Lite förvirrad...

Kattennizze

Trådstartare
Jag har en okunnig fråga, men det gäller det här med semin. Kan man få vilka hingstar som helst på semin? Jag antar att naturlig betäckning betyder att man måste åka med stoet till hingsten i fråga? Är det bara halvblodsaveln som verkar på semin?
Anledningen till att jag undrar är att om jag ska betäcka mitt lilla welsh cob-sto om några år, så måste jag alltså transportera min häst många mil för att komma till intressanta hingstar (som alla verkar stå i södra Sverige)? Semin verkar ju så mycket lättare, men det kanske är en krånglig apparat att alla raser har det systemet? Är det för dyrt?

Sv: Lite förvirrad...

Det krävs att man har ett antal betäckningsston till sin hingst för att det ska gå ihop sig med semin. Jag kollade på detta för något år sedan men fick lägga ner det pga kostnaden. Det skulle aldrig löna sig.
Ja dom flesta bor ju söderut, det är ju ett problem förstår jag. Som alternativ kan du ju kontakta ägarna till dom hingstarna som du är intresserad utav och höra om dom har intresse utav semin. Vet en hingst för ett par år sedan som tappades på semin för skick då stoet stod långt bort.
Sen vet jag en död hingst som kommer lösa licens snart för att var i avel igen, dock enbart för ägarens egna ston.
Så det kanske kan gå att få tag i semin, men då måste du nog vara lite om dig och kring dig :idea:

Om en hingst går på semin eller inte är upp till hingstägaren. Det är en ganska dyr procedur och därför inte så utbrett bland ponnyhingstar (där inkomsterna är betydligt mindre än hos halvbloden). Håller själv på med NF och där är det väldigt ovanligt att hingstarna går på semin (i alla fall i Sverige). Vet att det är mer utbrett bland ridponnyhingstarna, men har tyvärr ingen aning om hur det ser ut bland welshhingstarna.

Det är ju också dyrare med semin för stoägaren. Visserligen behöver man ju i allmänhet bara köra stoet till närmaste seminstation, men sedan är det en rad avgifter (stationsavg, vet.avg. transportavg. mm.) på ett antal tusen som tillkommer, lika mycket som för ett hbl. Kanske kan det löna sig att köra lite längre och låta stoet stå kvar under en längre period (tills hon verkar ha blivit dräktigt). Uppstallningsavgift betalas både på semin- och hingststation, men är ofta lite lägre ute hos hingstägare som kanske inte tar emot lika många ston som en seminstation.

Ytterligare en aspekt är att en hingst inte kan gå på semin och naturlig betäckning samtidigt. Hingsthållaren måste alltså väja betäckningssätt för säsongen.

Som alternativ kan du ju kontakta ägarna till dom hingstarna som du är intresserad utav och höra om dom har intresse utav semin. Vet en hingst för ett par år sedan som tappades på semin för skick då stoet stod långt bort.
Ytterligare en aspekt är att en hingst inte kan gå på semin och naturlig betäckning samtidigt. Hingsthållaren måste alltså väja betäckningssätt för säsongen.
Kan kan den säkert, men det är inte tillåtet att använda färsk semin samtidigt som hingsten betäcker naturligt, enligt gällande regelverk.
Däremot får man använda fryst semin - tappad "off season" - samtidigt som naturlig betäckning. Kanske läge att kolla upp DETTA nu, kanske finns det nån hingstägare som vill tappa sin hingst och spara frysdoser för framtiden. Det skulle ju kunna vara ett alternativ om det är väldigt långt mellan sto och hingst.

jag tror inte denna hingst betäckte några andra ston därav jag kom ihåg det :idea:

Tack alla för era informativa svar! En ännu en okunnig fråga, varför är det inte tillåtet med färsk semin och naturlig betäckning samtidigt? Är det för ansträngande för hingsten och något slags djurskyddsskäl?
Jättebra tips med fruset, det ska jag verkligen fundera på när det blir aktuellt. Gaaaaaah, varför måste Sverige vara så avlångt!!

Fruset är lite knepigare än vanlig semin.

Jag tror att man inte rekommenderar det till maidenston (Ev över en viss ålder).

Sen måste man seminera precis rätt så det krävs en del av stationen som håller på. Vissa stationer vill inte hålla på med fryst.

någon som vet vilket ålder som är max på ett maidensto med fryst?

okej, men på ett ungefär? runt 4-5 år eller ändå upp till 10?

jag antar att det beror på hur fräsch hästen är?

vad är det som gör att man helst inte vill använda fryst på ett maidensto?

varför är det inte tillåtet med färsk semin och naturlig betäckning samtidigt? Är det för ansträngande för hingsten och något slags djurskyddsskäl?

Nja, snarare av smittskyddsskäl. Allt som rör semin är strängt reglerat i "Statens Jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:113) om seminverksamhet med hästdjur" (länk). Där står bl a att hingst måste provtas för CEM och EVA innan man får börja seminera, och vidare:

"6 § Vid övergång från naturlig betäckning till seminverksamhet under pågående säsong skall minst trettio dagar förflyta från det att hingsten senast betäckte naturligt till dess att den utnyttjas för seminverksamhet.
Under tiden skall minst två bakteriologiska undersökningar utföras med minst sju dagars intervall. Proverna skall tas från hingstens sperma, urinrörets mynning och fossa uretralis, vilka skall vara fria från tecken på förekomst av sexuellt överförbar bakteriell infektion.
Seminering av sto med sperma från hingst, som används för naturlig betäckning, får endast ske på medicinska grunder, vilka skall bedömas av den ansvariga veterinären."

Det är väldigt bökigt att växla fram och tillbaka mellan naturlig betäckning och AI samma säsong, det blir en "karensperiod" på flera veckor varje gång hingsten ska gå över till AI igen: prover måste tas och analyseras och provsvar inväntas.

Bland fullblod är väl inte fryst semin tillåtet?

Nej det är inte tillåtet med semin alls på engelskt fullblod.

Det låter enkelt att "bara be hingstägaren tappa på vintern och frysa in" Men i själva verket är det en dyr och kostsam procedur och framförallt så är det långt i från alla hingstar som har tillräkligt bra spermakvalitet nog att frysa. Sen ska ju stoägaren betänka att seminavgiften på fryst ligger ofta på 4000 kr eller mer. I bara kostnader utöver själva sperman får man nog räkna men MINST 10.000:- Ett väldigt dyrt welsh-föl eller? Det blir förmodligen MYCKET dyrare än att lasta stoet och köra till Södra Sverige. Man kan ju även skicka stoet med lastbil. Oddsen att faktiskt få ett föl är ju oxå betydligt sämre på fryst än om stoet blir naturligt betäckt...

Problemet med hästtransporter med lastbil är ofta att man måste lasta om, dvs man måste åka och hämta stoet på någon travbana t ex och köra kanske 10 mil till stallet. För min egen del handlar det också om att jag inte gillar sådana miljöomställningar riktigt, först ska jag skicka mitt sto säg hundra mil enkel väg, och sen ska hon tillbaka...Det känns inte riktigt schysst mot stoet. Men jag kanske bara är sjåpig. Jag är nog mer inne på semin även om det blir dyrt.

Hjälp hur långt norrut bor du egentligen? :eek: Trodde du bodde någonstans i mitten typ karlstad eller så. Eller så skickar du ner henne i början av sommaren och låter henne gå kvar säg 6veckor eller nåt. Då blir det ju inte så ansträngt för henne och dygnskostnad kan ni säkert göra upp om en fast summa innan. Kanske nåt sånt passar bättre?

Nog måste det finnas cobhingstar närmare dig än Södra Sverige :confused: KOlla med uppfödaren till ditt sto så får du säkert tips o ideer. För några år sedan så var de sperma importörer för en engelsk cobhingst. ja det måste bli morfar till ditt sto.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 064
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 396
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: Novalisa
·
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka