lite frågor, i brist på annat...

K

Krulidut

Nu kommer jag säkert bli dumförklarad men om man bara haft ,edryttarponny på helger och lov hos mindre seriös ägare så lär man sig aldrig detta :angel: så var snälla.

Får ev. hem Jolanda (kan läsas om henne i andra trådar om intresset finns.) i Maj och lite saker måste jag reda ut i mitt huvud

Avmaska när?
Vacination när?
Vad vacinerar man mot?

Hästen ifråga är 19 år.
Så dumförklara mig inte nu :D han jag rider hos nu glömmer ibland att avmaska så...:smirk:

//anna

Sv: lite frågor, i brist på annat...

jag är själv ingen hejjare på detta men avmaskning är till sommaren och sen får du kolla i papprena när hästen fick sin sista spruta. sen vad du vill ha för några fler avgör du men jag tar till min häst mot batanism oxå. men kolla upp vad den haft och har osv.

men vad vaccinerar man mot återkommande? Har för mig att det är nått.

Avmaskar man inte på hösten med?
Träckprov bör man göra när?

Vaccination.Är det vaccinerad tidigare? I så fall ska det ske med ett års intervaller om det gäller influensa.
Stelkramp tror jag är var femte år. Dock osäker på detta.

Avmaskning. För att undvika att parasiterna ska bli resistenta rekomenderar de nu att man tar ett träckprov och skickar in för anlys. Då får du svar på om och vilka parasiter som finns, samt mängd och kan avmaska effektivt.

batanism?

*kl*

Nu har de börjat tala om att bara avmaska när det behövs,
alltså göra ett bajsprov och om det visar att den har mask
så ska man avmaska.

Vacc 1 ggr/år. Influensa och stelkramp.

Lycka till!

Träckprovet kan du ta så fort hästen bajsat. När som helst på året:D

batanism?

*kl*

Nu har de börjat tala om att bara avmaska när det behövs,
alltså göra ett bajsprov och om det visar att den har mask
så ska man avmaska.

Vacc 1 ggr/år. Influensa och stelkramp.

Lycka till!

haha:rofl:blev lite fel. botalism menar jag:bump: förlåt:bow:

:rofl: jasså jag trodde man gjorde ett öronvaxprov och det skulle ske mellan den fjärde och åttonde solnedgången tjugotvå minuter i sex :D

nej men så att inte träckprovet missvisar :crazy: kan det de?
nej men jag är ute efter att höra när dte är mest EFEKTIVT att göra träckprov ;) antar att det blir nån gång innan avmaskning.

jadå hon är vaccinerar innan, tror inte atrt det vart slarv med det.

knapp.

låter det vettigt (nu fnular jag bara :rofl: inget blir ändå som jag tänker mig..) att göra ett träckprov på vintern(runt februari-mars), avmaska därefter beroende på vad provet (ca. april-maj) visar sedan nytt träckprov efter sommarn (september-oktober) och sedan maska om i mitten av hösten(noember-december)?

Senast ändrad av en moderator:

Jo, man tar ju träckprovet först och sedan ser man om man överhuvudtaget behöver avmaska eller inte.

så man kan hoppa över avmaskning?

Varför avmaska om det inte finns mask?

Nu kommer jag säkert bli dumförklarad men om man bara haft ,edryttarponny på helger och lov hos mindre seriös ägare så lär man sig aldrig detta :angel: så var snälla.

Får ev. hem Jolanda (kan läsas om henne i andra trådar om intresset finns.) i Maj och lite saker måste jag reda ut i mitt huvud

Avmaska när?
Vacination när?
Vad vacinerar man mot?

Hästen ifråga är 19 år.
Så dumförklara mig inte nu :D han jag rider hos nu glömmer ibland att avmaska så...:smirk:

//anna

Min häst är inte avmaskad på två år:P men jag har gjort regelbundna träckprov vår och höst. Innan betesläpp och efter. Du kan på apoteket eller granngården köpa kolla masken där "allt" ingår, engångshanskar, kartong och påse att skicka bajs i och allt. det är skit bra dessutom för man svar snabbt!! skickade in prov i söndags kväll vid halv åtta fick svar måndag em vid 17:P och min kuse hade inga äckliga maskar. jag brukar inte göra det så tidig tpå året men med tanke på att maskmedel numera är receptbelagt så ville jag ta ett träckprov innan jag var inne på atg med mitt odjur i torsdags utifall att veterinären skulle behöva skriva ut maskmedel.

mot hästinfluensa vaccinerar du varje år och stelkramp tror jag vart tredje år. det har min vet sagt i alla fall och så är min häst vaccinerad.

Du tar alltid träckprovet innan avmaskning, effektiviteten minskar/ökar inte beroende på någon faktor vad jag vet? Beroende på vad analysen visar ser du vad du bör avmaska mot vilket gör det hela mer effektivt.

Min häst får stelkrampsvaccination vart annat år?
Det har jag fått lära mig plus att veterinärerna försöker pracka på hästen en exta stelkramps vacc varje gång han har en sårskada:confused: Nu har jag börjat säga ifrån att det får vara nog!
Vid elakare hovbölder har jag dock tyckt att det känns motiverat med en extra omgång om det inte var nära inpå förra vaccinationstillfället.

jag vet att det är innan man ev. avmaskar :D helt bakom flötet är jag inte :angel:

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 914
Senast: Texaz
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 116
Senast: Lobelia
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 805
Senast: feliand
·
F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 340
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka