vara på så det här kanske löser sig tills slut även om det verkar lite hopplöst just nu =)

Kanske är väldigt bra att sambon och jag jobbar i skift just nu så att det alltid är ngn hemma :idea:

Det kan ta tid, men jag kan lugna er att det oftast går bra!
Fya inte Jetson bara, det kan förvärra. Han kanske blir lite svartsjuk? Ägna honom mycket tid och försök inte tvinga fram nått, låt katterna klara det!
Låt transportburen stå på en bänk, byrå eller liknande, den nya ser det som "sin plats" och är trygg där, högre än marknivå blir det Ännu tryggare!
Och kom ihåg, glöm inte Jetson ;) Det ska nog gå bra för er! :)

Vi har speciellt band mellan Jetson och oss eftersom vi har haft honom sedan han var 8 veckor och är våran lilla bebis. Han går faktiskt först även om hon verkligen är bedårande :love:
Just nu går hon faktiskt runt och nosar och han tätt efter och morrar och fräser men hon är helt cool...det kanske blir bra :)

Liknande trådar

Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 283
Senast: Mahonia
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
26 177
Senast: Görel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka