Lite fråger angående en tredje hane ?

G

Guinea

Jag har nu 2 marsvins hanar på 2 & 3 år men dem blir 3&4 i sommar. Det är en self och en peruan. Jag undrar om det går och sätta till en till hane nu ?. På sommaren är det tänk att dem ska gå på en bur på 130x60 så jag har ju utrymme men på vintern så får jag väll bygga ut lite :smirk:. Men går det att släppa in en liten till nu ?

Mvh Guinea

Sv: Lite fråger angående en tredje hane ?

En unghane bör fungera att släppa in till dem. Visst det kommer bli bråk och tjaffs eller ridningar i början på den lille. Men förmodligen inte alls mycket. Vill du vara på den säkra sidan parfymera eller bada den lille innan du stoppar in honom i buren hos de andra så att han inte luktar mamma/hona.

Ok :) Det är inte alls säkert att vi ska köpa nån men det är ju alltid bra å veta om vi skulle köpa nån :) Tror du min bur räcker då på sommaren

Den kommer va 130cm lång och 150cm hög och 60 bred. Det kommer bo mina hanar + 2 kanin honor på snart 2 år tror jag. Mina marsvin & kaninerna har träffats mkt och trivs bar med varandra och marsvinen ska bo inomhos på natten och ute på dan för mamma vill ha dom inne på natten.

Höjden är ju inte så speciellt viktig egentligen eftersom marsvin inte klättrar ;) Men gör du våningsplan med ramper mellan våningarna (inte allt för branta) så får de ju mer utrymme på så vis också.

Mm jag vet men det är en utebur med ben så typ 80 cm är ben också

Dessutom kankske 2 kaniner ska bo där också om det får plats

Jag måste säga att jag tycker det låter trångt med så många djur (2kaniner och 3 marsvin) i den buren. Min bur för två kaniner ute är 3*1m, och det tycker jag känns lagom (just nu har vi dock inga kaniner) Så många djur skulle jag vilja hade minst 3 kvadrat för att minimera stress och slagsmål...

Mm vet, Först var det tänkt att bara mina marsvin skulle bo iden men dom och kaninerna komemr väldigt bra överens så kaninerna kanske skulle bo där nån vecka över sommaren :)
Och det är inte säkert vi köper en hane till men om vi skulle är det ju bra att veta om det skulle funka :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar