Lite frågor

movi

Trådstartare
Jag letar och läser,men..
Jag har ridit ca 5 distansritter mellan 1996 och -98,på min häst jag då hade,både CR och "vanliga",mest nybygges-ritten,men har ridit en karoliner-ritt!
Nu känner jag att jag vill rida med den häst jag har nu,men då måste jag vad jag förstår börja med CR-ritter?
Vaccinerad häst
Grönt kort
Licens Häst o ryttare

Sv: Lite frågor

Nej, du kan börja där du slutade.
Har man tävlat 50 km på den tiden innan kvalificeringskraven fanns så är man behörig att starta utan CR.
Så har du t ex ridit 2 st 50 km tävlingar så kan du direkt anmäla dig till 80 km, men det kanske inte är aktuellt?

Ja,den jag red -96,var en vanlig klass 50 km,karoliner-ritten,sen -97,så red jag Nybygges-ritten 50km el om det var 60 km,det var en DM-klass har jag för mig!
-98 så red jag lite mindre,några PP-ritter och nån annan ritt,för min dotter ville prova!
Men jag måste ju kunna ta kontakt med distriktet för att kolla?

Men:crazy: hur ska jag kunna visa att jag är behörig att få rida 80?
Jag har vinden full i diplom från nybygges-ritten och ett diplom från karoliner-ritten(ca 1m på höjden och 50 cm på bredden)får väl lägga dom under armen:rofl::rofl:

Har det inte funnits något annat sätt att kolla upp det innan? Det verkar konstigt....men om det nu är så, så borde det verkligen startas upp något nytt eller ta bort kval.gränserna. Det kommer ju bli tokigt...:confused:

Jag har varit i kontakt med en herre inom distans,enligt honom så har jag rätt att starta upp på en 50km utan att rida några CR,för att dom har jag tidigare ridit på en annan häst!
Nu kan ju jag bevisa mina ritter genom alla mina diplom,men jag kan nog hålla med om att det där med kval verkar lustigt om det ej går att kontrollera tidigare ritter innan den obligatoriska tävlingsboken fanns!Denna pålle tänkte jag starta upp i april på Nybygges-ritten
14664530.jpg

Det har ingen betydelse vilken häst du ridit. Du får starta 80 km oberoende på vad du ridit för häst innan.

Jag red distans på slutet av 80-talet, och när jag sen började igen på 2000-talet så var det ingen som ifrågasatte att jag ridit/om jag ridit innan, trots att jag började i tävlingsklasser.

Det var inte till dig personligen, utan en tanke överlag bara.
Tävlingsboken följer ju hästen, jag menade bara att det finns ju ingen mening att ha kval.gränser om ingen kan kontrollera att de följs?! Naturligtvis får man ju lita på folk, men det kan ju finnas oärliga människor och går det då inte att kolla upp så behövs de reglerna inte heller. Någon som vet om det går att kolla?

Det är ju samma sak inom de andra grenarna - att det är upp till ens heder och samvete (samt andras minne). Fast där är det inte fråga om kvalificering, utan uppklassning, d v s om man placerar sig och får ett visst antal poäng inom en viss svårighetsgrad så får man inte starta lägre klasser.

Om man inom hoppningen ändå startar en lägre klass trots att man är uppklassad så kan det ju hända att någon konkurrent känner till att du är uppklassad och lämnar in en protest.

Ingen har ju något att tjäna på att fuska. Det har ju lämnats in ett par fall till disciplinnämnden om folk som startat för höga klasser inom distansen utan att ha kvalificerat sig - och i längden är det väl inget vidare om man blir påkommen att ha fuskat någonstans.

Men jag tycker det måste räcka att det är upp till folks samvete och att det någon gång ibland görs ett stickprov.

Kan domarna över huvud taget kolla upp det när distanslistan är borta?

Anmäl dig och rid.

/Linnea

Tänkte bara påminna om att kvalificeringsreglerna funnits bra mycket längre än distanslistan. Funkade det att ha reglerna innan listan så går det ju nu också.

Skulle tippa på att man borde kunna använda tävlingsböckerna som bevis på vad man ridit och inte ridit.

Vilket som var först distanslistan eller kvalificeringsreglerna vet jag inte men. Min avsikt var inte att uppmana någon till att rida en ritt som man inte är kvalificerad att göra. Utan att hon apsolut kan anmäla sig till en ritt som hon FÅR rida även om det inte går att kolla upp. Har man ridet CR så har man oavsett om det är i våras eller 20år sen.

Självklart så ska man följa reglerna!

/Linnea

Jodå, jag håller med dig.
Tänkte just samma sak, att man måste kunna ha regler även när de är baserade på folks heder och samvete. Allt måste inte kunna bevisas svart på vitt. (Men jag tror att tävlingsboken borde kunna funka som bevis om det skulle knipa någon nång).

Jodå, jag håller med dig.
Tänkte just samma sak, att man måste kunna ha regler även när de är baserade på folks heder och samvete. Allt måste inte kunna bevisas svart på vitt. (Men jag tror att tävlingsboken borde kunna funka som bevis om det skulle knipa någon nång).

Visst, heder och samvete ska ju räcka och det gör det säkert. Tycker bara att det är konstigt om det inte finns någonstans att kolla för ex. domare att kval. reglerna följs.
Tävlingsboken? Den följer ju hästen och man kan ju ha ridit en häst som man inte längre vet var finns...
Detta kommer säkert att fungera, jag funderar bara.

Ja,jag har ju inget att dölja,och som någon skrev,det finns ingen anledning att fuska!
För tänk skammen när dom kommer på en!,Nej,det vill jag ej vara med om!
Nu ska jag starta upp igen på Nybygges-ritten,ja i april,och med lite tur så är det samma ägare kvar på gården,"S",och han känner igen mig sen tidigare,då flertalet av hans hästar gick på ridskolan där min dotter red som liten! Så första gången han och jag sågs var på ridskolan,senare på hans distanritter!
Det är ju synd om distans blir en sport där det går att fuska sig in,genom att säga att man ridit si och så mycket! På något sätt borde det ju gå att kolla upp tycker man!

OM man nu prompt ska fuska, (och jag vet inte varför vi ska utgår från att just distansryttare ska vilja fuska?) så går det bara att fuska upp till 80 km. Sedan står de godkända ritterna, från år 2003,med i ridsportsförbundets databas. Så när man ska upp i de högre klasserna - och det är väl där det blir lite viktigt att man har erfarenhet - så går det inte längre att bluffa.

Sedan gav jag som förslag att man skulle kunna använda tävlingsböckerna som bevis. Om ni tycker att det är en bra idé så kanske vi ska föreslå att varje ryttare är skyldig att ha kopior från tävlingsböckerna för att bevisa sina ritter? Även om man säljer sin häst så kan man alltid ha en kopia på de godkända ritterna.

Själv tycker jag väl att det låter onödigt krångligt, men om det är en allmän känsla att risken är stor att ryttarna fuskar, eller om det är fler som känner att distansen far illa av att man skulle kunna fuska med uppklassningen så kan man ju alltid ordna så att en sådan regel kommer till. Fast det blir ju lite mer för var och en att hålla reda på...

Eller förresten - kom jag på: Jag har ju publicerat kilometerlistorna för hästar och ryttare i tidningen Distansryttaren, så ni kan ju titta där. Hoppsan så lätt det löste sig!!

Till alla:

Jag för min del har svårt att tro att någon vill fuska.

När jag red mina första ritter så ansåg jag att distansen var jättelång på CR. Det tog 5 femmilare innan jag vågade mig upp på 80 km. Tror att de flesta känner på ett liknande sätt. Sedan finns det de som blev övertalade att starta en 12:a som första ritt innan det fanns regler. Fast då var det ju INGEN som hade begrepp om det hela.

Idag finns mer info att hämta och att någon helt grön bara skulle få för sig att starta sin häst på en åtta har jag svårt att föreställa mig.

Hälsning Maja

Lite förtydligande:
Jag tror inte att någon vill fuska, det jag menar är att man borde kunna kolla upp vilka som är kvalificerade och inte är det. Det finns kanske redan, min undran började när någon skrev att detta nog inte gick att kolla när distanslistan inte längre fanns.

Det jag tycker är att om det finns kval.regler så borde alla resultat registreras någonstans, men det finns kanske redan.

Till TS: Jag tror absolut inte att du ska fuska, om det låtit som jag trott det så ber jag om ursäkt för det var verkligen inte min mening.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka