Lite hjälp tack....

Qvistis

Trådstartare
Jag har en god vän som har en 8årig "avdankad" travare. Kom från travet för ca 3månader sen. Den har ridits in med hjälp av mig och så var jätte duktig gick fort tog galoppen bra osv. Krånglade lite med bettet, så vi red lite på hack.

Nu när vi håller på att sätta igång den så, så fort man tar i bettet så drar den ner huvudet som innan, då vi bytade till hack.

Har ridit lite på grimma och hon lyssnar bra och så men behöver lära sig bettet lite bättre. Hon är en jävligt speciellhäst och kan bli stressad och så i vissa situvacioner (stavning?).

I går red jag henne i kombination grimma + bett på två tyglar funkade jätte bra i början och så (vi red ut) lyssnade bra och stannade när man sa till henne osv. Sen gick det sämre ochj sämre. När vi kom tillbax till stallet märkte vi att hon hade lagt tungan över bettet och kom på att detta har varit hennes problem hela tiden då hon reagerat likadant.

Så nu behöver jag hjälp kommer ett tungfelsbett funka på henne elr vad ska vi göra?
Hon lägger tungan över bettet även med nosgrimma.
De bettet hon har nu är ett vältillpassat 2 - delat tränsbet.

Sv: Lite hjälp tack....

Kan ni inte rida på hackamoret hela tiden då?
Att hon lägger tungan över bettet beror på obehag. Tungfelsbett tar inte bort orsaken till att hon lägger tungan över bettet utan döljer bara symptomen vilket är ganska elakt. Prova ett annat bett, uppenbarligen trivs hon inte med 2-delat, kanske tredelat kan funka bättre? Eller ett odelat med tungfrihet. Det är svårt att veta om man inte sett hennes mun. Jag antar att hon är kollad i munnen så att hon inte har sår/vassa kanter? Är hon inte kollad så börja med det. Lycka till!

Senast ändrad:

Pröva med ett 3 delat i stället. Har själv flera travare som jag rider. Brukar funka bäst på 3delat eller rakt. Kolla vad hästen har gått med innan på travet. Travarna har ofta sår i munnen när dom kommer från banan, kolla så att den inte har ont i munnen o inga vassa kanter. Pröva även att rida utan nosgrimma eller med en pullar i början, brukar funka bäst. om inget hjälper sätt på ett tungband.

På travet vet jag inte vad hon har gått med.

Munnen är det inget problem med.
Vi har testat rakt gummibett, tvådelat gummibet men hon hatar gummi bett och allt vad happy mount är, bara så ni vet.
JA vi får väl testa med tredelat.

Någon annan ?

Vi har provat utan nosgrimma men samma reaktion. Pullar nosgrimma har vi inte testat men ska vi göra.

Gummibett bränner på lanerna. Stoppar aldrig mera in ett sånt i mina hästars munnar. Pröva ett 3delat i sötmalm med mitt del i koppar. Eller ett 3delat med tre små ringar på mitt delen oxså i söt malm, brukar vara kanon för hästar som lägger tungan över bettet. Kan vara så att den behöver "varva" ner lite efter travet. Brukar låta mina stå i hage minst en månad med bara gos o mys, sen en långsam inridning ut o skritta i skogen lära sej lyfta på fötterna svänga stanna etc.

Nosgrimman och tungbandet döljer inte det faktum att hästen försöker tala om att hon inte trivs med bettet/ryttarens hand. Avgjort bästa bettet jag ridit på är ett Kimblewick, rakt med tungfrihet och tyglarna fästa så att det blir så lite stångverkan som möjligt. Funkar inte tredelat så kan du prova det.

Om det nu blir så att det blir Kimblewick ska man sätta tyglarna i den stora ringen elr i den översta ringen för att få så lite stångvärkan som möjligt?

Tack för alla bra svar!!! Någon mer?

Jag brukar sätta i den övre ringen. Om man sätter i den stora finns risk att tyglarna kärvar lite när de glider och på så sätt inverkar bettet lite mer.
Glöm inte att kedjan måste spännas korrekt, annars riskerar man att bågen på tungfriheten gör illa henne i gommen.

Den sto typ en månad innan vi började rida den, då övade vi NH.

Det kan nog vara gott att låta hästen stå en stund nu också och smälta alla nya erfarenheter även om den är åtta år. Jag märkte det själv på min att han behövde en paus då och då för att komma i fas och var då lugnare och mer bekväm när man började igen. Men det kanske är individuellt.

den har precis haft en paus på ca 1- 1½ månad så de är inte det.

Mitt sto hatar 2delat bett, hon lägger också tungan över det. Men 3delat och rakt är acceperat hos henne. Prova dig fram och se vad just den hästen gillar! :)

Någon här nämnde ett skarpare bett, men det tkr jag absolut inte man ska ha som förstahandsbett.. Om det inte behövs skarpt bett för tillfället eller så.

Ska jag ha nosgrimma på henne elr inte???
Om jag ska vilken så fall? Engelsk, Achene, Pullar???

Min shirekille lade jämt och ständigt tungan över bettet ett tag. Han gillade inte bett alls, ville inte ta bettet när man skulle tränsa honom heller.

Jag har testat med ett antal olika bett och nu har jag hittat några som han accepterar. Men han vill fortfarande helst inte ha bett. Dock har han slutat lägga tungan över.

Jag red på låååååång tygel länge och med olika bett så gott som varje dag. Kollade givetvis munnen också och fick hjälp att kolla mina bett. Det går framåt och nu accepterar han betten mycket bättre i alla fall.

Så ge inte upp, testa många olika bett och variera mycket är mina tips.

Jag rider helt utan nosgrimma, dels för att jag inte vill stänga till munnen på honom och dels för att jag inte lyckats hitta någon nosgrimma som sitter bra på den där tjocka nosryggen!

Nej, jag tycker inte att du ska ha nosgrimma på henne. Med rätt bett och en bra hand brukar den inte behövas.

Det blev ett tredelat bett och en pullarnosgrimma men bettet var lite för litet så det måste vi fixa nytt. Annars gick hon bra på bettet och tog inte ner huvudet när jag kortade tyglarna, som hon brukar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka