lite funderingar kring muskel(?)knuta! *bild*

C

cerrox

märkte för ca 2 veckor sedan att hästen min hade fått någon slags muskel(?)knuta på utsidan av ena bakbenet. den vart mjuk & då vart den ca 1*1 cm stor, buktade kanske ut ca 3 mm. noterade det. men hästen visade varken värme, ömhet eller liknande. så jag tänkte att han måste ju ha fått en spark(?) eller nått sådant. har masserat med linement varje dag. annars har jag ridit som vanligt, inga förändningar, har dock vilat snart en vecka pga min sjuka.

idag märke jag en förändring på denna knuta. idag vid insläpp kändes den större & varm. dock ingen ömhet eller tecken på att det skulle göra ont eller nått liknande. men man noterar ju att det har förändrats. fortfarande mjuk, men den såg större ut ca 2*2 cm & buktade kanske ut 5 mm.

liten ritad bild, ska föreställa vänster bakben sedd från utsidan den röda x plutten = knutan.
1569843.jpg

vad kan denna knuta vara för något? vill höra era funderingar kring detta.

Sv: lite funderingar kring muskel(?)knuta! *bild*

17 tittar, men ingen som har några funderingar? :confused:

Säker att det inte är en galla?

Det låter ju som en sorts galla, modell mindre.
Kanske fått sig en spark eller något som du sa, en miniskada i nån muskel eller något.

Säker att det inte är en galla?
jo, det kanske det är. hmm, men vad är det för skillnad på svullnad & galla? *lite seeeg i huvudet idag*

Det låter ju som en sorts galla, modell mindre.
Kanske fått sig en spark eller något som du sa, en miniskada i nån muskel eller något.
men vaddå kan dom få gallor så bara på en punkt? bara sådär mitt på benet? undrar om man ska göra någonting åt det eller om jag inte behöver oroa mej så mycket?

Gallor får man av att det blir för mycket ledvätska i en led. Man kan få gallor bara på ett ställe men brukar oftast sätta sig nere vid kotan. Därimot har du ju senfästen och leggament där du har ritat ut. Kan ju vara ett slag eller påverkan vid senfästet. Är det en hård knöl eller är den mjuk och "svampig". Gallor är ju väldigt svampiga att känna på. Tänk dig som om det legat en liten vatten ballong under huden. Något som är JÄTTE bra om hästen har svullnader eller gallor är back on track paddar. Hört talas om det? Fast man måste ju nästan veta vad som är fel först. Gallor är ialle fall inte farligt om dom inte blir större vid annsträgning, snarare så att dom ska bli mindre efter ett rid pass. Om dom blir större under belastning indikerar oftast det på att något är fel, kanske bara en överannsträgning eller dyl.
Hoppas det löser sig för in häst och att det inte är allvarligt, du kan ju RINGA och rådfråga veterinär.

Är det en hård knöl eller är den mjuk och "svampig".
den är 'svampig'.

Gallor är ju väldigt svampiga att känna på. Tänk dig som om det legat en liten vatten ballong under huden.
precis så känns det!!

Något som är JÄTTE bra om hästen har svullnader eller gallor är back on track paddar. Hört talas om det?
japp, jag äger sådana. men har inte börjat 'mixtra' med det ännu. för som sagt vill gärna veta vad det är för en knuta.

japp, ska ringa veterinären imon på telefontiden hade jag tänkte.

började fundera lite kring om det kan vara lös benbit? hur kan det visa sej?

för nu när jag tänker efter så vart han lite svullen i det benet ett tag i höstas. hade även en lättare 'hälta' eller någon form av rörelsestörning i det benet då. men som snabbt gick över, sedan dess har jag inte sett någo obehag mer. men nu när jag tänker efter så kanske det kan finnas något samband med denna knuta & det andra?

här finns en bild på hasen om det kan hjälpa nåt...
inte för att jag förstår så mycket av bilden. ;) men tack ändå.

är nummer 12 på den bilden en muskel? kan det vara den som är 'svullen' & ger knutan?

eller 8 kanske ligger närmare min utritning? :D

eller vilket av benen visar utsidan?

kan du inte kolla på bilden och skriva ut exakt vart nånstans svullnaden sitter?

jag får det till att svullnaden sitter vid den lilla bursan (nämnd som nr 12 på hasbilden som megin länkade till) och då kanske det är just den bursan som är svullen..

prova back on trackpaddarna nu och se om det blir bättre.. då vet du juh om det är en galla eller inte..

om du menar 12 på den vänstra bilden är det en bursa, men den bilden visar insidan (mediala sidan) så det är den högra du ska titta på (laterala sidan). det som verkar finnas i området är senorna från muskel 8 och 9 på bilden samt ligament (11).

kan du inte kolla på bilden och skriva ut exakt vart nånstans svullnaden sitter?
om man hade haft en skrivare som hade fungerat så hade jag ju kunnat. men den är sönder. :( bra tips annars!

jag får det till att svullnaden sitter vid den lilla bursan (nämnd som nr 12 på hasbilden som megin länkade till) och då kanske det är just den bursan som är svullen..
bursan? vad är det? får också iallafall det till att det är nummer 12. det KAN ju vara den som har svullnat upp av en spark eller nått.

prova back on trackpaddarna nu och se om det blir bättre.. då vet du juh om det är en galla eller inte..
jo, det är sant. det kan ju inte skada iallafall att prova med dom. ;)

om du menar 12 på den vänstra bilden är det en bursa, men den bilden visar insidan (mediala sidan) så det är den högra du ska titta på (laterala sidan). det som verkar finnas i området är senorna från muskel 8 och 9 på bilden samt ligament (11).
aha ok, då vart jag inne på fel ben ändå, om det visar insidan. är nämligen inte så hemma på engelska. tack för rättningen. men då är det senor & ligament som finns där.

men lösa benbitar vad tror ni om det? kan det visa sej såhär? pratade med en annan som sa att jag skulle kolla upp det. får inte tag på veterinären förrens på telefontiden imon. så jag vill gärna höra era funderingar sålänge. man bli ju lite nojjig nu.

Under hasen hittar du inga muskler så nån muskelknuta ä det inte. Isåfall är det en vätskefyllnad eller en svullnad i tex ett senfäste.
Det kan vara en överbelastning där (senfästen är den del av en muskel som är mest utsatt för skador).

Jag skulle börja massera denna svullnad (bara om hästen inte visar någon smärta, eller om det blir värre). Försök föra vätskan uppåt, massera upp. Och smörj på liniment, speciellt om hästen står i box på nätterna.

Jag har erfarenhet av en häst som hade en hasgalla som visade sig vara en lös benbit så omöjligt är det inte.

Under hasen hittar du inga muskler så nån muskelknuta ä det inte. Isåfall är det en vätskefyllnad eller en svullnad i tex ett senfäste.
Det kan vara en överbelastning där (senfästen är den del av en muskel som är mest utsatt för skador).
nä, har själv kommit fram till nu att en muskelknuta kan det nog inte vara. :smirk: men det kan ju vara nån sena som har fått lite 'stryk' & reagerar därför såhär genom en 'svullnad'. men vad menar du med överbelastning? spark? för hårt arbete?

Jag skulle börja massera denna svullnad (bara om hästen inte visar någon smärta, eller om det blir värre). Försök föra vätskan uppåt, massera upp. Och smörj på liniment, speciellt om hästen står i box på nätterna.
masserar redan denna 'svullnad' varje dag med linement. ingen smärta eller obehag eller liknande har han visat. men massera uppåt ska jag göra. hade du lindat?

Jag har erfarenhet av en häst som hade en hasgalla som visade sig vara en lös benbit så omöjligt är det inte.
kan du inte berätta mer om det? vill gärna veta hur symtomerna osv kan visa sej vid lösa benbitar.

Liknande trådar

Hundhälsa Lokis har fått en konstig knuta på bara ett par dagar, skulle säga nästan 5 cm i diameter på övre delen av skulderbladet/armbågen. Hon...
Svar
12
· Visningar
4 151
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar