lite funderingar kring muskel(?)knuta! *bild*

Sv: lite funderingar kring muskel(?)knuta! *bild*

Du ska veta att gallor och andra små svullnader inte är ovanligt. Jag tycker inte att du ska fundera hjäl dig på detta (om det inte blir ännu värre).

Den hästen som hade en lös benbit hade en galla vi hasleden (runtom den lösa benbiten). Jag har för mig att den var lite difus, det var ingen värme eller svullnad utan kändes just som en galla. Anledningen till att det kollades upp var för att hästen kändes motvillig i ridningen, nått stämde inte.

Jag hade nog väntat med att måla fan på väggen om jag varit du. Många gånger hittar man lite konstiga saker på sina hästar som inte riktigt kan förklaras på en gång. Bara man är något uppmärkasam så att åkomman inte blir värre så kör på tycker jag. Är det en inflammation av tex överbelastning så kommer det bli värre och då ska du kolla upp det.

Du ska veta att gallor och andra små svullnader inte är ovanligt. Jag tycker inte att du ska fundera hjäl dig på detta (om det inte blir ännu värre).
hmm, många säger det. men jag kan inte låta bli. :crazy: jag kan fundera ihjäl mej på minsta lilla & bli super nojjig, kan inte hjälpa det. :(

Den hästen som hade en lös benbit hade en galla vi hasleden (runtom den lösa benbiten). Jag har för mig att den var lite difus, det var ingen värme eller svullnad utan kändes just som en galla. Anledningen till att det kollades upp var för att hästen kändes motvillig i ridningen, nått stämde inte.
hmm ok. just nu har jag inte märkt något konstigt vid ridning eller rörelse iallafall. får hoppas att jag inte kommer att göra det heller.

Jag hade nog väntat med att måla fan på väggen om jag varit du. Många gånger hittar man lite konstiga saker på sina hästar som inte riktigt kan förklaras på en gång. Bara man är något uppmärkasam så att åkomman inte blir värre så kör på tycker jag. Är det en inflammation av tex överbelastning så kommer det bli värre och då ska du kolla upp det.
nä målat fan på väggen har jag väl inte gjort ännu!? :smirk: jag är VÄLDIGT uppmärksam på detta, noterar minsta lilla. får väl se om det sker någon förändring, ska i vilket fall som helst ringa & rådfråga veterinären imon.

Jag hade en gammal häst som fick galla på precis detta stället. Den betedde sej ungefär som du beskriver.

Jag frågade typ 10 olika veterinärer och flera "alternativare" innan en veterinär äntligen kunde säga att det var ofarligt - men det är en sorts galla, tror det har med sträcksenorna att göra men ska inte svära. Att jämföra med kotsenskidegallor, inte helt ovanligt, inte farligt men givetvis ett tecken på någon sorts "belastning" som inte är helt ok. Min häst fick en sådan på det "svaga" bakbenet.

Jag hade en gammal häst som fick galla på precis detta stället. Den betedde sej ungefär som du beskriver.
men min är inte gammal, bara 4,5 år.

Jag frågade typ 10 olika veterinärer och flera "alternativare" innan en veterinär äntligen kunde säga att det var ofarligt - men det är en sorts galla, tror det har med sträcksenorna att göra men ska inte svära. Att jämföra med kotsenskidegallor, inte helt ovanligt, inte farligt men givetvis ett tecken på någon sorts "belastning" som inte är helt ok. Min häst fick en sådan på det "svaga" bakbenet.
& den 'belastningen' måste jag ta reda på vad det är. ska se om man får tag på vet, man vill ju ta det säkra före det osäkra.

har exakt lika dan på min häst...han har haft en sån där utbuktning i ca 7 veckor nu...fast min är inte ens varm utan det är bara en bula liksom, mjuk och allt...inte vattnig.
sitter på h.bak fast mer rakt på skenbenet istället för på sidan...men annars i samma höjd som din

har exakt lika dan på min häst...han har haft en sån där utbuktning i ca 7 veckor nu...fast min är inte ens varm utan det är bara en bula liksom, mjuk och allt...inte vattnig.
sitter på h.bak fast mer rakt på skenbenet istället för på sidan...men annars i samma höjd som din
hmm, ok. men din häst känner inte heller av den? typ halt, öm eller så? vad tror ni att det är?

Tja att jämföra med andra gallor typ kotsenskidegallor (som ju nästan alla hästar har). Gallor = cirkulations eller lymf-problem, kan bero på typ vad som helst.

Tja att jämföra med andra gallor typ kotsenskidegallor (som ju nästan alla hästar har). Gallor = cirkulations eller lymf-problem, kan bero på typ vad som helst.
hmm ok. men man vill ju ändå försöka att ta reda på vad gallorna beror på.

Liknande trådar

Hundhälsa Lokis har fått en konstig knuta på bara ett par dagar, skulle säga nästan 5 cm i diameter på övre delen av skulderbladet/armbågen. Hon...
Svar
12
· Visningar
4 151
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30