lite hjälp tack?

S

Smurrfan

Hej, jag har ett sto med föl som är lite drygt 4,5 månader (fölet asså) och jag undrar om det går bra att rida mitt sto lite nu utan att fölisen är med.jag har ridit henne lite då fölet har vart med men då är man ju lite begränsad liksom. så jag undrar om det går att ta mitt sto på typ 1 timmas turer utan att det blir någon fara (eller vad man ska säga) för fölisen

// Smurrfan

Sv: lite hjälp tack?

Ja du inte bara kan det, du bör göra det så fölet vänjer sig vid att bli själv en stund med.

Se till så att fölet står säkert under tiden.Vissa föl blir som tokiga och försöker hoppa över boxväggar osv.Så kolla noga att inget kan hända den.Annars är det bara bra att du börjar vänja fölet vid att vara ensam ibland,det underlättar vid avvänjningen sen.

var på en lite ridskola för ett par årsenad där ston med 4mån föl gick med på lekionerna. inga problem. fölen följde med till hagöppningen och stanade där, när stot kom tillbaka kom fölen springande igen till öppningen, tog en slurk sen var det bra. kan tyvärr inte säga hur ägaren gjorde i början då jag int var där. men personligen tycker att du utan problem kan rida stot själv. har aldrig fattat varför stot ska stå i 6 mån pga föl...

Klart du kan :)

Men som sagt, fölet måste stå säkert under tiden och någon bör ha koll på den.
Lite dumt och onödigt om den skadar sig.

tack allihopa för era svar :D mycket stor hjälp:D

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur