Lite hjälp här!

F

Fjóla_ekorneberg

Hejsan! behöver lite hjälp!

Får man transportera dräktig märr upp till ... före fölning?

Får de föla på lösdrift?:grin:

tacksam för svar:laugh:
 
Sv: Lite hjälp här!

Efter vad jag förstått är minimum 4 v, men helst 6 v före fölning. Tre veckor hit och dit kan fölet komma och stoet bör vara på plats en månad innan fölning för att bilda rätt antikroppar i mjölken.

Det finns dem som låter sina ston föla fritt i naturen utan bevakning, men det kan jag inte rekommendera. Även om ett sto fölat utan komplikationer en massa gånger, så kan man aldrig veta om just detta föl ligger fel, har navelsträngen virad runt hals, hela efterbörden kommer ut osv. Bekanta hittade sitt sto dött i hagen ett par veckor efter fölning. Inflammation i livmodern. Obevakad fölning och troligtvis hade del av moderkakan blivit kvar... Mycket oansvarigt med andra ord. Det var stoets 7e fölning och det gick alltid så bra så :crazy:

Bygg en fölbox inne i lösdriften så hon kan föla under kontrollerade former. Sedan är lösdriften toppen, då det är bra för föl och mamma att röra på sig. Hoppas du har någon erfaren att luta dig mot och läs gärna boken Bli med föl. Lycka till!
 
Sv: Lite hjälp här!

Okej. Det är inte min häst men hon som äger hästen har inte kommit och hämtat den... men bra då vet jag lite mer ska åka och låna den där boken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 110
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 058
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp